تکنو کراسی راه اداره کشور
حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران روی کار آمدن دولت یازدهم، نشان از روی کار آمدن دولتی تکنوکرات دارد. دولتی که فن‌سالاری و فن‌گرایی را اولویت انتخاب اعضای کابینه قرار داده و در تلاش است به گونه‌ای متفاوت از مشی مدیریتی 8سال گذشته، به اداره کشور بپردازد. درواقع، دولتی که رویای اراده و مدیریت تخصصی کشور را در سر پرواند، نمی‌تواند راهی جز تکنوکراسی برگزیند. نمی‌توان برای اداره کشور در حوزه‌های مختلف همچون مسکن، شهرسازی و بهداشت و... اراده حل مشکلات را داشت و کار را به فن‌سالاران نسپرد.
در ارزیابی کلی، دولت سازندگی تکنوکرات‌ترین دولت 30 اخیر جمهوری اسلامی ایران بود که توانست با استفاده از نیروهای تکنوکرات، مشکلات باقیمانده از دوران جنگ را حل و فصل کند. متاسفانه، دولت گذشته، تمام اصول کارشناسی را به گوشه‌ای نهاد و در این زمینه دولتی متفاوت از دولت‌های گذشته و حال بود.
محمود احمدی‌نژاد در اداره امور کشور به نظرات کارشناسی مردان اهل فن بی‌اعتنا بود. در این دسته‌بندی دولت اصلاحات هم، دولت تکنوکراتی است که در کارنامه خود سابقه استفاده از وزرای متخصص و فن‌سالار را دارد. با این وصف، نگاهی گذرا به تاریخ اقدامات و عملکرد دولت‌های مختلف در تاریخ جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که ما از آغاز «انقلابی بودن» را نقطه مقابل «فن‌گرایی و فن‌سالاری» می‌پنداشتیم.
درحالی‌که این دو نافی هم نیستند؛ مذهب و باور به انقلابی که خاستگاهی مردمی داشت باید همزمان با جایگاه فن‌گرایی و فن‌سالاری مورد توجه قرار می‌گرفت. اساس اسلام پذیرش واقعیت‌ها است و به همین ترتیب جامعه براساس واقعیت‌های موجود، به پیشرفت و تعالی خواهد رسید.