مریم عسگری بازی‌های کامپیوتری طی سال‌های اخیر رشد کیفی چشمگیری داشته‌اند و به همین دلیل بازار این کالاها با انبوهی از مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف و رده‌های کاربری گوناگون مواجه شده‌اند. طرفداران بازی‌های کامپیوتری با کمک ابزارهای جدید بازی یا ابزارهای مکمل کنسول‌ها می‌توانند تعامل بیشتری با دنیای مجازی داشته باشند و بدون کوچک‌ترین خطر فیزیکی به دنیای پرتنوع بازی‌های کامپیوتری قدم بگذارند. همه این مقدورات تنها با کمک کنسول‌های بازی، ابزارهای مکمل کنسول‌ها و همچنین نرم‌افزارهای بازی فراهم شده است که خوشبختانه این روزها در بازار کامپیوتر ما به راحتی و به وفور یافت می‌شود. البته شاید قیمت این ابزارها تا حدودی گران باشد، ولی برای برخی از گیم بازان صرف مبلغ بالابرای ایجاد ساعاتی خوش و پرهیجان می‌ارزد. با توجه به این موضوع در این قسمت ما به معرفی کنسول‌های بازی پرفروش و پرمخاطب و ابزارهای مکمل پرداخته‌ایم. پس اگر شما هم قصد دارید با این ابزارهای سرگرمی اوقاتی را سپری کنید این گزارش را بخوانید:



PSP
در هر حال psp دستگاهی است که امروزه به عنوان قدیمی بازار سرگرمی‌های دیجیتال به حساب می‌آید و یک کنسول سیاه و براق با کلیدهایی آکریلیک است که می‌توان با آن بازی کرد، موسیقی گوش داد و حتی فیلم تماشا کرد.
اولین چیزی که در مورد این دستگاه جلب توجه می‌کند صفحه نمایش بزرگ آن است. صفحه‌ای ۳/۴ اینچی و ۴۸۰ در ۲۷۲ پیکسل از نوع TFT LCD که تصویری روشن و رنگی شفاف هنگام بازی و پخش فیلم به کاربر ارائه می‌کند. با این وجود چند نقطه ضعف روی این صفحه دیده می‌شود که مهم‌ترین آنها اثر انگشتی است که روی آن می‌ماند. به نظر می‌رسد که قبل از هربازی یا تماشای هر فیلم باید صفحه را تمیز کنید. pic۱
صفحه شفاف PSP همچنین روی لذت مصرف از آن تاثیر می‌گذارد، زیرا هنگام بازی یا تماشای فیلم، نور محیط از پشت سر باعث بازتاب بدی می‌شود. استریو بسیار خوب و صدای قوی که برای هرجا و هر محیطی مناسب است یکی دیگر از ویژگی‌های PSP است. این پلی‌استیشن پرتابل برای دیدن عکس‌ها هم ایده آل است. قابلیت دیدن عکس‌ها یکی یکی یا به‌صورت نمایش اسلایدی در سیستم وجود دارد. دستگاه فاقد صفحه‌کلید است و درست مانند تلفن‌های موبایل دارای ۱۲ کلید عددی است که مثلا باید برای رسیدن به حرف d سه بار کلیدها را بزنید. کار مشکل و خسته‌کننده‌ای است. اگر درنظر بگیریم که کمتر کسی به کار تایپ با PSP می‌پردازد، می‌توان این مشکل را نادیده گرفت. در مجموع PSP کنسولی قدیمی و ارزان است که از نرم‌افزارهای قفل شکسته بازی در بازار پشتیبانی کرده و در ظرفیت‌های حافظه گوناگون، قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دارد.


Ps۲
Ps۲ یک سیستم کامپیوتری مختص سرگرمی است که از مزیت‌های آن نسبت به یک پی سی می‌توان به وزن سبک، اندازه کوچک و قیمت مناسب آن اشاره کرد. این دستگاه قابلیت اتصال به شبکه‌ جهانی دارد. این کنسول بازی از نرم‌افزارهای قفل شکسته بازی موجود در بازار پشتیبانی می‌کند. این دستگاه در سری و مدل‌های گوناگونی به بازار عرضه شده است که هر کدام بسته به تکنولوژی به کار رفته در آنpic۲ قیمت مشخصی دارد. در هر حال از ویژگی‌های کلی این کنسول می‌توان به دسته‌های شوک‌‌دار، درگاه‌های خروجی و ورودی مخصوص بازی، دو عدد شیار کارت حافظه، دو عدد پورت USB و بسیاری دیگر اشاره کرد. این دستگاه در دو رنگ مشکی و نقره‌ای در بازار موجود است. کنسول مذکور امکان اجرای بازی‌های آنلاین را به کاربر داده و به این ترتیب، کاربر می‌تواند در هر زمان که خواست به صورت آنلاین با رقبای بی‌شماری در سراسر جهان بازی کند. قیمت این دستگاه در بازار در حدود ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.

ps۳
پلی استیشن ۳ هم یکی از کنسول‌های محبوب سونی است که البته تا همین یکسال قبل به علت اینکه از نرم‌افزارهای قفل شکسته پشتیبانی نمی‌کرد در بازار ایران چندان محبوب نبود. به همین دلیل وجود ارقام بالای بازی برای این کنسول باعث به وجود آمدن مغازه‌‌هایی برای تعویض و به امانت گرفتن بازی‌ها و . . . شد. اما سال گذشته دستگاه PS۳ هم مانند سایر کنسول‌های سونی حک شد و به این ترتیب کاربران می‌توانند به راحتی دستگاه خود را حک کرده و بازی‌ها را بسیار ارزان خریداری کنند. pic۳
کنسول PS۳ از یک پردازنده Cell استفاده می‌کند که به‌طور مشترک توسط سونی، توشیبا و IBM توسعه یافته است. البته با گذشت زمان و عرضه نسخه‌های جدیدترPS۳، پردازنده‌های Cell و RSX با فناوری کوچک‌تری تولید شدند که باعث کاهش گرما و نویز تولید شده توسط این کنسول‌ها شده است. پردازش گرافیکی این کنسول هم بر عهده یک تراشه RSX م (Reality Synthesizer) است که توسط شرکت Nvidia طراحی شده است. کنسول PS۳ از یک ‌‌هارد دیسک داخلی بهره می‌گیرد. این ‌‌هارد دیسک ۲/۵ اینچی از یک اینترفیس SATA-۳۰۰ استفاده می‌کند و به آسانی از کنسول جدا می‌شود. در حال حاضر کنسول‌های PS۳ با ‌‌هارد‌دیسک‌های ۱۶۰ و ۳۲۰ گیگابایتی به بازار عرضه می‌شوند. PS۳ همچنین به یک درایو BD مجهز شده است که علاوه‌بر دیسک‌های Blu-ray از فرمت‌های مختلف دیسک‌های DVD و CD نیز پشتیبانی می‌کند. با توجه به قابلیت‌های گرافیکی و وجود درایو BD، کاملا طبیعی است که PS۳ به یک درگاه HDMI با پشتیبانی از تفکیک‌پذیری ۱۰۸۰p مجهز باشد.
در عین حال، کاربر می‌تواند یک خروجی AV Multi Out برای ویدئوی آنالوگ، یک خروجی صدای دیجیتال اپتیکال و یک کانکتور اترنت گیگابیتی را نیز روی این کنسول نصب کند. همچنین برای اینکه هیچ محدودیتی در زمینه برقراری ارتباط بین کنسول و دنیای خارج وجود نداشته باشد، سونی در عین حال قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های Wi-Fi مبتنی بر استانداردهای ۸۰۲. ۱۱b/g و همچنین بلوتوث نسخه ۲ را در آخرین کنسول بازی خود پیاده‌سازی کرده است. کنسول‌های PS۳ در انواع گوناگونcech، slim در ظرفیت‌های گوناگون با قیمتی در حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند که نمونه‌‌های گران‌تر کنسول‌های حک شده هستند.


wii u
زمانی که Nintendo Wii معرفی شد، با نگاهی مختصر به آن هرکسی که با تکنولوژی آشنا بود می‌گفت این محصول نشان‌دهنده نبوغ و استعداد سازندگان آن است. پس از آن Nintendo Wii U به بازارها آمد. Nintendo Wii U علاوه‌بر اجرای بازی‌های جدید توانایی اجرای بازی‌های نسل قبلی خود؛ یعنی Nintendo Wii را دارا است.
شاید مهم‌ترین جهشی که نینتندو در تولید این محصول داشته، اضافه کردن دسته مخصوص (GamePad) فوق العاده پیشرفته باشد، ضمن اینکه دسته معمولی گیمینگ (Pro Controller) را نیز داراست. صفحه نمایش لمسی در این دسته، به‌علاوه وجود سنسور Motion وGyro بهترین امکانات کنترلی بازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. pic۴
صفحه لمسی این دسته، مانند تبلت‌ها به راحتی قابلیت نوشتن متن را دارد، به‌علاوه با اتصال به اینترنت می‌توانید اطلاعات مربوط به بازی‌ها را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. در واقع بر خلاف دسته‌‌های معمولی بازی، این دسته صرفا برای کنترل بازی طراحی نشده، بلکه ضمن اینکه می‌توان توسط آن به راحتی بازی کرد، می‌توان به راحتی و تنها با اتصال به اینترنت به شبکه آنلاین نینتندو دسترسی داشت. نینتندو وی یو، همچنین بازی‌هایی مخصوص تمام سنین بازی‌کنندگان ارائه می‌دهد. از بازی‌های ساده مخصوص کودکان گرفته تا بازی‌هایی مانند ZombieU که مخصوص گیمرهای حرفه‌ای و افراد مسن‌تر طراحی شده است. از لحاظ گرافیکی نیز بازی‌های نینتندو پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و در بدبینانه‌ترین حالت می‌توان کیفیت گرافیکی بازی‌های Nintendo Wii U را با کیفیت بهترین بازی‌های ۳۶۰ Xbox و PS۳ مقایسه کرد.

Xbox۳۶۰
کنسول بازیXbox۳۶۰ مایکروسافت از یک ترکیب سخت‌افزاری متفاوت نسبت به سایر کنسول‌ها بهره می‌گیرد. پردازنده اصلی این کنسول که در مایکروسافت با نام Xenon و در IBM تحت‌عنوان Waternoose شناخته می‌شود، یک طراحی سفارش سه هسته‌ای مبتنی بر PowerPC م ۶۴ بیتی است. اولین نسخه پردازنده‌های Xenon با فناوری ۹۰ نانومتری تولید شد، اما در حال حاضر از یک نسخه ۶۵ نانومتری SOI درpic۵ کنسول‌های جدید استفاده می‌شود. پردازنده Xbox۳۶۰ در عین حال حاوی یک ROM است که برای ذخیره‌سازی کلیدهای رمزگذاری خصوصی مایکروسافت به منظور رمزگشایی داده‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. Xbox۳۶۰ ازیک تراشه گرافیکی با نام Xenos که توسط ATI توسعه یافته بهره‌مند است. در نسل جدید کنسول بازی مایکروسافت، از ‌‌هارد دیسک‌های ۲/۵ اینچی استفاده شده است که در داخل محفظه‌های خاصی قرار می‌گیرند. البته امکان جداسازی محفظه ‌‌هارددیسک از کنسول وجود دارد که به کاربر امکان می‌دهد اطلاعات خود را از یک کنسول به کنسول دیگر منتقل کرده یا ظرفیت ‌‌هارددیسک کنسول را ارتقا دهد. این کنسول در ظرفیت‌های گوناگونی که در نهایت به ۳۲۰ گیگابایت ختم می‌شود در بازار موجود است. کنسول در عین حال از قابلیت اتصال بی‌سیم پشتیبانی می‌کند که از طریق یک سیستم رادیویی ۲/۴ گیگاهرتزی اختصاصی تامین می‌شود. قیمت اعلام شده برای کنسول‌های مایکروسافت در بازار ایران بسته به ظرفیت آن در حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.