تاثیر رژیم غذایی بر مو

احسان صمدی
پژوهشگر حوزه سلامت و غذا

همان طورکه تمامی اعضای بدن برای سلامتی و فعالیت بهتر به همه مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و ... نیاز دارند، موهای شما نیز به همین مواد مغذی برای شادابی و سلامت خود نیازمندند. اما چگونه و چه مواد غذایی برای سلامتی مو مفید هستند؟

قبل از اینکه به رژیم غذایی که برای مو مناسب است، بپردازیم، باید بدانیم آیا درک مناسبی از ریزش مو داریم و عوامل آن را می‌شناسیم تا از این مشکل جلوگیری کنیم. فرد سالم هر روز حدود 50 تا 100 تار مو ریزش دارد و بسیاری از این موها دوباره رشد می‌کند. موی سالم دارای یک چرخه عمر حدودا سه تا شش سال است اما ریزش مو زمانی به یک مشکل تبدیل می شود که موها دوباره رشد نکند و یا زمانی‌که موها غیرطبیعی و سریع می‌ریزند (چندصد مو در روز). میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به ریزش مو (آلوپسی) مبتلا هستند و این مشکل تنها برای مردان نیست. بسیاری از زنان، از ریزش بیش از حد مو در برخی از دوران در زندگی خود روبه‌رو می‌شوند. ریزش مو می تواند توسط تعدادی از عوامل، از جمله برخی از داروها و شیمی‌درمانی، ژنتیک، کاهش وزن سریع، استرس مزمن، شوره سر شدید، عدم‌تعادل هورمونی، بارداری، زایمان، یائسگی و گردش خون نامناسب پوست سر ایجاد شود. علاوه بر این، عوامل تغذیه‌ای ارتباط خاصی به ریزش مو دارد. رژیم غذایی خوب شامل ویتامین سی، مس، روی، بتاکاروتن و سیلیس است که می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. اکنون به چند ماده غذایی که به رشد و سلامت مو کمک می‌کند به‌طور فشرده اشاره می‌کنیم.

پروتئین

مو از پروتئین ساخته شده و وجود آن به اندازه کافی در رژیم غذایی برای ساخت موهای قوی و سالم بسیار مهم است. اگر شما به اندازه کافی پروتئین در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، موهایتان به احتمال زیاد خشک، شکننده و ضعیف است. رژیم‌های غذایی بسیار کم‌پروتئین ممکن است باعث ریزش مو شود. مرغ، بوقلمون، ماهی، محصولات لبنی و تخم‌مرغ همراه با منابع گیاهی مانند حبوبات و آجیل به‌عنوان منابع خوبی از پروتئین شناخته می‌شوند.

آهن

آهن یک ماده معدنی و مهم برای مو و کمبود آهن (کم‌خونی) از علل عمده ریزش مو است. فولیکول مو و ریشه‌ها توسط یک جریان خون غنی از مواد مغذی تغذیه می شود. هنگامی‌که سطح آهن (فریتین سرم) زیر یک نقطه خاص قرار می‌گیرد، ممکن است کم‌خونی را تجربه کند. این اختلال تامین مواد مغذی به فولیکول، موثر بر چرخه رشد مو و ممکن است باعث ریزش شود. استفاده از محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی که آهن مورد نیاز را به‌راحتی در اختیار بدن قرار می‌دهد، می تواند مفید باشد. همین‌طور گیاه‌خواران می توانند آهن موردنیاز خود را با عدس، اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌سبز مانند کلم بروکلی، کلم پیچ و سالاد سبز بالا ببرند.

روی و سلنیوم

حفاظت پوست سر شامل دیگر مواد معدنی مهم، به‌ویژه روی و سلنیوم است. فقدان روی می تواند باعث ریزش مو و پوسته پوسته و خشک شدن پوست سر ‌شود. غلات غنی شده همراه با صدف، گوشت گاو و تخم‌مرغ منابع خوبی از روی است.

امگا۳

اسیدهای چرب امگا3 از چربی‌های مهم است که بدن ما آن را ندارد و باید از طریق رژیم غذایی به‌دست بیاورد. به همین دلیل امگا را در سلول‌هایی که در پوست سر و همچنین در روغن‌هایی که پوست سر را هیدراته نگاه می‌دارند، می توان یافت. ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد، شاه‌ماهی، ساردین، قزل‌آلا و ماهی خال‌مخالی و منابع گیاهی از جمله آووکادو، دانه کدو تنبل و گردو می توانند منبع خوبی از امگا3 باشند.

ویتامین ای

خورشید می تواند به موی ما همانند پوست ما آسیب برساند. شما می توانید با خوردن غذاهای غنی از ویتامین ای از موهای خود محافظت کنید.

بیوتین

بیوتین ویتامین ب محلول در آب است. کمبود شدید بیوتین می تواند باعث شکنندگی موها شود و ممکن است به ریزش مو منجر شود. از موادغذایی سرشار از بیوتین می توان به غلات کامل، جگر، زرده تخم‌مرغ، آرد سویا و مخمر اشاره کرد.