رتبه بندی  و تصویر حقیقی اقتصاد
رتبه بندی در حوزه بازرگانی با تاخیری صد ساله از غرب سرانجام به ایران رسید؛ اتفاقی لازم و ضروری که نیاز به آن هرازگاه توسط کارشناسان و دست اندرکاران، در صفحات رسانه ها بازتاب می‌یافت و چند صباحی بعد کورسویی شده و رو به خاموشی می رفت.
اما سرانجام تغییرات صورت گرفته در راس هرم مدیریت اتاق ایران که چند سال پیش با حضور دکتر نهاوندیان شکل گرفت، اتاق‌های بازرگانی را با نگاه و رویکردهای تازه ای مواجه کرد: گذر از اقتصاد سنتی و حجره ای به اقتصادی مبتنی بر ساختارهای مدرن، پویا و استاندارد و در تعامل روزافزون با اقتصاد جهانی. حاصل این نگاه تازه، چند سال پس از کش و قوس‌های فراوان در اتاق ایران و ممانعت‌های فراوانی که شرح آن در این مختصر نمی‌گنجد به ایجاد طرح ملی رتبه بندی انجامید.
اما رتبه بندی علاوه بر مزیت مهم شفاف سازی و نور انداختن به برخی تاریکخانه‌ها، چه دستاوردی برای اقتصاد کشور دارد؟
به اعتقاد نگارنده، ایجاد عدالت، دستاورد مهم دیگر اجرای این طرح است، چرا که در دهه های گذشته آن دسته از فعالان اقتصادی که با رعایت تمام مقررات و ضوابط ، قانونی از جمله پرداخت مالیات متعلقه وسود و عوارض گمرکی ، ثبت درست اظهارنامه ها و بدون کوچکترین انحرافی از مسیر سالم و صحیح به کسب وکار می‌پرداختند، با برخی دیگر که در نقطه مقابل این رفتار بودند ، یکسان دیده می شدند و بتدریج دلسرد و بی انگیزه یا همرنگ دیگران می شدند.
با اجرای این طرح ، نامداران، تلاشگران و ممتازان حوزه صنعت، معدن وتجارت اعم از حقیقی و حقوقی می توانند کرامت و منزلت خود را بیشتر احساس کرده و از حمایتهای بیشتر برخوردار شوند و سایرین نیز در دنیای رقابت، خود را برای هرچه بهتر بودن مهیا کنند.
دستاورد دیگر این طرح ایجاد فرصتهای رقابتی هرچه بیشتر برای اقتصادی است که سالها رکود و محافظه کاری را تجربه کرده و برای ایفای نقشی بین المللی و حتی منطقه ای، نیازمند برون رفت از مسیر سنگلاخ و حرکت بسیار کند گذشته است.
آغاز اجرای طرح ملی رتبه بندی و توسعه آن با تغییرات شگرف در ساختار مدیریت اجرایی کشور، امیدواری به ارتقای جایگاه اقتصادی ایران را افزایش داده است؛ امیدی که می تواند فرصتهای از دست رفته و سپری شده را دوباره بازسازی نماید.
طرح ملی رتبه بندی جوان است ومی تواند در مواردی با نقد ناقدان و نخبگان اصلاح شود و بهبود یابد. اما لازم و ضروری است که دولتمردان و در عین حال فعالان بخش خصوصی با حمایت از آن ، نگذارند این نهال نوپا بخشکد. یقینا در سایه سار سیاست و اقتصاد شفاف، غیر دولتی و پاسخگو روزهای بهتری پیش روی ماست.