شعله‌‌های «کمپین» با تسهیلات دولت خاموش شد
مرجان شهریاری
هرچند بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو با شکل‌گیری «کمپین نخریدن خودروی نو» در شبکه‌های اجتماعی به ریشه‌یابی این اتفاق نادر در صنعت خودرو پرداختند اما آنچه اکثر کارشناسان با گستردگی این کمپین در مورد شکل‌گیری آن متفق‌القول شدند، دامن زدن مخالفان دولت به تحریم خرید خودرو بود.


در این بین برخی با اشاره به نقش خودروسازان چینی، مخالفان نظام و واردکنندگان در کمپین نخریدن خودروی نو، آن را پروژه‌ای خواندند که مسیری جز به بحران کشاندن صنعت خودرو نداشت. اظهار نظر‌های متفاوت در مورد علل شکل‌گیری کمپین و گستردگی آن از ابتدای سال جاری هرچند مشکلات نقدینگی در شرکت‌های خودروساز را بیشتر کرد اما یک واقعیت را نیز پیش‌روی دست‌اندرکاران صنعت خودرو قرار داد و آن نیز رفتار متفاوت مشتریان نسبت به قیمت و کیفیت خودروهای عرضه شده از سوی تولیدکنندگان بود. در هر حال همزمان با شکل‌گیری کمپین مذکور، دولت نیز از بسته ضد رکودی خود که در آن صنعت خودرو نقش برجسته‌ای دارد، رونمایی کرد.

تسهیلات 25 میلیونی طرحی بود که دولت در ظاهر برای خالی شدن انبار و پارکینگ‌های مملو از خودرو تولیدکنندگان و افزایش تقاضا در بازار در نظر گرفت. هرچند با رونمایی از تسهیلات یاد شده کمپین دیگری با عنوان «عدم استفاده از تسهیلات 25 میلیونی» شکل گرفت اما به روشنی می‌توان گفت که مسوولان دولتی نیز نمی‌توانستند نگرانی خود را از عدم استقبال از بسته ضد رکود و به دنبال آن فروش اقساطی خودرو پنهان کنند. بدین ترتیب دوشنبه طلایی خودروسازان در حالی با اولین روز خرید خودرو با استفاده از تسهیلات مذکور رقم خورد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، با توجه به استقبال مشتریان از تسهیلات 25 میلیونی حالا می‌توان درک بهتری از ریشه کمپین نخریدن خودروی نو ارائه کرد. به اعتقاد این کارشناسان در حالی بسیاری از متقاضیان از فروش تسهیلاتی خودرو استقبال کرده‌اند که به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها در مورد علل شکل‌گیری کمپین نخریدن خودروی نو نادرست بوده است. بنابراین ظاهرا در کمپین یاد شده نه خودروسازان چینی نقش داشتند و نه مخالفان نظام و دولت، بلکه با توجه به استقبال مشتریان از تسهیلات 25 میلیونی به نظر می‌رسد مشکلات نقدینگی مانع حضور آنها در بازار خودرو شده بود.

برخی مشتریان که بر اثر تورم شدید سال‌های گذشته و رشد پایین و منفی اقتصادی، قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، شاید نخستین متقاضیانی بودند که با این وام نسبت به خرید خودرو اقدام کردند.افزایش سه باره قیمت خودرو از سال 92 و عدم ارتقای سطح کیفی خودروها و حتی تحلیل رفتن کیفیت در برخی محصولات شرکت‌های خودروساز به‌دلیل تحریم‌های خارجی، مشتریان را به نوعی از خرید خودرو دلسرد کرده بود، حال آنکه تولیدکنندگان بی توجه به خواست مشتریان مبنی بر ثبات یا کاهش قیمت در برخی محصولات، حتی بار دیگر تقاضای افزایش قیمت داشتند. در هر صورت رفتار دوشنبه گذشته متقاضیان نسبت به خرید خودرو با تسهیلات 25 میلیونی به مسوولان صنعتی کشور و خودروسازان یاد آور شد که شرایط نقدینگی مشتریان نقش اساسی در خرید خودرو دارد و کمپین‌های شکل گرفته نیز یک واقعیت بیشتر در پس خود نداشت و آن هم توجه به خواست و اراده مشتریان است.