دو راهی استفاده از کوپن بیمه شخص ثالث
در حالی همه خودروهای شخصی ملزم به اخذ بیمه شخص ثالث هستند تا در صورت بروز تصادف جانی و مالی، بیمه هزینه‌های ناشی از حادثه را تقبل کند که بسیاری از مالکان خودروهای شخصی در تصادفات جزئی از بیمه شخص ثالث خودروی خود استفاده نمی‌کنند. بسیاری از دارندگان خودرو در تصادفات جزئی از کوپن بیمه شخص ثالث خودرویشان استفاده نمی‌کنند و در صورت بروز تصادف در محل حادثه خسارت وارد شده به خودروی مقابل را پرداخت می‌کنند. این تصور بر اساس این اصل شکل گرفته که استفاده از کوپن‌های بیمه، تخفیف‌های قبلی مالک خودرو را از بین می‌برد و در خرید بیمه‌نامه جدید با جریمه مواجه می‌شود. این در حالی است که بسیاری از مالکان خودروها تاکنون حساب و کتاب درستی درخصوص میزان تخفیف یا حتی جریمه انجام نداده‌اند. از آنجا که این تصور مشتریان در حال رایج شدن است، این پرسش پیش می‌آید که آیا پرداخت هزینه خسارت به امید گرفتن تخفیف از شرکت بیمه درست و به صرفه است؟

به گفته کارشناسان، بده‌بستان پرداخت نقدی خسارت خودرو در حوادث کوچک به منظور سوخت نشدن کوپن‌های بیمه نزدیک به ۴-۳ سالی است که در میان مردم باب شده است. عامل اصلی در شکل‌گیری این تصور نیز بالا بودن نرخ بیمه شخص ثالث است. از آنجا که بیمه شخص ثالث به دستور قوه‌قضائیه براساس دیه فوت و نقص عضو تعیین می‌شود و هر ساله این رقم افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین بسیاری از مشتریان توانایی پرداخت هزینه سنگین هرساله این بیمه را ندارند و چون تنها گزینه موثر بر کاهش قیمت حق بیمه، تخفیفات ناشی از عدم حادثه است، بسیاری از مشتریان سعی می‌کنند با عدم استفاده از کوپن‌های خودروی خود در تصادفات جزئی، تخفیفات بیمه‌ای خود را سوخت نکنند.

به گفته کارشناسان این موضوع از یک اصل قانونی در شرکت‌های بیمه یعنی حفظ سال‌های تخفیف شکل گرفته است. در صورتی که مردم از بیمه‌نامه‌شان استفاده نکنند، در دوره بعد که می‌خواهند آن را تمدید کنند از تخفیف بهره‌مند خواهند بود. این بند که برای تشویق راننده‌های با احتیاط در قانون گنجانده شده عامل مهمی در شکل‌گیری عدم استفاده از کوپن خودرو در تصادفات جزئی شده است.

اما یکی از مواردی که موجب می‌شود بسیاری از مالکان خودرو نسبت به قوانین تخفیفات بیمه‌ای معترض باشند این است که بعد از اولین تصادف همه تخفیف‌های عدم خسارت خودرو از بین می‌رود؛ بنابراین اگر مالک خودرویی ۱۰ سال پشت سر هم از بیمه استفاده نکرده و تخفیف گرفته باشد در اولین استفاده خود از بیمه، همه تخفیف‌های دریافتی‌اش سوخت می‌شود و سال بعد باید همه حق بیمه شخص ثالث خودرو به قیمت روز را به علاوه جریمه پرداخت کند. موضوع مهم دیگر این است که عدم استفاده از کوپن خودرو در خسارات جزئی، به منظور استفاده از آن در حوادث با خسارت بیشتر است؛ زیرا شرکت‌های بیمه سقف مشخصی برای پرداخت خسارت دارند.

در این میان اما بحث جریمه نیز مطرح است. براساس قانون، آن‌ دسته‌ از بیمه‌گذارانی که‌ در مدت‌ اعتبار بیمه‌نامه‌ موجب‌ پرداخت خسارت‌ از محل بیمه‌نامه شوند هنگام ‌تجدید ‌‌بیمه‌نامه، علاوه بر سوخت شدن تخفیف‌ها، حق‌بیمه سالانه را به همراه جریمه باید پرداخت کنند. براین اساس در صورتی که بیمه‌گر یک بار از بیمه برای خسارت مالی استفاده کند باید ۱۰ درصد جریمه بپردازد و در صورت استفاده از بیمه خسارت بدنی ۲۰ درصد جریمه می‌شود. در بار دوم استفاده از بیمه، جریمه پرداخت خسارت مالی ۲۰ درصد و خسارت بدنی جریمه ۴۰ درصدی را به دنبال دارد. براین اساس، استفاده از کوپن در مدت قرارداد بیمه شخص ثالث، به عنوان یک اصل قانونی برای پوشش ریسک بیمه‌ها در قانون گنجانده شده است. هر چند بسیاری از مردم با قانون جریمه موافق نیستند و می‌گویند وقتی حق بیمه می‌پردازند شرکت بیمه موظف به جبران خسارت است اما مسوولان معتقدند حق بیمه در بیمه شخص ثالث متناسب با نسبت ریسک خسارت جانی و مالی منتقل شده به شرکت بیمه تغییر می‌کند.

در نتیجه، به عقیده کارشناسان بسته به نوع خسارت وارد شده به خودرو، مردم از کوپن‌های بیمه شخص ثالث خود استفاده می‌کنند و موضوع مهم در این میان میزان خسارت است که تعیین کننده استفاده مالکان خودرو از کوپن‌های مصرفی‌شان می‌شود و این موضوع نیز تصور نادرستی نیست زیرا در برخی تصادفات پرداخت هزینه خسارت به دلیل پایین بودن، به سود مالک است زیرا میزان تخفیفات بیمه‌ای بسیار بیشتر از خسارات وارد شده به خودروی مقابل است اما در برخی موارد به دلیل بالا بودن میزان خسارت و برابری آن با مبلغ تخفیف، این موضوع به نفع مالک نیست.


نحوه ارائه تخفیفات بیمه‌ای

یکی از اصل‌های قانونی در شرکت‌های بیمه همانگونه که گفته شد ارائه تخفیف به مشتریان است. در صورتی که در مدت بیمه، خسارتی از محل بیمه‌نامه پرداخت نشود، ‌بیمه‌گر موظف است از سال اول به بعد هنگام‌ تجدید ‌بیمه‌نامه، براساس میزان سال تخفیف‌هایی را در حق بیمه مالک خودرو اعمال کند. براساس قانون تخفیف عدم خسارت در سال اول 10 درصد، در سال دوم 15 درصد و در سال چهارم 20 درصد است که از سال پنجم به بعد میزان این تخفیفات سالانه 10 درصد اضافه می‌شود که در سال نهم به بعد 70 درصد تخفیف به بیمه‌گذار تعلق می‌گیرد. در صورتی که میزان تخفیفات بیمه‌ای شخصی زیاد باشد و مالک قصد فروش خودروی خود را داشته باشد، در قانون، انتقال تخفیفات بیمه‌ای به خودروی جدید در نظر گرفته شده است. بر اساس قانون بیمه شخص ثالث در صورت انتقال قطعی مالکیت وسیله نقلیه، انتقال دهنده تا قبل از انقضای مدت اعتبار بیمه‌نامه می‌تواند تخفیف وسیله نقلیه را به وسیله نقلیه جدید متعلق به خود یا بستگان درجه اول خود منتقل کند.

در حال حاضر شرکت‌های بیمه مکلف شده‌اند سوابق تخفیف وسیله نقلیه منتقل شده را به وسیله نقلیه جایگزین انتقال داده و تخفیف مربوط را با کسر تخفیف مدت باقی مانده وسیله منتقل شده در بیمه‌نامه وسیله نقلیه جایگزین اعمال کنند. حق بیمه وسیله نقلیه منتقل شده در سررسید بیمه‌نامه آن بر اساس سوابق بیمه گذار جدید دریافت خواهد شد. شرکت‌های بیمه هم ساز و کارهای الزام را فراهم کرده و بدون توجه به اینکه از کدام شرکت بیمه، بیمه‌نامه خریده باشید می‌توانید تخفیف‌ها را به خودروی جدید یا خودروی فامیل‌های درجه اول خود انتقال دهید. هدف از این قانون تشویق راننده‌های
با احتیاط عنوان شده است