رکورد فراخوان خودروسازان شکسته شد
خودروسازان از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 56 میلیون خودرو را فراخوان کرده‌اند که یک رکورد محسوب می‌شود و این رقم شگفت‌انگیز برای تکنولوژی‌های نسبتا پایه، مانند سوئیچ استارت، مولد همزمان و چفت کاپوت بوده است. براساس آمار اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، رکورد قبلی فراخوان مربوط به فراخوان 6/55 میلیون خودرو در سال 1999 بوده است. با توجه به این چشم‌انداز، خودروسازان در حال حاضر بیش از سه برابر خودروها و کامیون‌های جدیدی را که آمریکایی‌ها در سال‌جاری خریداری خواهند کرد، فراخوان کرده‌اند. براساس اعلام اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا خودروسازان تا ماه ژوئیه 52 میلیون خودرو و کامیون را فراخوان کرده‌اند. براساس گزارش روزنامه فری پرس در ماه‌های سپتامبر و اکتبر نیز 4 میلیون خودرو دیگر فراخوان شده است.
بحران سوئیچ استارت شرکت جنرال موتورز و مسائل قانونی، سیاسی و قانون‌گذاری ناشی از آن یکی از دلایل این افزایش ناگهانی بوده است و نیاز اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا به اثبات کارآیی خود دلیل دیگر است. «رنه استفنز»، معاون شرکت جی‌دی پاور اند اسوشیتس، می‌گوید:«فکر می‌کنم این صنعت اندکی وحشت‌زده است. شرکت‌ها آنچه را که برای جنرال موتورز در سال جاری و برای تویوتا مدتی قبل اتفاق افتاد دیده‌اند. درنتیجه، خودروسازان احتمالا درمورد احتیاط بیشتر دچار لغزش شده‌اند.»
«دیوید فریدمن»، معاون اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا می‌گوید: «به‌دلیل تحقیقاتی که درباره نقص در ماه ژوئیه انجام دادیم، نزدیک به نیم میلیون مالک خودروها و کامیون‌های کرایسلر خودروهای خود را تعمیر خواهند کرد.»
از سوی دیگر، خودروها پیچیده‌تر می‌شوند. نرم‌افزارهایی که در خودروهای امروزی به‌کار می‌روند بیش از یک میلیون خط کد دارند. «سین کان»، موسس مرکز ایمنی و استراتژی‌های تحقیق، می‌گوید: «آشکارا وارد فضای متفاوتی می‌شویم. فراخوان‌های جنرال موتورز به سرعت همزمان شده است با نقص شتاب ناخواسته تویوتا و این موضوع مسائل را پیچیده‌تر کرده است. ما در تقاطع تغییر عمده در تکنولوژی قرار گرفته‌ایم.»
اما تضاد در اینجا است که اکثر این فراخوان‌ها مربوط به قطعات اساسی بوده است.
چندی پیش شرکت کرایسلر ۴۷۰ هزار خودرو را به‌دلیل نقص مولد همزمان و ۴۳۷ هزار جیپ رانگلر را به‌دلیل نفوذ آب به آینه بغل که به صورت برقی کنترل می‌شوند، فراخوان کرده است. تویوتا نیز ۴۲۳ هزار خودرو را در آمریکا و تعداد بیشتری را در ژاپن به‌دلیل احتمال نشت سوخت فراخوان کرده است. اوایل این ماه جنرال موتورز ۸۹ هزار شورولت اسپارک مدل‌های سه سال قبل را به‌دلیل اینکه: «خردگی چفت کاپوت موجب باز شدن آن می‌شود» فراخوان کرد. جک فیشر، مدیر آزمایش خودرو، می‌گوید: احتمال دادخواهی و هراس از کشیده شدن پروندها به کنگره موجب پیشگیری بیشتر خودروسازان شده است. شرکت جنرال موتورز از ۲۳ ژوئیه تاکنون به‌دلیل فراخوان سوئیچ استارت با ۹۵ پرونده قضایی روبه‌رو شده است. این شرکت همچنین تحت نظارت کن فینبرگ یک صندوق ویژه برای قربانیان ایجاد کرده است. او از ۱۶۵ خانواده درخواست دریافت کرده است که مدعی هستند در تصادفات ناشی از عملکرد نادرست سوئیچ استارت عزیزی را از دست داده‌اند.
در ماه مارس، وزارت دادگستری ایالات متحده شرکت تویوتا را به‌دلیل فریب دولت در زمان تحقیق درباره شتاب ناخواسته خودروهای این شرکت، 2/1 میلیارد دلار جریمه کرد.
فیشر می‌گوید: «آنچه که اخیرا شاهدش بودیم مسوولیت آگاهی نسبت به نقص است نه اعلام فراخوان.» فقط به‌دلیل اینکه فراخوان‌ها در سال جاری افزایش یافته به این معنی نیست که صنعت خودرو دچار بحران کیفیت شده است. فیشر و کان هردو معتقدند امروزه خودروها نسبت به گذشته ایمن‌تر و قابل اعتمادتر شده‌اند. فیشر می‌گوید: «ما سال‌ها نظرسنجی‌هایی درباره قابلیت اطمینان خودروها انجام داده‌ایم. خودروها به هیچ وجه قابلیت اطمینان خود را از دست نداده‌اند.» استفنز نیز این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: «به نظر من فراخوان‌ها افزایش یافته است، زیرا شرکت‌ها تلاش می‌کنند به موضوع ایمنی خیلی زود رسیدگی کنند و به‌دلیل اینکه ما تلاش می‌کنیم در این صنعت پاسخگوتر باشیم.» او می‌گوید مصرف‌کنندگان اغلب نسبت به خودروسازانی که به‌طور پیشگیرانه فراخوان می‌دهند و خودروها را تعمیر می‌کنند، وفاداری بیشتری دارند. فراخوان همچنین به نمایندگی‌ها امکان می‌دهد خودروها را بررسی کنند و خدمات و تعمیرات دیگری را نیز با قیمت پایین ارائه دهند. اما روی دیگر این مساله سردرگمی و آزردگی است که مشتریان هنگام دریافت اطلاعیه فراخوان تجربه می‌کنند. «روبرت کیو»، شهروند ۸۷ ساله ساکن وارن که مالک خودروی پونتیاک گراند پریکس مدل ۲۰۰۴ است می‌گوید: «احمقانه است که پس از ۱۰ سال که این خودرو را دارم برایم اطلاعیه فراخوان می‌فرستند.» او به تازگی اطلاعیه‌ای دریافت کرده است مبنی بر اینکه سوئیچ استارت ممکن است معیوب باشد و باید تعویض شود. این اطلاعیه همچنین به او توصیه می‌کند تا زمانی که سوئیچ استارت جدید نصب می‌شود همه کلیدهای خود را از دسته کلید خارج کند. کیو می‌گوید: «من این ماشین را دوست دارم و آن را نگه می‌دارم. ۱۰ سال است که با این ماشین رانندگی کرده‌ام و هیچ اتفاقی نیفتاده است.»
اما این مساله که شرکت‌ها مالکان را مطلع کرده‌اند تضمین نمی‌دهد که آنها خودروهایشان را برای تعمیر به مکان‌های تعیین شده ببرند.