5 راهنمایی مالی برای زندگی مشترک
کنترل و مدیریت مخارج در زندگی مشترک می‌تواند چالش برانگیز باشد، در این موضوع شکی نیست. این چالش می‌تواند خواب شما را بر هم بزند و سبب شود تا موی شما زودتر از موعد مقرر، سفید شود. اما خبر خوبی که می‌توان عنوان کرد این است که قطعا راهکارهایی وجود دارد که تمامی چالش‌های مالی را آسان‌تر می‌کند. شما با ایجاد یک ارتباط خوب با همسرتان می‌توانید مسیر خوبی را سپری کنید. در این مطلب، 5 راهنمایی برای کنترل مسیر مالی در زندگی مشترک مطرح شده است. این مطلب توسط «جنی گرل»، کارشناس مسائل مالی خانواده در وبلاگ او منتشر شده است.

درک کنید کجا قرار دارید

قبل از آنکه کاری انجام دهید، وقتی را برای انجام ارزیابی مالی اختصاص دهید، مواردی از قبیل حساب‌های جاری، حساب‌های بلندمدت و پس انداز، حساب‌های بازنشستگی و سایر دارایی‌های خود را چک کنید. اساسا حساب‌های مالی را به‌صورت مشترک با همسرتان جمع بزنید و پس از آن تمام بدهی‌تان را محاسبه کنید. مواردی از قبیل وام خودرو، وام خانه، وام دانشجویی و بدهی که در کارت اعتباری خود دارید. اطمینان حاصل کنید که تمام موارد را در نظر گرفته‌اید. زیرا بدون یک درک مناسب و ارزیابی دقیق از دارایی‌ها و بدهی‌هایی شما، هیچ راهی برای اینکه تصمیمات مالی شما رو به جلو حرکت کند، وجود نخواهد داشت.


بودجه خود را تعیین کنید

می دانم که این عبارت را به‌طور مکرر در زندگی‌تان شنیده‌اید، «یک بودجه درست کنید.»، و این بسیار آزار دهنده است. اما هر چقدر که این عبارت آزار دهنده هم باشد، باید انجام شود. یک الگوی آسان برای بودجه خانگی خود در نظر بگیرد، سپس با کمک گرفتن از یکدیگر تمام درآمدهایی را که در یک ماه حاصل می‌شود در کنار تمام هزینه‌های ماهانه محاسبه کنید. در حال حاضر که من و همسرم زندگی مشترک را آغاز کرده ایم، ممکن است این وسوسه به‌وجود آید که: «ما می‌توانیم بیشتر خرج کنیم، چون وقتی درآمدهایمان را روی هم می‌گذاریم، سطح بودجه بالاتر می‌رود.» اما این یک فرض صحیح نیست، بلکه یک اشتباه بزرگ است. باید بدانیم ما در حال حاضر با انبوهی از قبض‌های پرداخت نشده و هزینه‌ها روبه‌رو هستیم، بیشتر از هر زمان در گذشته.

من و همسرم قبل از خرید خانه یک الگوی بودجه تهیه کردیم و هزینه‌ها را در آن یادداشت کردیم، بودجه‌ای که پس از نگاه کردن به آن می‌خواستم گریه کنم. پس از اینکه ما هزینه‌های هر ماه را به‌طور دقیق مورد ارزیابی قرار دادیم، مشاهده کردیم که به‌طور مشخص ما از کنار برخی هزینه‌های کوچک به راحتی می‌گذشتیم و این برای من بسیار تعجب آور بود. زیرا شما به‌طور معمول، هزینه‌های کوچک را در ذهنتان، به‌طور مشخص حساب نمی‌کنید، اما با حسابرسی دقیق به این هزینه‌ها می‌توانید مشاهده کنید که سطح آن به چه شکل افزایش می‌یابد. هزینه‌های بانکی، هزینه‌های نگهداری و سایر هزینه‌های کوچک، محاسبه تمام این هزینه‌ها روی یک کاغذ واقعا مفید خواهد بود و به شما این درک را خواهد داد که چقدر پول برای گزینه‌هایی که در اختیار دارید، کنار بگذارید و چقدر از هزینه‌های غیرضروری اجتناب کنید.


به‌طور مکرر بودجه خود را بررسی کنید

حالا شما یک بودجه در اختیار دارید اما لازم است که به شکل منظم آن را بررسی کنید. خوب بود بودجه‌ای که برای یک بار می‌ساختید، نیاز به بازبینی مجدد نداشت. شما پس از یک زمان تعجب می‌کنید که این اتفاق نیز روی می‌دهد. اما در ابتدا لازم است که آن را مقابل دیدگان خود قرار دهید، به‌عنوان مثال، بر روی صفحه نمایشگر کامپیوتر قرار داده یا اینکه به شکل یک پرینت، روی یخچال خود نصب کنید. اما مطمئن شوید که در جایی قرار می‌دهید که به طور دائم قابل رویت بوده و در ذهن شما شکل می‌گیرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که اغلب مردم فکر می‌کنند، باید بودجه را به شکل ماهانه بررسی کرد. اما من معتقدم که این کافی نیست و باید این بازبینی حداقل به شکل هفتگی باشد تا معلوم شود در چه جهتی حرکت می‌کنیم. به‌عنوان مثال اگر من بدانم که در دو هفته اول کمتر هزینه می‌کنم، می‌توانم در آخر ماه کمی بیشتر خرج کنم و با همسرم به یک رستوران خوب برویم. در مقابل اگر در ابتدای ماه هزینه‌های بالایی داشته باشم، این موضوع را می‌دانم که باید برای چند روز متوالی ساندویچ ژامبون و پنیر بخورم. اما صرف نظر از اینکه بودجه خود را به چه شکل تنظیم می‌کنید، نکات جالب را به آن اضافه کنید، مثلا برای خوردن قهوه با همسرتان به بیرون بروید و بودجه خود را با یک قهوه بیشتر ارزیابی کنید، یا اینکه یک بستنی بخورید. این فرآیند دردناک نیست، بلکه این موضوع می‌تواند به شما کمک کند که با همسرتان در یک تیم مسیر زندگی را ادامه دهید.


درمورد هزینه‌های خود صادق باشید

ما همه یک زمانی احساس گناه می‌کنیم. هنگامی که من در وقت ظهر برای خرید به بیرون می‌روم و تمام خریدهای خود را از همسرم پنهان می‌کنم. منظورم این است که ما به راحتی به یک دستگاه خود پرداز رجوع می‌کنیم و 50 دلار را برای هزینه یک لباس دریافت می‌کنیم و پس از آن ادعا می‌کنیم که این هزینه‌ها صرف خرید مواد غذایی شده است. این کار شدنی است، اما نباید انجام داد. زیرا کسی از این موضوع نفع نمی‌برد. مدیریت مالی برای یک زوج به اندازه خود کار دشواری است. وجود نااطمینانی و صادق نبودن در این فرآیند می‌تواند این موضوع را دشوارتر کند. بنابراین با شریک زندگی خود درخصوص مواردی که شما هزینه کرده اید، صادق باشید. این به شما کمک خواهد کرد که بدانید شما کجا می‌توانید خرج کنید و کجا احتیاج دارید که از هزینه‌های اضافی پرهیز کنید.


یک صندوق مخفی تهیه کنید

من تمام پول خود را در بانک قرار نمی‌دهم و همیشه یک صندوق مخفی برای ذخیره کردن پول دارم. نه صندوقی که از همسرم مخفی نگه دارم. بلکه صندوقی که پول آن را فقط در موارد ضروری خرج می‌کنیم. هر وقت که در کیف من پول نقدی وجود داشته باشد، من این پول را داخل این صندوق قرار می‌دهم. وقتی که چند وقت پیش به این صندوق سر زدم بسیار خوشحال شدم، زیرا پول کافی برای انجام کارهای ضروری مهیا شده بود. این بخشی از مسوولیت یک زن و شوهر برای زندگی است و این امکان وجود دارد که ما در مواقعی با مشکل غیرمنتظره روبه‌رو شویم. پس می‌توانیم با وجود این صندوق خود را برای آن روز آماده کنیم.