"برجام" یک نقطه امید در اقتصاد ایران
دنیای اقتصاد- از همان روزی که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد "سیاست‌های پولی انقباضی" در دستور کار مسئولان اقتصادی قرار گرفت. این اقدام در راستای وعده‌های داده شده در رابطه با کنترل و کاهش تورم صورت گرفت. در کنار این برنامه دولت سیاست‌های مالی را نیز انقباضی کرد تا به این ترتیب بخش‌های اقتصادی کشور تحت تاثیر "هراس دولتی‌ها از تورم" قرار گرفت و رکود گسترده ای را تجربه کرد. استان اصفهان با دارا بودن صنایع گسترده و کارخانجات گوناگون از این رکود در امان نمانده است.

مرتضی بیشه در همین رابطه به دنیای اقتصاد گفت: رکود تمام واحدهای صنعتی کشور را درگیر خود کرده است. نقدینگی و سودی که بانک ها به سپرده های مالی اختصاص می دهند به رکود چرخه تولید دامن زده است. وی همچنین افزود: متاسفانه در اصفهان به دلیل مشکلات اداری و چالش هایی که در سازمان اقتصاد و دارایی وجود دارد سرمایه گذاران اصفهانی ترجیح
می دهند در استانی دیگر اقدام به سرمایه گذاری کنند. بیشه افزود: بسیاری از صنعتگران اصفهانی در استان هایی مانند سمنان، مشهد، تهران سرمایه گذاری کرده اند و این به دلیل فشار بسیاری است که ممیزین اقتصاد و دارایی بر صنعتگران اصفهانی وارد می کنند.

این فعال اقتصادی ضمن انتقاد از سیستم های اداری استان گفت: متاسفانه گاهی اوقات با نگاه های بسته در سیستم اداری استان مواجه می شویم و با سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی برخورد صحیحی صورت نمی گیرد. وی خاطر نشان کرد: وضعیت در بخش تولید مولد بسیار اسفناک است و سازمان های اقتصاد و دارایی نباید بیش از حد لازم بر تولیدکنندگان فشار وارد کنند. مالیاتی که در طول سال ها از اصفهان گرفته شده بیش از میانگین سایر استان ها بوده است. وی ادامه داد: رکود و به تبع آن بیکاری در سطح استان وجود دارد. یکی از راهکارهای بیرون آمدن از این رکود فراگیر همسو کردن سازمان ها و ادارات با تولیدکنندگان و همکاری بیشتر این سازمان ها با فعالین اقتصادی است.

بیشه در ادامه به سیاست های اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید توانست ایران را از سقوط به دره تورم ۴۰ درصدی نجات دهد و اقتصاد به یک نظم و انسجام رسید. وی همچنین حل توافق ایران و غرب بر سر پرونده هسته ای را در توسعه اقتصاد ایران موثر دانست و تاکید کرد: "برجام" می تواند یک نقطه امید در اقتصاد ایران باشد. بعد از توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها کارخانجات و فعالین اقتصادی می توانند به راحتی با اروپا رابطه برقرار کنند و همین رابطه منجر به ورود تکنولوژی های جدید به کشور می شود و چرخه تولید را سرعت می بخشد. وی بهره های بانکی را عامل فساد در اقتصاد عنوان کرد و گفت: هیچ کارخانه ای نمی تواند بالای ۲۰ درصد سودآوری داشته باشد و واحدهای تولیدی نمی توانند با بهره های بانکی ۲۴ درصد به بالا رقابت کنند پس مردم هم به جای سرمایه گذاری در تولید پول های خود را در بانک ها سپرده گذاری و با خیال آسوده سود خود را هر ماه برداشت می کنند.

بیشه در ادامه به نقش علما در ریشه کن شدن بهره بانکی در نظام بانکداری اسلامی اشاره و تاکید کرد: علمای ما باید از پرداخت سودهای کلان بانک ها که حکم ربا را دارد جلوگیری و عقود اسلامی را در نظام بانکداری کشور پیاده کنند. اگر سرمایه ها به بخش تولید سر ریز شود میلیون ها شغل ایجاد می شود. وی افزود: بیکاری به دنبال خود ناهنجاری های فراوانی را ایجاد می کند و متاسفانه استان اصفهان نیز با این پدیده دست به گریبان است. اگر چرخ تولید و کارخانجات حرکت نکند آثار زیان بار بیکاری جوانان غیر قابل جبران خواهد بود. دولت برای به حرکت در آمدن چرخه تولید باید تورم ۲۰ تا ۲۵ درصدی را ثابت نگه دارد و سیاست های خود را بر تولید متمرکز کند.

بیشه ادامه داد: درست است که در زمینه هسته ای موفقیت چشمگیری به دست آوردیم ولی از طرف دیگر نباید دولت تنها بر مهار تورم متمرکز شود و رکود را فراموش کند زیرا به ضرر کشور خواهد بود. وی تصریح کرد: تورم و رکود برای اقتصاد خطرناک است اما رکود کشنده و قاتل است و عامل آسیب های اجتماعی و ... می شود زیرا وقتی تولید متوقف می شود اشتغالی هم به وجود نمی آید و بیکاری مادر ناهنجاری های اجتماعی است.

بیشه همچنین عنوان کرد: متاسفانه در استان اصفهان ناهماهنگی های سیستم بانکی، ادارات و بیمه به رکود دامن زده است. گاهی شاهد هستیم که برخی ادارات کمبود بودجه خود را از طریق گرفتن هزینه های اضافی از تولید کنندگان جبران می کنند و این به زیان سرمایه گذار خواهد بود و باعث دلسردی آنها می شود.