مهم‌ترین خبر هفته گذشته چیست؟ در عصر اطلاعات و بمباران خبری، انتخاب یک خبر به عنوان مهم‌ترین خبر هفته گذشته کار دشواری می‌نماید.
از اصلی‌ترین کارهایی که یک رسانه خبری می‌تواند انجام دهد انتخاب مهمترین اخبار است. حالا ما این کار را به دیگران سپرده‌ایم؛ به جمعی از سیاستمداران، مسوولان سابق ، فعلی و البته بخشی از همکاران‌مان در رسانه‌های دیگر تا پاسخگوی این سه سوال باشند:

سه سوال مشترک از تمام روزنامه‌نگاران پرسیدیم. از آنها خواستیم
۱- مهم‌ترین خبر هفته گذشته چه بود؟
۲-‌به چه دلیل؟
۳- تبعات این خبر چیست؟


عباس صلاحی
نماینده تفرش در مجلس شورای اسلامی
۱. رای اعتماد به کابینه یازدهم
۲. با توجه به وضعیت کشور و نیاز قوه مجریه به این رای برای شروع به کار، رای اعتماد به کابینه اهمیت پیدا کرد. این رای از لحاظ اعتمادی که مردم به کابینه داشتند، تایید مقام معظم رهبری و مهر تایید مجلس بر رفتار کابینه پیشنهادی کابینه یازدهم از بین اخبار هفته پیش، بیشترین اهمیت را داشته است. این رای پشتوانه خوبی برای وزرای تایید شده و نقطه شروعی برای تعامل به صورت واقعی بین قوه مجریه و مقننه است. ان‌شاالله تعامل‌های عملی در آینده نیز نشان
داده می‌شود.
۳. رای بالا به وزرا نشان داد که مجلس به برنامه‌های دولت یازدهم اعتماد دارد. این تعداد رای همت مضاعف مسوولان را می‌طلبد. چرا که نمایندگان در پیگیری رفتار مسوولان کوشا هستند. وزرا هم ان‌شاالله برنامه‌هایشان را اجرا می‌کنند و نمایندگان هر جا مشکلی پیش آمد از طریق تذکر شفاهی یا کتبی به آنها گوشزد می‌کنند. وزرا باید مطمئن باشند که نمایندگان مجلس حامی مردم و برنامه‌های دولت یازدهم هستند.



عبدالحسین ناصری
نماینده سابق مجلس
۱. رای اعتماد به وزرای دولت یازدهم
۲. امسال طبق بیانات مقام معظم رهبری سال حماسه سیاسی و اقتصادی است. مردم در انتخابات حضور داشتند و به رییس‌جمهور خود رای دادند. این گونه حماسه سیاسی را رقم زدند. حماسه اقتصادی اما در گرو کار وزرا و تیم اقتصادی کابینه است.
۳. حرف‌هایی در پشت تریبون زده شد که نباید مطرح می‌شد و مجلس به صلاح نمی‌دانست که به سمع و نظر مردم برسد. چرا که برخی از این صحبت‌ها موجب تشویش خاطر می‌شود. مسائلی که به آرامش مردم کمک نمی‌کند درست نیست که در مجلس مطرح شود. بهتر است در جامعه آرامش وجود داشته باشد و از بداخلاقی‌ها دور شویم. نمایندگان مجلس باید در این امر کمک کنند. همان گونه که این کار را هم کردند و نتیجه آن را در رای اعتماد بالا به کابینه هم دیدیم و شاهد هماهنگی بین سه قوه بودیم. ان‌شاالله این هماهنگی در فعالیت‌های اقتصادی دولت هم صورت خواهد گرفت.


مرادعلی منصوری رضی
مدیرکل دفتر ویژه دولت در مجلس
۱. رای اعتماد به کابینه آقای روحانی و بالاترین و بی‌سابقه‌ترین رای در‌ جمهوری اسلامی برای وزیر اقتصاد
۲. برداشت من این است که تاکید مقام معظم رهبری بر سال حماسه سیاسی و اقتصادی و همچنین مشکلات اقتصادی کشور باعث شد رای اعتماد وزیر اقتصاد از بقیه بیشتر باشد. نکته دوم این است که با توجه به اینکه وزیر اقتصاد بیشترین تعداد رای را آورده است دولت باید به این وزیر توجه ویژه‌ای داشته باشد.
۳. با این رای هم نشان داده شد که باید وزیر اقتصاد قدرت داشته باشد هم نشان داده شد مشکل اصلی کشور مشکل اقتصادی است. در تاریخ جمهوری اسلامی ایران همیشه وزارت دفاع بالاترین میزان رای را می‌آورد. اما این بار وزیری که بیشترین تعداد رای را فارغ از نگاه احزاب یا نگرش‌های سیاسی از مجلس به دست آورد وزیر اقتصاد بود. این رای میزان مسوولیت این وزیر را بیشتر می‌کند، لذا رییس‌جمهور باید به این توجه کند و به او بها دهد. خود وزیر هم باید متوجه این مساله باشد که نمایندگان مجلس هم نمایندگان مردم هستند. وقتی این وزیر از نمایندگان مردم بیشترین رای را می‌گیرد یعنی مورد تایید بیشتر مردم هم هست.


علیرضا خسروی
نماینده مردم سمنان در مجلس
۱. رای اعتماد به دولت و کابینه آقای روحانی
۲. در جلسه رای اعتماد نه تنها برای کشور تصمیم گیری شد بلکه خط و خطوط کابینه هم روشن شد.
۳. جلسه رای اعتماد پیامی از طرف رییس‌جمهور و نیز پیامی از طرف مجلس به رییس‌جمهور بود. رییس‌جمور نشان داد که می‌خواهد سریع‌تر کار را شروع کند تا وقت تلف نشود. طبق چیزی که آقای روحانی گفته بود: «ما یک منظومه به هم پیوسته هستیم». خواهش ایشان این بود که مجلس به اکثریت وزرا رای دهد؛ چرا که به قول ایشان اگر یک نفر نباشد در مجموعه به هم پیوسته وزرا گره ایجاد می‌شود. پیام مجلس هم این بود که مشکلاتی را که در کابینه مطرح شده کنار گذاشته است و با توجه به مشکلات اقتصادی به وزیر این حوزه رای بالایی داد. چرا که به عقیده من ورود به حوزه اقتصاد حتی به وزارت امور خارجه هم مربوط است. این اصل، کلید حل مشکلات است. شاید کلید ایشان چند دندانه هم کم داشته باشد اما امیدواریم دندانه‌های دیگر این کلید گره کار را باز کنند.


احمد کریمی
دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی بازار و اصناف کشور
۱. رای اعتماد مجلس به کابینه آقای روحانی
۲. کسب میانگین بالای۲۰۰ رای اعتماد برای وزرا حکایت از قدم‌های اول تعامل دولت و مجلس دارد. دولتی که کابینه خود را زودتر از موعد معرفی کرد و مجلس در ۴ روز به بررسی همه آنها پرداخت. امیدواریم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند و شاهد تحول و شکوفایی در روابط این
دو نهاد باشیم.
۳. اینکه مجلس ۳ وزیر پیشنهادی را که دارای کارآیی نبودند رد و ۱۵ نفر دیگر را تایید کرد حکایت از قدرت مجلس دارد. چرا که به عقیده من این واقعه منجر به تحولات زیادی در صحنه بین‌المللی خواهد شد.


زهره عالی پور
مشاور اتاق بازرگانی
۱. تعیین کابینه یازدهم
۲. این مساله از بُعد اقتصادی برای ما مهم بود. با توجه به فضای پیش آمده و مشکلات حوزه اقتصادی و حساسیت حاکمیت به این موضوع تایید تیم اقتصادی آقای روحانی را برای ما مهم‌تر کرد تا این افراد هر چه زودتر کار خود را شروع کنند. زیرا یک تاخیر کوچک هم در ساماندهی وضعیت اقتصاد جایز نیست.
۳. تبعات رای اعتماد به وزیر اقتصاد این است که مدیرانی که بدون بلیت سوار شده‌اند برکنار می‌شوند. به نظر می‌رسد از الان باید مانع همه تصمیم‌گیری‌هایی که در کشور جایگاهی ندارند شد. بعد از آن انتصاب مدیران لایق اهمیت دارد تا یک بار دیگر تمام برنامه‌های اقتصادی کشور مرور شود و مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد.


عبدالوحید فیاضی
نماینده نور در مجلس شورای اسلامی
۱. رای اعتماد به کابینه یازدهم
۲. سرنوشت کشور توسط دولت تعیین می‌شود. مردم بعد از انتخابات خرداد ۹۲ که در آن شخصیت جدید و رویکرد جدیدی به ریاست جمهوری رسید منتظر بودند که ببینند کابینه رییس‌جمهور چه کسانی هستند و برخورد مجلس چگونه است و چگونه بر سرنوشت کشور تاثیر می‌گذارند. کابینه با رای بالا با قوت بیشتری در بهبود اوضاع کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عمل می‌کرد. جلسات رای اعتماد توجه افکار عمومی را هم جلب کرده بود و مورد توجه دنیا هم بود. اظهار نظرات نمایندگان هم بازتاب خوبی داشت. در مجموع جلسات مناسبی بود.
۳. این جلسات آثار مثبتی داشت و نگاه امیدوارانه‌ای منتشر کرد. مردم از بررسی‌ها و موضع‌گیری‌های مجلس خرسند بودند. گرفتن یا نگرفتن رای اعتماد هم بازتاب‌های مثبت و منفی داشت. به خصوص رای اعتماد به وزیر اقتصاد که نقش مهمی در زمینه اقتصاد ملی دارد. رای اعتماد به کابینه بازتاب خوبی داشت.


علی عباسپور تهرانی
نماینده سابق مجلس
۱. تایید کابینه دولت
۲. این خبر اهمیت دارد زیرا در نهایت با مشخص شدن وزرا، کابینه شکل خود را گرفت و مردم و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از این به بعد با شکل گرفتن و نهایی شدن کابینه کار خود را شروع کنند.
۳. رفتن به سمت ثبات اقتصادی و اجتماعی.


جعفر ربیعی
مدیرعامل بهره برداری از متروی تهران
۱. رای اعتماد به کابینه دولت
۲. این خبر از این لحاظ مهم بود که نشان دهنده تعامل دولت و مجلس در حوزه تیم‌های اقتصادی کابینه دولت یازدهم بود. اکثریت اصولگرای مجلس برای وزرای اقتصادی و سیاسی بیشترین رای را دادند. پیام این است که مجلس و اصولگراها پیام انتخابات ۲۴ خرداد را درک کرده اند و به اهمیت اعتدال در روابط اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی پی برده‌اند لذا به اکثریت کابینه رای اعتماد دادند.
۳. اصولگراها یک پیام به آقای روحانی دادند که ما حرف مردم را درک کردیم بنابراین با اعتماد به وزرای شما همکاری با شما را نشان دادیم. حالا دیگر نوبت کابینه است که به فعالیت‌های خود بپردازد. مجلس نه‌تنها به وزرا رای اعتماد داد و هیچ چیزی کم نگذاشت، بلکه رای بالایی هم داد. باید به برخی از نیروهای افراطی مطالبات مردم را یادآوری کرد و حالا که آقای روحانی حرف‌های معتدلی زده است منتظر باشند و ببینند کابینه دولت یازدهم در بُعد اقتصادی چه خواهد کرد.


ابراهیم کارخانه‌ای
نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی
۱. تعیین کابینه یازدهم
۱. با توجه به جایگاه بلند جمهوری اسلامی ایران در عرصه معادلات بین‌المللی و تاثیرگذاری آن در همه سطوح، انتخاب کابینه دولت یازدهم مهم‌ترین خبر هفته گذشته در جهان بود.
۲. در تمام دولت‌هایی که کابینه خود را معرفی می‌کنند ممکن است تعدادی از وزرا رای اعتماد را به دست نیاورند. در دولت آقای احمدی نژاد این تعداد بالاتر از دولت یازدهم بود. پخش مشروح مذاکرات از سیمای جمهوری اسلامی ایران دارای معایب و محاسنی بود. اول اینکه نشان‌دهنده این بود که کشور ما در عرصه معادلات جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد. کمتر دیده شده است که مذاکرات مجلس در یک کشور از یک رسانه ملی پخش شود. این نشان‌دهنده وجود مردم سالاری در کشور ما است. دوم اینکه مردم با برنامه‌های وزرا از این طریق آشنا شدند.
۳. وزرا به نقاط ضعف و قوت خود پی بردند و این جنبه نظارتی مردم را بر کابینه بالا برد. چرا که مردم با دیدگاه‌ها و مواضع نمایندگان خود آشنا شدند اما نکات منفی طرح برخی از مسائلی بود که جزو برنامه نبود.


امیرمحمود حریرچی
جامعه شناس
۱. مهم‌ترین خبر در هفته گذشته از نظر من قضیه انتخاب کابینه بود اینکه چقدر شایستگی و توانایی دارند برای انجام کارهایی که به آنها محول می‌شود.
۲. مساله مهم این است که این کابینه جدید چقدر صلاحیت و توانایی دارد. از طریق تلویزیون ما مطلع شدیم که چه جوی در مجلس حاکم است و چه نقد‌هایی به آن می‌شود، چقدر کارشناسی می‌شود.
۳. خوشبختانه با آقای روحانی همکاری شد به غیر از سه موردی که رد صلاحیت شدند، این نشان می‌دهد که مردم عزمشان را جزم کرده‌اند و نشان‌دهنده این است که نمایندگان با هر نوع گرایشی که دارند می‌خواهند کمک کنند.
البته در بخش آموزش نمایندگانی که رد صلاحیت شدند اندکی مرا نگران می‌کند، بخش‌های مربوط به جوانان باعث نگرانی من می‌شوند و در این مورد حساسیت‌های حزبی و گروهی جای نگرانی دارد. این مساله بازتاب بین‌المللی هم داشته و نشان داده که مردم از اعتدال حمایت کردند و مجلس هم کمک و پشتیبانی کرده است.}


ناصر صالح
مدرس فوتبال
۱. مهم‌ترین خبر از نظر من شروع مسابقات لیگ برتر فوتسال و انتخاب فردی به نام صالحی برای ورزش کشور بود.
۲. شروع مسابقات می‌تواند انگیزه ای باشد برای کسانی که می‌توانند برای تیم ملی مفید باشند.
ایشان هیچ تخصصی در ورزش ندارند و چقدر خوب می‌شد که از ورزشی‌ها انتخاب می‌شد تا تخصص در این زمینه داشته باشد و بتواند اقدامات مناسب انجام دهد.
۳. به تبع افتخارات ملی همیشه می‌توانند برای مردم مهم و با ارزش باشند، تیم ملی اصفهان برای مسابقات آسیایی آماده می‌شود و اگر بتواند در این مسابقات مقام قهرمانی را کسب کند، ارزش و لیاقت جوانان ایرانی را بالا می‌برد. شروع این بازی‌ها می‌تواند به همه جوانان امید دهد.
خب شما در رشته خودتان تخصص دارید و کارتان را به بهترین نحو انجام می‌دهید، به تبع کسی باید وارد این رشته شود که تخصص داشته باشد و بتواند آینده‌نگری کند، و به بهترین شیوه کارش را انجام دهد.



جمال خندان
حقوقدان سینمایی
۱. رای اعتماد مجلس به آقای جنتی خیلی خوشحالم کرد.
۲. چون برنامه‌های جالب و دقیق و کارآمدی مد نظرشان بود و مضافا اینکه نظرشان در مورد تصدیگری فرهنگی و تشکل‌های مردم نهاد نظر مهمی بود.
۳. زنده شدن امور فرهنگی کشور، دخیل شدن اهل فرهنگ در بخش‌های مختلف، به این ترتیب موجب بالندگی و شور فرهنگی بیشتر می‌شود.


بهجت شهرتاش
جامعه شناس
۱. برای من مهم‌ترین خبری که در هفته گذشته اتفاق افتاد انتخاب اعضای کابینه بود.
۲. خب به این صورت گروه کاری رییس‌جمهور مشخص شد باید از این به بعد به دنبال توانمندی‌های این اعضا بود و دید که به چه نتیجه ای خواهند رسید و چطور عمل خواهند کرد و چه اقداماتی انجام خواهند داد.
۳. هنوز که به این سرعت دستاورد عملی نخواهد داشت و به این زودی معلوم نمی‌شود که چه تبعاتی در جامعه خواهد داشت ولی یک آرامش ذهنی برای مردم به وجود می‌آورد، اینکه مردم می‌دانند دولت با چه اعضایی اداره می‌شود، یک شناحت نسبی به دست می‌آورند و در واقع تکلیف معلوم شده و مردم از نگرانی در می‌آیند و به یک آرامش می‌رسند.


مهدی تقوی
اقتصاددان
۱. مهم‌ترین خبر هفته گذشته به نظر من انتخاب اعضای کابینه بود به خصوص انتخاب تیم اقتصادی جدید برای من حائز اهمیت بود.
۲. با انتخاب وزیر اقتصاد از نظر فکری به آرامش رسیدم، به نظرم کابینه جدید نسبت به کابینه قبل بهتر است.همه شان با تجربه هستند و در کارهای اجرایی حضور داشته‌اند، وزیر اقتصادی که تازه انتخاب شده تحصیلکرده است، همه وزرای انتخاب شده سمت اجرایی داشته‌اند و به نظرم از همه نظر می‌توانند بهتر عمل کنند.
۳. تیم اقتصادی در این دوره سابقه بیشتری دارند و انتظار می‌رود که بهتر از کابینه قبل عمل کنند، جناب طیب نیا به نظرم در این مسائل از وزیر قبلی وارد‌تر هستند و سمت اجرایی داشته‌اند، تجربه داشته‌اند و می‌توانند بهتر عمل کنند و به تبع وضع اقتصادی مردم و مملکت روز به روز رو به بهبودی خواهد رفت.


سید‌ضیاء ‌هاشمی
جامعه شناس
۱. معرفی اعضای کابینه و صلاحیت حوزه‌ها
۲. این مساله مهم‌ترین تاثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی (به طور کل در همه حوزه‌ها)را بر جامعه می‌گذارد.
۳. بر همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... به نوعی تعامل مجلس و ترکیب کابینه اثر می‌گذارد.