حمل‌ونقل‌های آینده
امروزه با‌وجود پیشرفت‌های زیاد در دنیای مجازی و کاهش فاصله بین افراد همچنان وجود بعد مسافت مانعی برای بشر به‌حساب می‌آید. مسافرت‌ها و جابه‌جایی‌های امروز با وجود ترن‌ها و هواپیماهای سریع همچنان انسان امروز را راضی نکرده است. وقت به‌عنوان عاملی مهم در زندگی امروزی به‌قدری اهمیت دارد که برای کمتر تلف شدن آن مخصوصا برای رسیدن به نقطه‌ای دیگر انسان‌ها هر کاری انجام می‌دهند تا از نظر رشد فناوری به جایگاهی برسند که فاصله‌ها به اندازه صرف یک فنجان چای کوتاه شود. ساخت هواپیماهای مافوق صوت مسافربری مانند کنکورد در همین راستا بوده که با شکست مواجه شده است، هر‌چند ناسا در تلاش است تا با رفع نواقص پروژه‌ای قدرتمند‌تر را معرفی کند اما راه زیادی برای رسیدن به آن نقطه وجود خواهد داشت و البته ریسک حمل‌ونقل‌ هوایی در سرعت‌های بالا با فناوری موجود بیشتر است. خودروهای سریع و پر قدرت هم با توجه به محدودیت‌های ترافیکی و قیمت‌های نجومی عملا نمی‌توانند این نیاز انسان‌ها در حمل‌ونقل‌ را بر‌آورده کنند.

در میان دانشمندان و چهره‌های شاخص، ایلان ماسک چهره‌ای شناخته شده است که مدیر‌عامل تسلا موتورز و پی‌پل و چند شرکت پیشتاز و بزرگ بوده و همواره ایده‌ها و خلاقیت‌هایش، موفقیت‌های چشمگیری برای خودش و صنایع مختلف ایجاد کرده است. ایلان ماسک برای رسیدن به حمل‌ونقل‌ سریع که قادر است تعداد افراد زیادی را با سرعت زیاد جا‌به‌جا کند، مطرح کرده است که در آن کپسول‌هایی در داخل لوله‌هایی که در آن شرایط خلأ ایجاد شده تا اصطکاک حذف شود، قرار می‌گیرند. این ویژگی باعث می‌شود این ترن‌ها سرعتی بالغ بر ۱۲۲۰ کیلومتر بر ساعت بگیرند. البته میانگین سرعتی که برای آن در نظر گرفته شده است با سریع‌ترین قطار امروز دنیا برابری می‌کند. جالب است بدانیم با این سرعت می‌شود ظرف تنها ۳۵ دقیقه از لس‌آنجلس به سان‌فرانسیسکو رسید و شما در این مسیر تنها می‌توانید یک نوشیدنی سفارش دهید و با همسفران خود میل کرده و گفت‌وگویی کوتاه داشته باشید و سپس برای پیاده شدن از آن آماده شوید. هایپر لوپ با استفاده از فشار هوایی که از عقب وسیله وارد و از خروجی‌های پایین آن به بیرون رانده می‌شود با سرعتی سرسام‌آور حرکت می‌کند. مدل مفهومی این کپسول در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها این فناوری می‌تواند در مدل کوچک‌ مقیاس و بزرگ با هزینه ۶ تا ۵/ ۷ میلیارد دلار ساخته شود.

در سال جاری بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده مسیر حرکت این کپسول به مسافت ۸ کیلومتر در حال ساخت است. ایده کلی ساخت این وسیله یا وسیله‌ای مشابه به ۱۰۰ سال پیش بر‌می‌گردد و ماسک با کمک فناوری‌های ابداع شدن آن را به واقعیت نزدیک‌تر کرده است. هایپر لوپ برای رسیدن به مرحله اجرا باید موانع متعددی را پشت‌سر بگذارد که شامل مسائل زیست‌محیطی، صدا بالای تولیدی توسط این کپسول مانند هواپیمای کنکورد می‌تواند محدودیت‌های زیادی را برایش فراهم کند و مجبور است از مناطق دور از شهرها و مناطق مسکونی عبور کند که این خود باعث افزایش هزینه‌ها و مشکلات بیشتر می‌شود. در حال حاضر در میان وسایل حمل و نقل عمومی که روی زمین حرکت می‌کنند بالت ترن در ژاپن به‌عنوان سریع‌ترین قطار دنیا شناخته می‌شود که با سرعت ۶۰۳ کیلومتر در ساعت رکورد‌دار است. اما قطاری که به‌صورت تجاری در حال حمل مسافر است و در شانگهای چین وجود دارد می‌تواند تا ۴۳۱ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و موضوع جالب در این قطارهای فوق‌سریع نرم بودن حرکت آنها با وجود سرعت بالاست. بالت ترن می‌تواند در هر سفر ۹۰۰ نفر را با خود حمل کند به‌طوری‌که آب در دلشان تکان نخورد. سرعت اعجاب‌آور این قطار به دلیل استفاده از الکترومگنت است که با کاهش اصطکاک تمام قدرتش صرف به حرکت در‌آمدن آن می‌شود. اما برای به‌ثمر نشستن هایپرلوپ که فناوری پیچیده‌ای را می‌طلبد زنجیره‌ای از اتفاقات باید بیفتد و مسائل زیادی باید حل شود و البته ابعاد اقتصادی آن هم به نسبت هزینه‌ها باید توجیه اقتصادی داشته باشد. در این زمان است که می‌توان امیدوار بود تحولی اساسی در حمل‌ونقل‌ پر‌سرعت اتفاق خواهد افتاد. الون ماسک با توجه به سوابق درخشانی که در عرصه ایجاد فناوری، صنایع و تجارت‌هایی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند تنها شخصی است که می‌توان به آن امید بست تا این پروژه صد ساله و آرزوی دیرین بشر را به سرانجام برساند و انسان‌ها بتوانند فواصل دور را در راحت‌ترین شکل ممکن و با‌لاترین سرعت و با‌اطمینان خاطر طی کنند.