نسیبه هاشم‌خانی nasibeh.hashemkhani@gmail.com خانه کشمیری، خانه‌ای مربوط به دوره قاجار و متعلق به خاندان اصیل کشمیری است که حدود 120 سال قدمت تاریخی دارد. نکته: تلفن هماهنگی بازدید و اقامت‌خانه کشمیری (مربوط به دوره قاجار): 09365204028
این خانه در شیراز، در محله تاریخی اسحاق بیگ، کوچه فیلی‌ها قرار گرفته و در 25 اسفند 79 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. محله اسحاق بیگ نزدیک بازار وکیل واقع شده است، که از بازارهای سنتی یزد و در نزدیکی دروازه سعدی شهر شیراز است. این محله چه از نظر ساختار و بنا و چه از نظر ساکنین و محصولات عرضه شده، هنوز اصالت قجری خویش را حفظ کرده است. بازدیدکنندگان خانه نیز می‌توانند تمام مایحتاج خود را اعم غذا و خوراکی، سوغاتی و صنایع دستی، از مغازه‌های اطراف تهیه کنند. آقای سعید کرمستجی 30 سال دارد و اصالتا اهل کرمستج، از توابع لارستان فارس است. وی در حال حاضر ساکن شهر شیراز بوده و در مورد آغاز احیا و مرمت خانه کشمیری می‌گوید: این خانه مدت‌های مدیدی از حالت تاریخی درآمده و رو به تخریب بود. ساکنین این خانه متعلق به دوران قاجار، مدت‌ها پیش از ایران مهاجرت کرده‌اند و اینجا بین افراد زیادی دست به دست می‌گشت وpic1 از آنجا که بافت تاریخی آن برای کسی ارزشمند نبود، رفته رفته رو به اضمحلال می‌رفت. سه سال قبل که اینجا انبار کفش و کارگاه برش مانتو بود، ما به فکر خرید آن افتادیم و بلافاصله نیز کار مرمت را آغاز کردیم که البته هنوز هم ادامه دارد. بنای کار در روز اول توسط آقای کیارش اقتصادی که در آن زمان کارمند میراث فرهنگی شیراز بودند گذاشته شد. احیای خانه کشمیری بدون حضور او امکان‌پذیر نبود. بعد از یک سال او به شهر دیگری منتقل شد و از آن زمان من به همراه جمعی از دوستان به اداره خانه و پذیرایی از میهمان‌ها پرداخته‌ام و هم‌زمان وظیفه مرمت را که کاری زمان‌بر و هزینه‌بر است برعهده داشته‌ام. وی می‌گوید: این مکان نیز مانند اغلب خانه‌های ساخته شده در دوران قاجار دارای یک حوض مرکزی در حیاط است. دورتا دور حیاط، اتاق ها قرار گرفته‌اند. یکی از اتاق‌ها شاه‌نشین یا همان میهمان‌خانه است که در قدیم اتاق پذیرایی محسوب می‌شد. دو اتاق «سه دری» در طرفین میهمان خانه قرار گرفته و روبه‌روی آنها دو اتاق «پنج دری» قرار گرفته است. او می‌افزاید: مراجعین به اینجا از اقشار مختلف هستند، گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از یک بنای قجری، دانشجوهای معماری با اساتیدشان برای بررسی بنا، شیرازی‌های اصیل برای دمی بهره بردن از آسایش در سایه فرهنگ اصیل شیرازی و حتی عروس و دامادها برای تهیه کلیپ. کادر اداره‌کننده «خانه کشمیری» بر این عقیده هستند که صرف‌نظر از شلوغی و رفت‌وآمدها در طول روز، خانه باید در شب قابل استفاده برای خوابیدن باشد. به علاوه برای اقامت‌کنندگان شبانه، امکان آشپزی و رفت و آمد به مطبخ وجود دارد.
وی در پایان می‌گوید: ما برای بازدید و اقامت شبانه نرخی تعیین نکرده‌ایم، بلکه صندوقی داریم به نام «همت عالی» در راستای احیای خانه کشمیری، که هرکس بنا به صلاحدید خویش در آن مقداری پول می‌ریزد.