هفته گذشته شرکت گوگل در جریان کنفرانس سالانه خود یعنی I/ O از محصولات و خدمات جدیدش رونمایی کرد. در جریان این کنفرانس همانطور که انتظار می‌رفت مدیران گوگل از ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل اندروید که فعلا با نام N شناخته می‌شود نیز صحبت‌هایی به میان آوردند. هرچند در چند ماه گذشته در خصوص این سیستم‌عامل و امکاناتش خبرهای مختلفی از طرف منابع خبری گوناگون منتشر شده اما در کنفرانس هفته گذشته، گوگل جزئیات بیشتری در خصوص این سیستم‌عامل را در اختیار عموم قرار داد.

شکلک‌های بیشتر

شرکت گوگل اعلام کرده که اندروید N از یونیکد ۹ پشتیبانی خواهد کرد که این یعنی امکان استفاده از Emoji یا همان شکلک‌های جدید و متنوع‌تر در نسخه جدید اندروید فراهم خواهد بود.

بهبود کارآیی

در نسخه‌های اخیر سیستم‌عامل اندروید، تمرکز گوگل همواره روی بهبود عملکرد بوده است. این در حالی است که تا مدت‌ها پیش، از اندروید به‌عنوان سیستم‌عاملی با سرعت پایین و پر از اشکالات مختلف یاد می‌شد. با عرضه اندروید N، مولفه‌های جدید JIT: Just In Time)) با قابلیت فعال‌سازی در زمان‌های مشخص به کار گرفته خواهد شد که بنابر اعلام گوگل، عملکرد باتری دستگاه‌های اندرویدی را به مراتب بهبود خواهد بخشید. علاوه‌بر این، سرعت نصب برنامه‌ها با افزایش ۷۵ درصدی همراه خواهد شد و حجم موردنیاز برای نصب نرم‌افزارها نیز تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت

بهینه‌سازی در بخش تنظیمات

قسمت تنظیمات در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید با تغییراتی موثر روبه‌رو خواهد شد. با این تفاسیر، در قسمت بالایی بخش تنظیمات گوشی می‌توانید منوهای پیشنهادی را مشاهده کنید. منوهایی که با گذشت زمان، تغییر خواهند کرد و هدف از به‌کارگیری آنها، کمک به استفاده کامل از تمامی قابلیت‌های دستگاه همراه شما خواهد بود. علاوه‌بر این، منوی لغزشی و بازشونده نیز از قسمت سمت چپ در دسترس قرارگرفته که مراجعه سریع به قسمت‌های مختلف را برای شما امکان‌پذیر خواهد ساخت.

DayDream

در کنفرانس Google I/ O عنوان شد اندروید N به واسط تعامل با اکوسیستم DayDream، سیستم‌عاملی آماده بهره‌گیری از قابلیت‌های ارائه شده برپایه تکنولوژی واقعیت مجازی است. با این وجود، استفاده از امکانات عرضه شده در قالب این تکنولوژی برای تمامی دستگاه‌های مجهز به اندروید N امکان‌پذیر نبوده و گوگل، خط مشی مخصوص به خود را در بهره‌گیری از پلت‌فرم DayDream دارد. این در حالی است که در حال حاضر نکسوس ۶P از پلت‌فرم یادشده پشتیبانی می‌کند و گوشی‌های همراهی که در ادامه راه از شرکت‌هایی مانند سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ال‌جی، شیائومی، هوآوی، ZTE، ایسوس و آلکاتل روانه بازار خواهند شد نیز سازگاری کاملی با DayDream خواهند داشت.اگرچه شاید این موضوع کمی فراتر از گستره پوشش اکوسیستم اندروید باشد، اما گوگل در تلاش است تا امکان استفاده از قابلیت‌های واقعیت مجازی در یوتیوب، استریت ویوو و نرم‌افزار Photos نیز میسر شود.

پیشرفت در تنظیمات زبانی

گوگل با به‌کارگیری تمهیدات ویژه، استفاده از چندین و چند زبان مختلف را در اندروید ساده‌تر کرده است. با بهره‌گیری از قابلیت جدیدی که از آن با عنوان Multi Locale یادشده، اندروید N امکان تغییر خودکار زبان در موارد مورد نیاز کاربر را فراهم خواهد کرد.

تغییرات در صفحه‌کلید

این به‌روزرسانی تنها به اندروید N محدود نخواهد بود، بلکه جدیدترین نسخه نرم‌افزار صفحه‌کلید گوگل حالا به Theme‌های جدید مجهز شده است. در واقع نسخه ۵.۱ این نرم‌افزار از۱۳ Theme بهره‌مند شده و امکان استفاده از تصویر شخصی کاربر به‌عنوان پس‌زمینه را نیز فراهم خواهد کرد.

استفاده راحت از پیام‌های هشداری

اگرچه در اندروید ۵.۰ یا حتی اندروید ۶.۰ مرکز Notification یا هشدارها با تغییر چندان زیادی در نمایش و استفاده از تمام صفحه روبه‌رو نشد، اما در اندروید N، این روند تغییر خواهد کرد. در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید، به جای تعامل با مرکز هشدارهایی متمرکز و با دکمه‌های بزرگ، در قسمت سمت چپ شاهد گزینه‌های دسترسی آسان خواهید بود و ابعاد گزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

به‌روزرسانی یکپارچه

از زمان عرضه اولین نسخه سیستم‌عامل اندروید، دریافت به‌روزرسانی‌های جدید به مشکلی غیر قابل حل برای کاربران این سیستم‌عامل تبدیل شده است. به همین دلیل و با هدف برطرف کردن این مشکل، گوگل برنامه‌‌ریزی برای عرضه به‌روزرسانی‌های یکپارچه را در اندروید N در دستور کار قرارداده تا دستگاه شما همواره به جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید تجهیز شود.

بهبود در Multi-tasking

در زمینه Multi-tasking و مدیریت چندین برنامه در حال اجرا نیز شاهد بهبودهایی در اندروید N خواهیم بود. در این قسمت، بزرگ‌ترین تغییر در Recent UI یا رابط کاربری مربوط به برنامه‌هایی که اخیرا توسط کاربر مورد استفاده قرارگرفته، مشاهده خواهد شد. این قسمت به‌گونه‌ای تغییر یافته که دیدی بهتر از برنامه‌های اخیری که توسط کاربر مورد استفاده قرارگرفته را پیش‌روی کاربر قرار می‌دهد، اما تعداد این برنامه‌ها حالا به ۷ مورد محدود خواهد شد. علاوه‌بر این، گوگل گزینه Clear All را نیز به‌منظور بستن سریع تمامی برنامه‌های در حال اجرا در این رابط کاربری جای داده است.

نمایش Multi-Window

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که کاربران اندرویدی سال‌ها است منتظر اضافه شدن آن به نسخه‌های جدید اندروید هستند، قابلیت Multi-Window یا نمایش چند پنجره‌ای است که بالاخره در اندروید N پیش‌روی کاربران قرار خواهدگرفت. به‌منظور استفاده از این قابلیت کافی است کلید نمایش برنامه‌های اخیر را به مدت طولانی نگه‌داشته تا این قابلیت فعال شود. گوگل اعلام کرده در حال حاضر تمامی برنامه‌ها از قابلیت تقسیم صفحه‌نمایش یا نمایش چندپنجره‌ای پشتیبانی نمی‌کنند. با این وجود، اکثر نرم‌افزارها، عملکرد قابل‌قبولی در بهره‌گیری از این ویژگی به نمایش گذاشته‌اند. با به‌کارگیری Multi-Window می‌توانید اندازه پنجره‌ها را نیز با بالا و پایین بردن خط مرزی تنظیم کنید. این راهکار، به‌طور ویژه برای دستگاه‌های مجهز به صفحه‌نمایش بزرگ مانند پیکسل سی و نکسوس ۶P کاربردی خواهد بود.