از کارت اعتباری خرید کالا چه خبر؟
غزاله طایفه
دبیر‌گروه‌صنعت‌و‌معدن
دولت به منظور تحریک تقاضا اجرای دو طرح اعطای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای خرید قسطی خودرو و صدور کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی برای خرید لوازم خانگی را از ۱۸ آبان ماه کلید زد. اجرای طرح اول در کمتر از یک هفته به پایان رسید، اما طرح دوم هنوز درگیر بوروکراسی اداری است.
استقبال بیش از 100 هزار نفر از طرح خرید قسطی خودرو موجب شد تا ظرف 6 روز سایت خودروسازان بسته شود؛ اما در مقابل طرح دوم به کندی پیش می‌رود. هفته گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست کالاهای قابل خریداری، اطلاعات تولیدکنندگان و نمایندگی‌های فروش حضوری و اینترنتی در طرح کارت‌های اعتباری 10 میلیون تومانی را در اختیار عموم قرار داد.

همچنین مقامات مسوول در وزارتخانه، فرهنگیان و بازنشستگان دولتی وابسته به صندوق‌های بازنشستگی را مشمولان فاز اول دریافت کارت اعتباری خرید کالاهای مصرفی بادوام اعلام و تاکید کردند به منظور جلوگیری از تجمع متقاضیان، مقرر شده که این طرح مرحله به مرحله اجرا شود؛ بنابراین در ابتدا کارت اعتباری به گروه‌هایی که اعتبارسنجی آنها از سوی بانک‌های عامل آسان‌تر است، اعطا خواهد شد.

با وجود اینکه قرار بود مرحله اول توزیع کارت‌های اعتباری از دوشنبه (25 آبان) آغاز شود، اما به دلیل تعلل سازمان‌ها در ارائه لیست کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، صدور و توزیع کارت‌ها از سوی بانک‌های عامل با تاخیر مواجه شده است. جدیدترین اخبار حاکی از این است که اجرای این طرح از اواسط هفته آینده آغاز خواهد شد و پیش بینی می شود که حدود 10 میلیون نفر از آن استقبال ‌کنند.