اکران نوروزی در واقع گلچین سینمای ایران برای روزهای تعطیل سال تازه است. بخشی از بهترین فیلم‌هایی که عمدتا با فضای شاد و سرخوشانه تولید شده‌اند در واپسین روزهای سال کهنه و نخستین روزهای سال نو، حال و روز سینماها را عوض می‌کنند. در این گزارش شش فیلم اصلی اکران نوروزی را به‌صورتی کوتاه معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در همه سینماهای کشور نام و نشان این فیلم‌ها را ببینید و برای دیدنشان به سینما بروید اما تنها نکته مهم درباره دیدن این فیلم‌ها آن است که بلیت سینماها برای اکران فیلم‌ها شناور شده است. یعنی قیمت‌ها از ده تا بیست هزار تومان متفاوت است و هر سینما با توجه به امکانات و تجهیزاتی که برای نمایش فیلم‌ها دارد می‌تواند قیمت خاصی را در این میانه انتخاب کند.

ماجرای نیمروز

«ماجرای نیمروز» دومین فیلم بلند سینمایی محمدحسین مهدویان پس از ساخت اثر موفق «ایستاده در غبار» است که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و در اکران عمومی با استقبال روبه‏رو شد.این اثر توانست در جشنواره فیلم فجر، 5 جایزه بخش نگاه ملی، مردمی، طراحی لباس، طراحی صحنه و بهترین فیلم را دریافت کند. «ماجرای نیمروز» در مقایسه با ایستاده در غبار، به جهت قصه‏گو بودن و فضاسازی بسیار متفاوت است. فیلمنامه این فیلم را مشترکا مهدویان با ابراهیم امینی نوشته و سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم است.

قصه فیلم: گروهی از نیروهای امنیتی در جریان ترورهای خیابانی گروهک منافقین در تابستان سال 60 سعی می‌کنند مخفیگاه اعضای مرکزی این گروهک را پیدا کنند. یکی از اعضای این تیم امنیتی در دوران دانشجویی با یکی از اعضای مرکزی سازمان رابطه‌ای عاشقانه داشته است. سرانجام، وظیفه بر عشق غلبه می‌کند و با کشف و انهدام محل استقرار اعضای مرکزی سازمان، فیلم به پایان می‌رسد.

بازیگران: مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر، مهدی زمین پرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی، جواد عزتی و مهدی پاکدل

خوب، بد، جلف

خوب، بد، جلف اولین فیلم بلند داستانی به کارگردانی و نویسندگی پیمان قاسم خانی است. این فیلم برای نخستین بار در دوره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و با استقبال مخاطبان هم مواجه شد. می‌توان گفت که این فیلم در واقع ادامه سریال پژمان است که پیش از این به کارگردانی سروش صحت از تلویزیون پخش شده بود. در این فیلم برخی از بازیگران با اسم واقعی خودشان جلوی دوربین رفته‌اند. محسن چگینی و عبدالله اسکندری تهیه‌کنندگان فیلم هستند.

قصه فیلم: داستان این فیلم بعد از شهرت پژمان جمشیدی روایت می‏شود. جایی که تهیه‌کننده‏ای با بازی ویشکا آسایش قصد دارد کارگردانی یک فیلم پلیسی را به مانی حقیقی بسپارد و اصرار دارد از پژمان جمشیدی و سام درخشانی در فیلم استفاده کند. همین موضوع باعث می‌شود این دو نفر درگیر اتفاقاتی غیر منتظره، خارج از فیلم و سینما شوند.

بازیگران: پژمان جمشیدی، حمید فرخ نژاد، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، بیژن امکانیان، سام درخشانی، امیر مهدی ژوله، آزاده صمدی، علی اوجی، نیوشا ضیغمی، محراب قاسم‌خانی و پیمان قاسم خانی.

آباجان

هاتف علیمردانی در جدیدترین اثر بلند سینمایی خود پس از«هفت ماهگی» سراغ ساخت «آباجان» رفته است؛ فیلمی که ظاهرا گویای خاطرات او از یک برهه زمانی در دهه شصت و زمان جنگ تحمیلی است. علیمردانی در ساخت فیلم‌های خود بازیگر‌محوری را مد نظر قرار می‌دهد و آثارش روی بازیگران مطرح مانور داده می‌شود. البته در بیان قصه‌ای تمیز و پرحرف نیز غافل نمی‌شود. «آباجان» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی هاتف علیمردانی روی پرده رفته است. این فیلم در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر در دو بخش جلوه‌های ویژه بصری و بازیگر نقش مکمل زن نامزد سیمرغ شد اما جایزه را دریافت نکرد.

قصه فیلم: روایت زندگی آباجان در دوران جنگ تحمیلی است که فرزندش به جبهه رفته و اطلاعی از او در دست نیست، این فیلم به وضعیت خانوادگی آباجان و اطرافیانش می‌پردازد و هسته مرکزی قصه‌اش را با محوریت شخصیت آباجان به موضوع انتظار و تنش‌های خانوادگی قرار داده است.

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، شبنم مقدمی، محمد نظرعلیان، فریبا متخصص، حمیدرضا آذرنگ، محمدرضا غفاری، محمود نظرعلیان و ماهان نصیرى.

سه بیگانه

فیلم سینمایی «سه بیگانه» به تهیه‏کنندگی مسعود ردایی و حبیب اسماعیلی و کارگردانی مهدی مظلومی است که سال ۹۳ ساخته شده و امسال در منوی عیدانه سینما‌ها قرار گرفته است. فیلمنامه سه بیگانه را به‌صورت مشترک، مهدی مظلومی و امیر برادران نوشته‌اند. فیلم سه بیگانه پیش‌تر قرار بود روی پرده برود اما به علت حاشیه‌ها و مشکلاتی که داشت اکرانش به تاخیر افتاده بود. تلاش کارگردان برای حضور در یکی از کانال‌های ماهواره‌ای و اقدام به سریال‌سازی در آنها یکی از علل احتمال تاخیر در اکران فیلم بوده است. اکران این فیلم در نوروز از سوی برخی از هنرمندان با مخالفت همراه شده بود.

قصه فیلم: این اثرکه مضمونی کمدی دارد درباره سه مامور خارجی است که برای انجام عملیاتی با نقشه‏ای دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می‏شوند؛ اما از لحظه ورود با موقعیت‏های ویژه‏ای روبه‌رو می‏شوند که برنامه‏های آنان را برهم می‏ریزد.

بازیگران: امین حیایی، محمدرضا شریفی‏نیا، مجید صالحی، لیلا اوتادی، برزو ارجمند، سحر قریشی، حسین محب‏اهری، رابعه اسکویی، شیوا خسرو مهر، علی کاظمی، کیانوش گرامی و حمید لولایی.

یک روز بخصوص

فیلم سینمایی «یک روز بخصوص» نهمین ساخته همایون اسعدیان است که در ژانر ملودرام و با مضمونی اجتماعی پس از چهار سال دوری کارگردان از سینما ساخته شده است. به گفته همایون اسعدیان این فیلم از لایه‌هایی در جامعه پرده برمی‌دارد که تاکنون کمتر فیلم‌سازی در سینما سراغ تصویر کردن آن رفته است. همایون اسعدیان پیش از این فیلم‌های «بوسیدن روی ماه»، «ده رقمی»، «طلا و مس»، «آخر بازی» و... را کارگردانی کرده بود. این فیلم توانست در بخش جلوه‌های ویژه میدانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، جایزه بگیرد.

قصه فیلم: داستان این فیلم درباره پسری به نام حامد است که باید برای عمل قلب خواهرش دست به انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار می‏دهد.

بازیگران: مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار، محسن کیایی، شیرین آقاکاشی و شیرین یزدان‏بخش.

گشت 2

گشت ۲ فیلمی پرمخاطره و پرحاشیه از سعید سهیلی است؛ اثری که با صراحت، مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در قالب قصه‏ای طنز گنجانده و به مخاطب عرضه می‏کند. این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نمایش آن با حاشیه‌های زیادی هم همراه بود. مهدی محمدنژادیان و سعید سهیلی نویسندگان فیلمنامه هستند و سهیلی همراه با حمید فرخ‌نژاد فیلم را تهیه کرده‌اند.

قصه فیلم: داستان «گشت ارشاد ۲» ادامه قصه قسمت اول آن است که همسو با اتفاقاتی که در جامعه رخ داده قصه‌اش را پیش می‌برد. عباس و حسن پس از پنج سال از زندان آزاد می‌شوند و سراغ عطا می‌روند. عطا در این مدت در کما بوده و به تازگی به هوش آمده و به زندگی عادی بازگشته. آنها دوباره به ماجراهایی دست می‌زنند که برایشان گران تمام می‌شود.

بازیگران: حمید فرخ نژاد، ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهاره افشاری، ترلان پروانه، سارا سهیلی، ساناز طاری، امید روحانی، اسدالله یکتا، صفر کشکولی، محمد الهی، فاطمه شکری و....