تولید مواد پتروشیمی مایع (از جمله بنزین) آمریکا در ماه اکتبر، برای اولین بار از سال 1991، از عربستان پیشی می‌گیرد. البته در زمینه تولید نفت خام، آمریکا همچنان در ردیف سوم جهان و بعد عربستان و روسیه قرار دارد. تولید مواد پتروشیمی مایع آمریکا ماه گذشته به 5/11 میلیون بشکه در روز رسید. تولید این محصول در عربستان تقریبا در همین حد است و به این ترتیب آمریکا در این زمینه از عربستان پیشی می‌گیرد. این اطلاعات را آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش 10 سپتامبر خود منتشر کرده است. عربستان دومین صادرکننده مواد پتروشیمی به آمریکا است، اما با توجه به افزایش تولیدات داخلی این محصول در آمریکا، واشنگتن دیگر نیازی به واردات از عربستان ندارد. افزایش تولید نفت شیل در آمریکا که از سال 2008 آغاز شد، تولید نفت خام این کشور را تا 60 درصد افزایش داده است. در سال 2012، آمریکا برای اولین بار به صادرکننده عمده گاز مایع تبدیل شد. بین ژانویه و مارس 2014، عربستان به‌طور میانگین روزانه 5/1 بشکه نفت به آمریکا صادر کرده است. عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات پتروشیمی مایع در جهان است و بیشترین ذخایر ثابت شده نفت جهان را دارد. ذخایر ثابت شده نفت عربستان، 16 درصد از کل ذخایر دنیا را شامل می‌شود.
روزنامه فایننشال تایمز هفته گذشته نوشت: آمریکا واردات نفت از نیجریه را که بعد از عربستان، بیشترین نفت را به این کشور صادر می‌کرد، متوقف کرده است. این روزنامه انگلیسی، قطع واردات نفت از نیجریه برای اولین بار در سال‌های اخیر را به انقلاب صنعت نفت و گاز شیل در آمریکا نسبت داده است. این روزنامه به نقل از وزارت انرژی آمریکا نوشت: نیجریه از ماه جولای حتی یک بشکه نفت هم به آمریکا صادر نکرده است. این اولین بار از سال ۱۹۷۳ است که چنین اتفاقی روی می‌دهد. گزارش این روزنامه به نقل از اطلاعاتی که از اوپک و از وزارت انرژی آمریکا به دست آورده نشان می‌دهد صادرات نفت دیگر کشورهای صادرکننده به آمریکا در دو ماه گذشته کاهش چشم‌گیری داشته‌است. در فوریه سال ۲۰۰۶ که اوج واردات نفت آمریکا بوده ‌است، این کشور روزانه ۳/۱ میلیون بشکه نفت از نیجریه وارد کرده است. در سال ۲۰۱۲، این رقم به نیم میلیون بشکه در روز رسیده است. نیجریه در کنار عربستان، کانادا، مکزیک و ونزوئلا، یکی از ۵ صادرکننده بزرگ نفت به آمریکا بود.
نیجریه در کنار الجزایر، لیبی و آنگولا، نفت باکیفیت و سبکی تولید می‌کند که شبیه نفت استخراج شده از چاه‌های نفت تگزاس و داکوتای شمالی است. اما نفت تولیدی کشورهای عرب مانند عربستان و کویت چندان باکیفیت نیست و پالایشگاه‌های آمریکا این نفت را پالایش می‌کنند و با آن سر و کار دارند. به همین دلیل آمریکا فعلا واردات نفت خود از کشورهای عربی را چندان کم نکرده و واردات از کشورهایی مانند نیجریه و الجزایر را متوقف کرده است. به همین خاطر وزیر نفت نیجریه نسبت به خطری که از ناحیه کاهش واردات نفت آمریکا، اقتصاد کشورش را تهدید می‌کند، هشدار داده است.
اگرچه آمریکا می‌رود تا به بزرگ‌ترین تولیدکننده پتروشیمی مایع در دنیا تبدیل شود، اما آمریکایی‌ها این موضوع را در قیمت سوخت در داخل کشورشان احساس نمی‌کنند. قیمت بنزین در آمریکا به‌طور متوسط، هر گالن ۳۴/۳ دلار است (هر گالن ۷/۳ لیتر است؛ یعنی هر لیتر بنزین در آمریکا حدودا یک دلار است). این درحالی است که در عربستان هر گالن بنزین ۷۶ سنت است.
اقتصاد عربستان به صادرات پتروشیمی و نفت وابسته است. بر اساس گزارش اوپک، صادرات این بخش در سال 2013، حدود 85 درصد از درآمد صادراتی عربستان را تشکیل داده است. نفت و گاز، 85 درصد از کل صادرات روسیه را تشکیل می‌دهد. روسیه در تولید نفت خام با تولید روزانه 1/10 میلیون بشکه در روز، در صدر تولیدکنندگان جهان است. عربستان با تولید روزانه 7/9 بشکه نفت در روز، در ردیف دوم قرار دارد. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید آمریکا تا پایان این دهه، از نظر تولید نفت خام از عربستان و روسیه جلو می‌زند، اما در حال حاضر این کشور هنوز نتوانسته در تولید نفت خام به 9 میلیون بشکه در روز برسد.
تولید نفت در روسیه در ماه‌های اخیر کمی کاهش یافته و ممکن است به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب، باز هم کاهش یابد. تحریم‌هایی که اخیرا کشورهای اروپایی و آمریکا به خاطر بحران اوکراین علیه روسیه اعمال کرده‌اند، موجب قطع همکاری شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در حوزه‌های نفتی مشترک روسیه در قطب و در بستر دریا و همچنین در دل سنگ‌ و صخره‌های شیل می‌شود. یک چهارم کل تولید نفت روسیه به شیل وابسته است. تکنولوژی استخراج نفت و گاز از بستر دریا و از دل شن و سنگ و صخره، در اختیار غرب است. به این ترتیب و با اعمال تحریم‌ها، تولید نفت روسیه کاهش می‌یابد، اما تحریم‌ها برای شرکت‌های غربی چون اگزان موبیل و بریتیش پترولیوم و شل هم دردسر ایجاد می‌کند؛ چراکه این شرکت‌ها پروژه‌های چند میلیارد دلاری برای همکاری در حوزه‌های انرژی روسیه امضا کرده‌ بودند. قیمت نفت در بازارهای جهانی این روزها به پایین‌ترین حد در سال‌های اخیر رسیده است. دلیل این سقوط قیمت، پیشی گرفتن عرضه در مقابل تقاضا در بازارهای جهانی است. کند شدن رشد پرشتاب اقتصاد چین، درگیری‌های اوکراین و خاورمیانه و همچنین ورود نفت لیبی به بازار، از جمله عواملی است که به کاهش قیمت جهانی نفت منجر شده است.