پالایشگاه اصفهان به‌عنوان پالایشگاه طلایی معروف بود

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: پروژه طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی شرکت پالایش نفت اصفهان در خطوط مالی بین دو کشور ایران و کره جنوبی قرار گرفته است و امیدواریم طی برنامه زمان‌بندی تنظیم‌شده هر چه سریع‌تر این پروژه را به مرحله شروع عملیات برسانیم. حمید شریف رازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه واگذاری پروژه‌های بهبود و بهینه‌سازی فرآیند شرکت پالایش نفت اصفهان به شرکت کره‌ای دایلم اظهار کرد: امروز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ملی کشور کلید خورد، اگرچه این راه طولانی است، اما باید صبور باشیم و همه کمک کنیم تا این پروژه به مرحله شروع عملیات اجرایی برسد. وی بابیان اینکه بحث تأمین منابع مالی از طریق فاینانس زمانبر است و نیاز به پیگیری دارد، گفت: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران این راه را برای پالایشگاه آبادان رفته است و برای پالایشگاه اصفهان نیز می‌رود. مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بابیان اینکه پالایشگاه اصفهان در سال ۱۳۵۸ راه‌اندازی شد، افزود: پالایشگاه اصفهان به‌عنوان پالایشگاه طلایی معروف بود، زیرا در این پالایشگاه از تمام تجربیاتی که در پالایشگاه‌های دیگر جمع‌آوری‌شده بود، به بهترین وجه استفاده شد.

شریف رازی تصریح کرد: در آن زمان پالایشگاه خوبی در اصفهان احداث و تجهیزات مناسبی در آن نصب شد، به‌طوری‌که از بهترین پالایشگاه‌های کشور محسوب می‌شد. وی خاطر نشان کرد: با ادامه فعالیت پالایشگاه اصفهان، مهم‌ترین بحث ارتقا کیفیت فرآورده‌های آن و توجه به مسائل زیست‌محیطی بود که این مباحث از ۱۰ سال پیش توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با همکاری یک شرکت معتبر ایتالیایی انجام شد. مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اضافه کرد: بخشی از این پروژه‌ها توسط پالایشگاه اصفهان و بخشی توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران شروع شد، اما در ادامه این اقدامات موضوع خصوصی‌سازی پالایشگاه و تأمین مالی پروژه‌ها مطرح شد. شریف رازی افزود: خوشبختانه پالایشگاه اصفهان با تدبیر خوبی که انجام داد از محل درآمد خود، این پروژه‌ها را اجرا کرد و امروز اثرات آن از جمله سودآوری پالایشگاه مشخص است.

وی بابیان اینکه حذف نفت کوره یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های پالایشگاه اصفهان است، گفت: این موضوع به دلایلی از جمله هزینه‌های بالای اجرای آن، مدتی متوقف شد، اما با رفع تحریم‌ها و برداشته شدن محدودیت‌ها، شرکت دایلم به‌عنوان پیمانکار خارجی پیشنهاد داد این پروژه را به‌صورت فاینانس از طریق خطوط مالی بانک‌های کره‌ای اجرا کند. مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بابیان اینکه مسئولان پالایشگاه اصفهان این پیشنهاد را پذیرفتند، اظهار کرد: مقرر شد این پروژه انجام شود و پالایشگاه اصفهان منابع را پس از تکمیل پروژه بازپرداخت کند. شریف رازی بابیان اینکه دولت نیز مجوزی را برای تضمین اجرای این پروژه صادر کرد، افزود: اجرای این پروژه ازنقطه‌نظر زیست‌محیطی برای کشور ضروری است. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کلان‌شهرهای کشور بنزین یورو ۴ مصرف و گازوئیل باکیفیت تولید می‌شود، اما برای اینکه فرآورده‌های بیشتری تولید شود لازم بود برای مازوت و نفت کوره پالایشگاه فکری شود. همچنین رئیس بازاریابی و فروش شرکت دایلم کره جنوبی نیز در این مراسم گفت: به شما اطمینان خاطرخواهیم داد ضمن تأمین منابع مالی طرح، عملیات مهندسی، خرید و ساخت و نصب را در موعد مقرر انجام دهیم. "اس دی هنگ" اضافه کرد: دولت کره جنوبی و به نمایندگی آن شرکت دایلم از عقد این تفاهم‌نامه با جمهوری اسلامی ایران و شرکت پالایش اصفهان ابراز خرسندی می‌کند.