جایزه برترین آلبوم موسیقی 2016 در راه مشهد

دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- چندی پیش گوه موسیقی کوبانگ که یکی از گروه‌های موسیقی فعال مشهدی است موفق به دریافت جایزه موسیقی آکادمیا شد، این جایزه بین‌المللی به آلبوم موسیقی «زیباتر از ماه» که طی سال گذشته تولید و ضبط شده تعلق گرفته است، گفتنی است این آلبوم به عنوان برترین آلبوم موسیقی جهانی در سال ۲۰۱۶ انتخاب شده است. یکی از ویژگی‌های خاص گروه کوبانگ خانوادگی بودن آن است و این که تمام اعضای این خانواده هنرمند که هسته مرکزی گروه کوبانگ هستند ساز می‌زنند. داریوش اسحاقی سرپرست این گروه در این باره می‌گوید: حس‌های ما خیلی به یکدیگر نزدیک است، اجرای موسیقی تنها نوازندگی از روی نت‌ها نیست، بلکه تعامل حسی که در حین اجرا و ضبط موسیقی بین اعضا گروه برقرار می‌شود اهمیت بسزایی دارد، ما چون یک خانواده هستیم طبیعتا از یکسری مسائل حاشیه‌ای که همیشه در گروه‌ها وجود دارد به دوریم، از خود گذشتگی و حفظ حرمت‌ها در گروه ما جایگاه ویژه‌ای دارد و همین عامل انسجام گروه کوبانگ است. داریوش اسحاقی مدرس، مؤلف و نوازنده سازهای کوبه‌ای از ۹سالگی آموزش ساز تنبک را نزد مجید کلاهدوز در کارگاه موسیقی مشهد آغاز کرده و از محضر اساتیدی چون ناصر فرهنگ فر، جمشید محبی، محمداخوان و بهمن رجبی نیز بهره جسته است. او اکنون از مدرسان باسابقه سازهای کوبه‌ای در شهر مشهد است که همزمان موفق به تألیف و تدوین ۲۴جلد کتاب در زمینه آموزش تنبک، دف، دایره، ریتم و تنبک کودکان نیز شده است. از جمله فعالیت‌های هنری داریوش اسحاقی به‌همراه گروه موسیقی کوبانگ، ضبط و پخش چندین آلبوم موسیقی به نام‌های آهوی من، چشم سخنگو، جان جانان، سرور، زیباتر از ماه وضیافت ریتم(تکنوازی تنبک) است.

درباره جایزه موسیقی آکادمیا

داریوش اسحاقی سرپرست گروه کوبانگ، درگفت‌وگو با دنیای اقتصاد درباره جایزه آکادمیا می‌گوید: این جایزه به آلبوم «زیباتر از ماه» تعلق گرفته است. آهنگ‌سازی و تنظیم این آلبوم را میثاق اسحاقی و متین اسحاقی انجام داده‌اند، من نوازنده سازهای کوبه‌ای بوده‌ام و همسرم فریبا اسحاقی نوازنده پرکاشن و سنتور بوده است، وی ادامه می‌دهد: علاوه بر آهنگسازی، متین اسحاقی نوازنده تار و میثاق اسحاقی نوازنده کمانچه این آلبوم موسیقی است و علیرضا شاه محمدی نیز عهده‌دار آواز آن بوده است. اسحاقی درباره این آکادمی به دنیای اقتصاد می‌گوید: برنده «جایزه موسیقی آکادمیا» توسط یک سازمان مستقل تشکیل شده از تهیه‌کنندگان، صدابرداران، مدیران موسیقی که در سبک‌های مختلف فعالیت می‌کنند، مشخص می‌شود. این آکادمی هر سال هنرمندان برتر را انتخاب و به آنها کمک می‌کند تا آثار منتخبشان را پخش و منتشر کنند. وی با بیان اینکه بیشتر هنرمندانی که پیش‌تر این جایزه را دریافت کرده‌اند، سبک موسیقی‌شان راک و پاپ راک بوده و غیرایرانی بوده‌اند می‌گوید: تا آنجایی که اطلاع دارم ما اولین گروه ایرانی هستیم که این جایزه را دریافت می‌کنیم.

قطعات را با حفظ ارزش‌های موسیقی ایرانی تولید و اجرا می‌کنیم

سرپرست گروه کوبانگ در توضیح عوامل موفقیت این گروه به دنیای اقتصاد می‌گوید: بسیاری از گروه‌های فعال در خارج از کشور که به اسم موسیقی کلاسیک ایران( موسیقی سنتی) فعالیت می‌کنند سعی در تلفیق کردن موسیقی ایرانی با موسیقی‌های غربی و پاپ دارند تا بتوانند مخاطب عام را جذب و با اجرا و کاور کردن آهنگ های خاطره انگیز هواداران موسیقی را تهییج کنند. وی ادامه می‌دهد: ما از ابتدا در تمامی کنسرت‌ها قطعات تولیدی خودمان را با حفظ تمام ارزش‌های موسیقی کلاسیک ایران اجرا کردیم. در ابتدا به نظر می‌رسید این موسیقی در خارج از ایران و یا در جایی مثل آمریکا طرفدار نداشته باشد ولی ما کم‌کم شنونده خودمان را پیدا کردیم که تعداد زیادی از آن‌ها ایرانی نیستند.

اسحاقی خاطرنشان می‌کند: یکی از ویژگی‌های گروه موسیقی کوبانگ، خانوادگی بودن آن است و این برای دوست داران موسیقی جذاب است و نکته آخری که فکر می‌کنم در موفقیت این گروه سهیم بوده این است که بر اساس بررسی نظرات شنونده‌ها و بینندگان کنسرت‌های گروه کوبانگ، تجربه و مهارت فردی هرکدام از اعضای گروه علاوه بر کار گروهی توانسته در جذب مخاطب موثر واقع شود. اسحاقی در پاسخ به این سوال که آیا این جایزه به سبک خاصی از موسیقی تعلق می‌گیرد، به دنیای اقتصاد می‌گوید: جایزه آکادمیا به سبک های مختلف موسیقی تعلق می‌گیرد. موسیقی ایرانی در کنار موسیقی هند در آمریکا جزء شناخته شده ترین موسیقی‌های جهانی است. وی با بیان اینکه فرزندانش میثاق و متین اسحاقی در دانشگاه‌های مختلف آمریکا به اجرا موسیقی ایرانی پرداخته و درباره ساختار موسیقی ایرانی صحبت کرده‌اند، می‌گوید واکنش‌های مخاطبان خارجی به موسیقی ایرانی همواره جذاب و متفاوت بوده است.

اهمیت اجرای زنده در اقبال گروه‌های موسیقی

اسحاقی تاریخ اهدای این جایزه را ۲۱ آپریل سال نو میلادی اعلام می‌کند و می‌گوید: دراین تاریخ مراسم فرش قرمز و اهدای جوایز برگزار می‌شود. اجراهای زنده یکی از بزرگترین عوامل موفقیت برای گروه موسیقی است. این استاد پیشکسوت سازهای کوبه‌ای در پاسخ به این سوال مبنی براینکه اهمیت اجرای موسیقی زنده در موفقیت‌های یک گروه موسیقی چقدر سهیم است می‌گوید: اجرای زنده موسیقی به مراتب از موسیقی ضبط شده تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد. همچنین وقتی بینندگان شاهد کنسرتی در فضای سالن باشند و در معرض اجرای زنده قرار بگیرند، تاثیر هنر موسیقی بر آنها دوچندان می‌شود و همیشه بازتاب‌های بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت. گفتنی است، علاوه بر هسته مرکزی گروه موسیقی کوبانگ، لیلی مالکی، ریحانه ضیایی، نیلوفر تقی نژاد نگار قایمی، ساجده خلیل زاده، ستاره بشرویی و علی میرشاهی نیز با این گروه موسیقی همکاری می‌کنند.