مهم‌ترین خبر هفته گذشته چیست؟ در عصر اطلاعات و بمباران خبری، انتخاب یک خبر به عنوان مهم‌ترین خبر هفته گذشته کار دشواری می‌نماید. از اصلی‌ترین کارهایی که یک رسانه خبری می‌تواند انجام دهد انتخاب مهمترین اخبار است. حالا ما این کار را به دیگران سپرده‌ایم؛ به جمعی از سیاستمداران، مسوولان سابق ، فعلی و البته بخشی از همکاران‌مان در رسانه‌های دیگر تا پاسخگوی این سه سوال باشند:
سه سوال مشترک از تمام روزنامه‌نگاران پرسیدیم. از آنها خواستیم

۱- مهم‌ترین خبر هفته گذشته چه بود؟
۲-‌به چه دلیل؟
۳- تبعات این خبر چیست؟



الله‌وردی دهقانی
نماینده ورزقان در مجلس
۱- در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین خبر رد طرح حمایت از تولید ملی بود که در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت. مقام معظم رهبری بر این طرح در سال حمایت از تولید ملی تاکید بسیاری داشتند. در یک سال گذشته کمیسیون‌های مختلفی بر روی آن کار کردند، اما نهایتا دولت و برخی از نمایندگان با آن مخالفت کردند.
۲- ما در حال حاضر با رکود تولید و مشکلات فراوانی روبه‌روایم. در این طرح برای رفع این مشکلات و افزایش میزان تولید موادی را تدوین کردیم، لذا از این جهت این خبر برای من اهمیت زیادی داشت.
۳- وقتی که مقام معظم رهبری همواره بر حمایت از تولید تاکید بسیاری داشته‌اند، دولت هیچ کاری نکرد اما مجلس طرحی نوشت که با آن هم موافقت نکردند. اگر بتوانیم سریع اسم طرح و محتوای آن را تا حدودی تغییر دهیم، شاید بشود که در سال حماسه اقتصادی، مجلس طرح دیگری را به صحن بفرستد.


امیر رضا خادم
نماینده مجلس هفتم
چند تصمیم هیات دولت در حوزه اقتصاد در مورد پرداخت‌ها و تسویه حساب‌های سازمان‌های دولتی
۱. اولین جایی که باید اقتصاد مقاومتی را که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند رعایت کند دولت است. با توجه به تغییر دولت و محدودیت‌هایی که در بودجه سال ۹۲ وجود دارد، دولت دهم نباید اقدامات این چنینی انجام می‌داد و باید اجازه می‌داد که دولت یازدهم تصمیمات خود را درباره مسائل مالی و جابه‌جایی ارقام مالی بزرگ می‌گرفت.
۲. این تصمیمات سطح توقع مردم را در آستانه تغییر دولت بالا می‌برد و دولت آینده را با چالش مواجه می‌کند. تصمیماتی که این دولت گرفته است ممکن است با سیاست‌های دولت یازدهم که قرار است در چهار سال آینده کشور را مدیریت کند تناقضاتی داشته باشد. این خوش‌بینانه‌ترین انتقادی است که می‌شود به این تصمیمات داشت. تصمیمات دولت می‌تواند موجب اعتراض مردم در دولت آینده شود.



ابوالقاسم رحمانی
نماینده مردم اقلید در مجلس
۱. اتفاقاتی که در مصر افتاد و درگیری‌های بین طرفداران و مخالفان مرسی.
۲. این کشور به هر حال کشوری اسلامی است و اتفاقات آن کشورهای اسلامی دیگر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در سال ۹۱ انقلاب‌ها و تغییراتی در کشورهایی از جمله مصر و لیبی و تونس و حتی سوریه رخ داد. حکومت جدید مصر اما به ثبات نرسید و باقی مانده رژیم مبارک دوباره برگشتند و ارتش هم متعلق به همان رژیم بود. کشورهای اسلامی هم از یکدیگر تاثیر می‌گیرند.
۳. من نسبت به اتفاقات مصر خوش‌بین نیستم. حکومت مرسی در هر صورت حکومتی اسلامی بود. در قضیه فلسطین کمی هم مدافع فلسطین بودند. این در هر حال برای ایران بد نبود، اما باز هم سیاست خارجی این کشور به همان شیوه قبلی برمی‌گردد که تابع آمریکا بود و منافع اسرائیل را حفظ می‌کرد. ما بر سر اعتقاد خود برای حمایت از فلسطین صدمه دیده‌ایم و برای ما تغییر حکومت مصر به سمت آمریکا خوشایند نیست. حکومت جدید آمریکا به سمت آمریکا گرایش پیدا می‌کند.


رضا صابری
نماینده رامیان در مجلس
۱- ورود مجلس به بررسی طرح سنجش در دانشگاه‌ها برای ورود بدون کنکور ۸۵ درصد از دانش‌آموزان به دانشگاه مهم‌ترین خبر هفته گذشته به حساب می‌آید.
۲- پیش از این چنین قانونی موجود نبوده، اما با این پژوهش یک میلیون نفری، تلاش‌هایی صورت گرفته که دانش‌آموز‌های نسل بعدی که وارد دانشگاه می‌شوند بدون کنکور به انتخاب رشته خود بپردازند. این دفعه مجلس هم به آن رای مثبت داده است و برای اجرای آن ۵ سال زمان در نظر گرفته است.
۳- با اجرای این طرح فشار روانی بر خانواده‌ها کمتر می‌شود. ضرورتی برای کنکور وجود ندارد، چرا که افراد با دیپلم وارد دانشگاه می‌شوند و رشته خود را انتخاب می‌کنند. همچنین بخشی از هزینه‌های سبد آموزشی بیرونی برای خانواده‌ها حذف می‌شود.


علی محمد شاعری
قائم مقام و معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست
۱- مهم‌ترین خبری که در کشور رخ داده است گرمای طاقت‌فرسای تهران و بخش زیادی از حوزه مرکزی کشور است که در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و باعث افزایش دمای ۴۲ درجه و موج افزایش مصرف انرژی و آب شده و همچنین وزارت نیرو در حوزه برق هشدار‌هایی
داده است.
۲- این امر می‌تواند ناشی از تغییرات آب و هوایی و تحت تاثیر افزایش گاز‌های گلخانه‌ای در سال‌های اخیر باشد.
این اتفاق از این جهت اهمیت دارد که در آینده باعث افزایش تبخیر و کاهش منابع آب کشور و همچنین موجب افزایش بیماری‌های ناشی از گرمازدگی و افزایش اوزون در جو و به خطر افتادن بهداشت و سلامت جامعه و افزایش استفاده از آب و آلودگی هوا و تنش‌های
اجتماعی می‌شود.
۳- توصیه ما این است که هموطنان ما در صرفه‌جویی مصرف آب و انرژی با وزارت نیرو همکاری داشته شد که شاهد موج افزایش پدیده خشکسالی نباشیم که در این سال‌ها هم افزایش یافته است.
باید از تولید انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و گاز‌های معلق در هوا جلوگیری کنیم تا از کاهش منابع آبی و خشکسالی جلوگیری کنیم. طی چند دهه گذشته دمای کره زمین به خاطر افزایش گازهای گلخانه‌ای ۷ دهم درجه در مقیاس سانتی‌گراد افزایش یافته است.


زهره الهیان
نماینده تهران در مجلس
۱- مهم‌ترین خبر هفته از نظر من در فهرست قرار گرفتن نام حزب‌الله از سوی اتحادیه اروپا در لیست تروریست‌ها بود.
این امر نشان‌دهنده این است که همانطور که سید حسن نصرالله گفت که با توجه به ملاک‌های اتحادیه اروپا برای تروریست بودن یا نبودن این اتفاق اصلا عجیب نبود، چرا که اتحادیه اروپا موافق نبودن یک گروه با صهیونیسم را ملاک تروریست می‌داند. انگشت اتهام را این بار به سمت حزب‌الله لبنان گرفته است، چرا که حزب‌الله لبنان ضد صهیونیسم است.
۲- امروز حزب‌الله در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی است. تعریف غرب از صهیونیسم باید مشخص شود و مورد قبول همه جهان هم واقع شود.
نسبت این گروه باید با رژیم صهیونیستی نیز مشخص شود، چرا که امروز حزب‌الله در بخش محافظت از لبنان به عنوان یک پایگاه مردمی فعالیت می‌کند.
۳- مهم‌ترین آفتی که اینگونه حرکت‌ها از سوی غرب در رابطه با تروریست خواندن حزب الله لبنان دارد این است که شعار مبارزه با تروریسم به شعاری بی‌اساس تبدیل شده‌است.
امروزه ما شاهد حمایت صد‌در‌صدی اتحادیه اروپا و آمریکا از تروریست‌ها در کشورهایی هم‌چون سوریه هستیم. آنها با طالبان در قطر به مذاکره می‌نشینند، لذا این اقدام اتحادیه اروپا برای در لیست قرار دادن حزب‌الله هم بر بی‌اعتمادی به آنها افزود.



الهه کولایی
نماینده مجلس ششم
۱. به تعویق انداختن تحریم‌های ایران توسط کنگره آمریکا. تحریم‌هایی که آمریکا به صورت سالانه اعمال می‌کرد و هر بار مواردی هم به آن اضافه می‌کرد این بار توسط کنگره این کشور به تعویق افتاد.
۲. با توجه به پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری و با وجود حرف و حدیث‌های پیرامون این انتخابات و ابهام تاثیر جا‌به‌جایی قدرت در برنامه هسته‌ای ایران و تاثیر آن در مدیریت سیاست خارجی ایران، تاثیر انتخابات را می‌توان در رفتار آمریکا دید
. این اتفاق به هر حال نشانه خوش‌بینی آنها است و فضا بر اساس حرف‌هایی که رییس‌جمهور منتخب مطرح کرده، برای تعامل فراهم شده است. با وجود ابهام‌ها تغییر رفتار آنها می‌تواند نشانه‌ای از ایجاد فرصت برای دیپلماسی ایران و خروج از شرایط کنونی و کاهش فشار بر مردم
ایران شود.
۳. معنای به تعویق افتادن تحریم‌ها این است که نمایندگان کنگره آمریکا منتظر پیامدهای عملی و اجرایی رییس‌جمهور جدید هستند. برای آنها در مورد تغییر در سیاست خارجی و ماهیت تغییر در ایران ابهام وجود دارد. آنها گامی مثبت برداشته‌اند که فضای مذاکره را بهبود بخشد، گامی که اگرچه کافی نیست.
نمایندگان کنگره آمریکا نشان داده‌اند که کمتر به کسانی که در این کشور خواهان تغییر رفتار اساسی آمریکا در قبال ایران هستند گوش می‌دهند. آنها باید تمایل خود را به تغییر فضای کنونی و با تغییر رفتارهای جدی و عملی آمادگی موثر خود را برای چندین دهه روابط تیره
نشان دهند.



رمضانعلی سبحانی‌فر
نماینده سبزوار
۱- ورود جک استراو
۲- عده‌ای در داخل کشور با آمدن ایشان مخالف هستند.
در این شرایط که رویکرد کشورها با آمدن روحانی تغییر کرده است و عده‌ای مخالف آمدن ایشان هستند، این خبر مهم شده است.
۳- به نوعی می‌توان گفت که با آمدن آقای روحانی، روابط کشورها تلطیف‌ شده و با حفظ عزت روابط بین‌الملل بهبود بخشیده می‌شود، اما هنوز که ایشان بر سر کار نیامده و مطرح کردن این اخبار زود است.



سعید معیدفر
جامعه‌شناس
۱- با نام و یاد خدا، آنچه نظر من را در این هفته جلب کرد سخنان آقای کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی بود درمورد روند مصرف آب در کشور که اگر به این صورت ادامه پیدا ‌کند، ایران در ۳۰ سال آینده کشور ارواح خواهد شد.
۲- ببینید اگر ایران با همین روند پیش برود، تا سی سال آینده آب برای مصرف تنها ۴۵ میلیون نفر خواهد بود. به خاطر کم آبی در دریاچه‌های ارومیه، هامون و زاینده‌رود با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم شد و آب موجود کفاف نیمی از جمیعت کشور را نخواهد داشت. همین الان هم برای رساندن آب از ذخایر زیرزمینی استفاده می‌شود و به‌تدریج آثار این کم آبی مشخص می‌شود و بحران‌های جدی سر می‌رسند.
۳- شاید کشور ما این چند روز گرما را تحمل کند و فشار فقط برای چند روز باشد و بعد از آن وضعیت عادی شود، ولی اگر اقدامات جدی انجام نگیرد، اگر مدیریت عقلانی صورت نگیرد، خیلی زود بحران‌های اصلی سر می‌رسند و آنوقت دیگر نمی‌توان از آنها جلوگیری کرد. مساله دیگر جمیعت رو به افزایش کشور است. در قدیم به خاطر نبود فناوری، بیماری‌ها و قحطی، کار تعدیل جمعیت را انجام میداند اما امروزه جوامع پیشرفته شده‌اند و در کشور ما بحران تعادل جمعیت به تعویق می‌افتد، به نظر من باید از نظرهای کارشناسان خبره محیط زیست جمعیت برای تعادل جمعیت در کشور کمک گرفت. دیگر زمان آن نیست که با آرمانگرایی و شعار‌های نادرست کشور را به سمت بحران سوق دهیم. برای صرفه‌جویی در مصرف آب هم صرفا فقط چند تبلیغ کافی نیست و باید اقدامات جدی صورت بگیرد.


دکتر قرائی مقدم
جامعه‌شناس
۱- مساله‌ای که در خاورمیانه، مصر و تغییر و تحولات سیاسی و فرهنگی که در کشور ما و در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد جزو مهم‌ترین اتفاقات قرار می‌گیرند.
۲- تغییر نگرش از لحاظ اجتماعی در تونس، لیبی، سوریه و یمن اتفاق افتاده است و شمال آفریقا در حال پوست‌اندازی است. به نظر من تغییر نگرش در زمینه‌های اجتماعی صورت گرفته است و همین نشان می‌دهد که کشور‌های جهان سوم خیزشی آغاز کرده‌اند و فاکتور‌های مختلف آنها را به حرکت وا داشته، حرکتشان به سوی آزادی‌خواهی و یک نوع تحول فکری مهم است که به نظر من از ایران آغاز شد. انتخابات امسال ایران نشان‌دهنده تغییر فکری آغاز شده در ایران است.
۳- این تغییر تفکر باعث شد مخالفان مرسی به میدان آمدند و بقیه جوامع تسلیم نشدند و جنبش‌های آزادی‌خواهانه خود را ادامه دادند، چون مهمترین اصل در جامعه‌شناسی تغییر تفکر است و می‌گویند آنچه باعث تغییر می‌شود فکر است نه اقتصاد. در اصول پروتستانتیسم و اصول سرمایه‌داری تغییر تفکر در قرون وسطی به وجود آمد، فکر اروپایی تغییر کرد و بینش نسبت به این جهان و آن جهان فرق کرد.
در مصر، تونس، لیبی، خاورمیانه و در کشور‌های شمال آفریقا خود آگاهی صورت گرفته، این کشور‌ها هیچ‌کدام مشکل اقتصادی ندارند، این کشور‌ها از درآمد سرانه زیادی برخوردارند، هیچ کدام به خاطر پول یا سیر کردن شکم خود اعتراض نمی‌کنند. باور دارم انقلاب ایران هم به خاطر مسائل مادی نبود. انقلاب مصر باعث شد این کشور از نظر توریسم و گردشگری میلیارد‌ها دلار ضرر کند و درگیری‌ها در سوریه منجر به مرگ صدها هزار نفر شد..
طبق نظریه کرد مولر، بعد از اینکه دولت‌ها می‌خواهند به آزادی برسند تضاد‌های درون گروهی در آنها زیاد می‌شود و مدت‌ها طول می‌کشد که فکر آزادی‌خواهی در میان آنها رشد کند و پخته شود. همه انقلاب‌های مهم و اساسی سال‌ها به طول انجامید تا به موفقیت برسند، انقلاب روسیه از ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۷ طول کشید، انقلاب فرانسه ۱۰۰ سال به طول انجامید. انقلاب‌های مصر، تونس و لیبی هنوز رو به پختگی است.
ایران باید بداند که برای رسیدن به بلوغ فکری نمی‌توان شتابنده حرکت کرد و با تندروی کشور پیشرفت حاصل نمی‌کند. انتخاب ۲۴ خرداد امسال به نظر من نشان دهنده تغییر تفکر در ایرانیان است، انتخابات خرداد نشان داد که ایران رو به پختگی است.
برای مثال، عراق هنوز برای توسعه دموکراسی پخته نشده و همین پختگی اولین قدم برای پیش رفتن به سوی دموکراسی است و از لحاظ جامعه‌شناسی امری مهم تلقی می‌شود.



دکتر قدیمی
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
۱- در هفته گذشته، به نظر من دو نکته قابل توجه است: نکته اول، مشکل بزرگ اقتصادی که در کشور وجود دارد و به نظر ناشی از فقدان سیستم اطلاعات و مدیریت است، که این سیستم در نظام اداری و اقتصادی باید ایجاد شود یا اگر وجود دارد، دست به تجدید ساختار زد. در هفته‌های گذشته کشمکش‌هایی که در دولت پیرامون مصوبه ۷۴ هزار میلیارد و افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده بود و تلاش دولت برای پرداخت بدهی‌های خود به بانک مرکزی به نظر من، ناشی از همین فقدان یا سوء کارکرد سیستم اطلاعات و مدیریت است، همه ناسالمی‌های اقتصادی کشور هم ناشی از همین موضوع است و برای نجات اقتصاد کشور باید سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شود. این مسائل روز به روز در کشور بزرگ‌تر می‌شوند و خیلی زود رسانه‌ای می‌شوند و هرچقدر بیشتر رسانه‌ای شوند، باعث سلب اعتماد عمومی می‌شوند و مسلما تبعات خوبی در کشور نخواهند داشت.
نکته دوم کاهش نرخ ارز و طلا در روزهای گذشته و شتاب تورمی ماه‌های پیش از انتخابات و نقش عوامل غیر اقتصادی در روند‌های اقتصادی و به وجود آمدن نارسایی‌های اقتصادی به نظرم به همان فقدان یا سوء کارکرد سیستم اطلاعاتی و مدیریت بازمی‌گردد.
در هفته‌ها و ماه‌های گذشته اقتصاد ایران نوسان بسیاری داشته است و در هفته‌های گذشته نرخ ارز کاهش یافته و روند‌های اقتصادی با شدت و غیرمنطقی بوده‌اند، برای مثال کاهش ناگهانی ۲۰درصدی یا افزایش ناگهانی ۴۰ درصدی به نظرم دخالت عوامل غیر اقتصادی، ناکارآمدی‌های اقتصادی قادر به مدیریت اوضاع نیست...
۲- این دو نکته تئوریک در اقتصاد بسیار مهم هستند و برای نجات از بحران‌های اقتصادی باید مدیریت شوند.
۳- مسلما رفتن حجم عظیمی از پول به حوزه‌های تورم‌زا و غیرتولیدی، افزایش ثروت دهک‌های بالا و فقیر شدن دهک‌های پایین تبعات بالایی دارد، اقتصاد دچار نوسان می‌شود و تولید کاهش می‌یابد.


حمیدرضا صدر
کارشناس ورزشی
۱- سوال بسیار جالبی است و نیاز به بحث دارد، اما از نظر من مهم‌ترین خبرهایی که درهفته گذشته اتفاق افتاده جیره‌بندی آب در تهران و زلزله‌های پی در پی که در تهران اتفاق افتاده است از نظر بنده در اولویت قرار دارند و در حوزه فعالیت خودم، از دست رفتن سه کوهنورد ایرانی در ارتفاعات هیمالیا در پاکستان، حادثه غم‌انگیزی بود.
۲- احتمال جیره‌بندی آب و گرمای نامتعارف ایران، حال و هوای زندگی اقتصادی و شهری کلانشهری مثل تهران را با مشکل مواجه می‌کند.
در مورد مساله دوم هم باید عرض کنم بنده خودم در رشته شهرسازی تحصیل کرده‌ام و وقوع زلزله در تهران یکی از دل‌مشغولی‌های من است و از نظر من مساله‌ای بسیار جدی است.
و از دست رفتن سه کوهنورد ایرانی در ارتفاعات پاکستان خبر ناگوار و تکان‌دهنده‌ای بود، جوانان ما برای بالا بردن پرچم کشور ما و ورزش می‌روند و دیگر خبری از آنها نمی‌شود، به نظرم بسیار غم‌انگیز است.
۳- خب، پاسخ‌دهی به این سوال نیاز به مطالعه دارد. کسانی که اخبار را دنبال می‌کنند و کسانی که اخبار را دنبال نمی‌کنند، تبعات این اتفاقات برای هرکدام از این گروه‌ها می‌تواند متفاوت باشدو نمی‌توان به این سوال به صورت دقیق پاسخ داد، البتهاقشار مختلف واکنش‌های مختلفی از شنیدن این خبرها داشتند.
مساله سه کوهنورد ایرانی بیشتر از بقیه خبر‌ها جنبه رسانه‌ای پیدا کرد و همه برای از دست رفتن این سه ورزشکار ابراز تاسف کردند.
از دست رفتن ورزشکاران ایران در ارتفاعات پاکستان جنبه رسانه‌ای قوی پیدا کرد و نظرات مختلفی در این باره داده شد و در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب پیدا کرد.



فاطمه جمال‌پور
خبرنگار روزنامه شرق
۱.سعید مرتضوی (سرپرست سازمان تامین اجتماعی) در هفته گذشته از تسویه‌حساب بدهی‌های ۳۵ هزار میلیاردی دولت به سازمان تامین‌اجتماعی
خبر داد.
۲. مرتضوی در همایش تقدیر از چهره‌های ماندگار سازمان تامین‌اجتماعی مدعی شد: «با واگذاری معادن دو و سه «گل‌گهر» سیرجان مجموع بدهی‌های ۳۵هزارمیلیاردتومانی دولت به سازمان تامین‌اجتماعی تسویه
شده است.»
این در حالی است که مجموع بدهی‌های دولت به سازمان تامین‌اجتماعی بیش از ۴۶هزارمیلیاردتومان برآورد می‌شود. بدهی‌های دولت‌ها تا پیش از دولت نهم و دهم به سازمان تامین‌اجتماعی شش‌هزار میلیارد تومان بوده است. این بدهی‌ها تا زمان تکیه زدن مرتضوی بر مسند ریاست سازمان تامین‌اجتماعی در ابتدای سال ۹۱ به ۳۵ هزارمیلیاردتومان رسید. با روی کار آمدن مرتضوی در ابتدای سال ۹۱، دولت از تسویه بدهی ۳۵ هزار میلیارد تومانی‌اش به این سازمان خبر داد. تسویه‌ای که تاکنون به درازا کشیده
شده است.
در ابتدای روی کار آمدن مرتضوی، مقرر شد با تسویه بدهی ۳۵هزار میلیارد تومانی دولت، شرکت شستان (شستای نوین) با سرمایه حاصل از واگذاری‌ها تشکیل شود. دولت در ابتدا مجموع شرکت‌های «هما» را با ارزشی بالغ بر هشت‌هزارمیلیاردتومان به سازمان تامین‌اجتماعی واگذار کرد.
در گام بعد شرکت هواپیمایی هما نیز به سازمان تامین‌اجتماعی واگذار شد و این در حالی بود که مدیران پیشین سازمان، پیش از آن، از قبول این شرکت برای تسویه بدهی‌ها خودداری کرده بودند و حال، مدیران تامین‌اجتماعی می‌گویند با واگذاری معادن دو و سه گل‌گهر سیرجان مجموع بدهی‌های دولت به سازمان، تسویه شده است، حال آنکه هیچ اطلاعی از قیمت‌گذاری و نحوه واگذاری شرکت‌های واگذارشده به سازمان تامین‌اجتماعی و فعالیت‌های شستان در دست نیست و گفته می‌شود مجموعه ارزش این معادن تنها ۸ هزار میلیارد
تومان است.
۳. اینها در حالی است که سازمان تامین اجتماعی با پیشی گرفتن سه هزار میلیارد تومانی مصارف برمنابع دست به گریبان است و این سازمان بین نسلی که سرنوشتش با زندگی ۳۵ میلیون ایرانی گره خورده است روزهای خوبی را سپری نمی‌کند.


خسرو نقیبی
فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار
۱. کلیدخوردن فیلم جدید مسعود
کیمیایی.
۲. ساخته‌شدن هر فیلم تازه‌ای از موج نوی سینمای ایران، امثال کیمیایی و مهرجویی و تقوایی هنوز یک اتفاق برای سینمای ایران است.


رضا صائمی
سردبیر مجله زندگی ایده‌آل
۱.گم شدن سه کوهنورد ایرانی در ارتفاعات.
۲.این سه نفر خیلی دوست داشتند پرچم ایران را بالا ببرند و در مکان‌های مختلف افتخارآفرینی کنند. با نهایت امید و شوق و ذوق بی‌اندازه برای هدفشان گام برداشتند. گم شدنشان خیلی حالت بدی داشت، اینکه دیگران نمی‌دانند آنها زنده هستند یا از بین رفته‌اند، سرانجام خیلی ناراحت‌کننده‌ای است.
۳ در گذشته، هنگامی که شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت یا میان مردم تا این اندازه پرطرفدار نبود، موردهای مشابه این موضوع در جامعه خیلی بازتاب پیدا نمی‌کرد. خبررسانی مردم به هم از طریق شبکه‌های اجتماعی، سریعا مسائل را بازتاب می‌دهد. چنین مساله‌ای قبلا در ایران وجود نداشته و اتفاقاتی از این قبیل، در روزنامه‌ها و صفحه حوادث بازتاب پیدا می‌کرد، به عنوان یک خبر از آن رد می‌شدند، اما الان مردم پیگیر موضوعات هستند، تکمیل آن خبر را خودشان انجام می‌دهند. ابراز احساسات می‌کنند، روزانه درباره آنها مطلب می‌نویسند و عکس می‌گذارند. در واقع این تفاوتی است که رسانه‌های اجتماعی توانسته‌اند در مدل یک اتفاق رقن بزنند. مدل همدلی کردن آدم‌ها که با سال‌های قبل تفاوت پیدا کرده است.


شهبازی
دبیر بخش فرهنگ و هنر رجا نیوز
۱.دیدار سالانه رهبر معظم انقلاب با شعرا مهم‌ترین اتفاق فرهنگی هفته گذشته بود.
۲. این دیدار به‌رغم اینکه یک دیدار صمیمی و غیر رسمی تلقی می‌شود، اما عملا سالانه بخش زیادی از پیشرفت و تعالی شعر فارسی را به دوش می‌کشد.
بسیاری از نهادهایی که مسوول و متولی بحث ادبیات و شعر هستند، کم کاری می‌کنند و نمی‌توانند کار خاصی در این حوزه انجام بدهند، اما همین دیدار و شعرخوانی و خصوصا نظراتی که بیان می‌شود، بار عظیمی از دوش نهادهای اشل برمی‌دارد.
۳. یک جمع‌بندی از شعرهای ناب روزگار است، شاعرهای جوان شناسایی می‌شوند و به رهبر معرفی می‌شوند دلگرم می‌شوند. در کنار پیشکسوت‌ها می‌نشینند. از این جهت که خود رهبر از قدیم به جلسات شعر رفت و آمد داشتند، نکاتی را هم که می‌فرمایند و تذکر می‌دهند قطعا برای جامعه شاعران مفید است.



علی‌اصغر سیدآبادی
نویسنده و روزنامه‌نگار
۱. مهم‌ترین و عجیب‌ترین خبر هفته گذشته، انتخاب آقای علی جنتی فرزند آیت‌الله جنتی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
۲. یکی از ارزش‌های خبری عنصر شگفتی است، من هم به همان دلیل این خبر را انتخاب کردم و این موضوع برای من خیلی عجیب بود. ایشان سال‌هاست که در حوزه فرهنگ و هنر حضور ندارند و علاوه بر این، نه جزو پیشنهادهای صنوف و نه جزو پیشنهادهای اهل فرهنگ و هنر برای وزارت ارشاد بودند. آقای روحانی در مناظره‌هایی که داشتند قول داده بودند که فرهنگ را به اهل فرهنگ و به تشکل‌ها واگذار می‌کنند؛ فکر می‌کنم اولین گام برای تحقق این صحبت، مشورت با اهالی فرهنگ در انتخاب وزیر پیشنهادی باشد. من درباره شخص آقای جنتی شناخت زیادی ندارم، همچنین از برنامه‌هایشان نیز بی‌اطلاعم. با این حال امیدوار هستم که در آینده عملکرد خوبی داشته باشند، بحث‌هایی هم که پیرامون‌ علی جنتی مطرح می‌شود به شخص ایشان برنمی‌گردد؛ این موضوع بیشتر به مواجهه دولت جدید به حوزه فرهنگ و هنر مربوط است.
۳.به هر حال این خبر بین اهل فرهنگ و هنر واکنش‌هایی به دنبال خواهد داشت، چون عجیب است و تقربیا برای همه شگفت‌آور است.



آرش راهبر
روزنامه‌نگار ورزشی
۱.مهم‌ترین خبر ورزشی، نرفتن جواد نکونام به لیگ امارات بود و بحث‌ها و جنجال‌هایی که پیرامون این خبر پیش آمد و جزو اخبار مهم ورزش ایران در دنیا هم بازتاب پیدا کرد. فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسید که نباید اجازه بدهند بازیکنان به امارات بروند. اتفاقی که افتاد اثر خوبی داشت و نشان داد که صحبت‌های فدراسیون فوتبال پیرامون این موضوع صرفا شعار نیست.
۲.در واقع این اتفاق، واکنش فوتبال ایران به نحوه نام‌گذاری لیگ امارات بود. علاوه بر اهمیتی که در فوتبال و اخبار ورزشی داشت، بعد بین‌المللی هم داشت.
۳.مجادله‌ای که بین ایران و امارات بر سر خلیج فارس وجود دارد قطعا بر اجتماع تاثیر خواهد گذاشت و طبیعتا تاثیرش هم بیشتر از شعارهایی است که مطرح شد و بحث آن درگرفت.





علی‌اکبر قاضی‌زاده
استاد روزنامه نگاری
۱.مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته، تحولات اخیر مصر بود و ما باید با حساسیت به آن موضوع نگاه کنیم.
۲.گرانیگاه یا مرکز ثقل جهان اسلام مصر است. در واقع مصر مرکز علمی دنیای اسلام است. تحول‌هایی که در آنجا اتفاق می‌افتد زمینه اسلامی هم دارد. دیدیم که بلافاصله پس از درگیری‌های مصر در تونس هم درگیری شروع شد. در نتیجه باید جریانات اخیر مصر را جدی بگیریم.
۳.همه می‌دانند که در مصر اگر باز هم رای‌گیری شود، اخوان‌المسلمین سر کار می‌آیند، البته اگر رای‌گیری درست انجام شود، چنین اتفاقی می‌افتد، اما اینجا زورآزمایی میان اعتقاد اسلام و لاییسم است. من نمی‌توانم بگویم کدامشان پیروز می‌شود. نکته جالب در این میان، هواداری امریکا از مرسی است.


کامبیز نمازی
مترجم
۱. فروش بالای فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی.
۲. «گذشته» فیلمی است که برای توده مردم، طولانی و مشخصا خسته‌کننده است.
۳. این موضوع ثابت می‌کند
به‌رغم اینکه جایزه اسکار چندان ربطی به کشور ما ندارد، اما بعد از این که آقای فرهادی موفق به دریافت این جایزه شدند، فروش بالای فیلم نشان می‌دهد که این موضوع همچنان عامل مهم و تاثیرگذاری است.
در حالی که جشنواره‌های دیگر مثل کن و... این تاثیر را ندارند.



آرش عاشوری‌نیا
عکاس
۱. در هفته گذشته به نظرم برپایی نمایشگاه عکس ناصر تقوایی مهم‌ترین اتفاق بود.
۲. تفکیک بین هنرها و هنرمندان چیزی نیست که به آن اعتقاد داشته باشم و بر خلاف خیلی‌ها که احساس می‌کنند ورود اهالی سینما به خصوص سلبریتی‌ها به دنیای عکاسی مشکل ایجاد می‌کند، به نظر من مشکلی ایجاد نمی‌شود و هرکدام کار خود را انجام می‌دهند.
کیفیت نمایشگاه خیلی خوب بود. نگاه کلاسیک و سنتی که ناصر تقوایی به عکس و عکاسی دارد مهم است و آن ‌هم در زمانی که سعی می‌کرد از دنیای آنالوگ
دفاع کند.