کارت سبز به استارت‌آپ‏ها
نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) در عمر 20 سال گذشته خود بین دو گروه سخت‏افزاری‏ها و نرم‏افزاری‏ها تقسیم شده بود اما حالا در الکامپ 21 این موازنه بهم خورده و بازیگر دیگری به این میدان رقابت اضافه شده است، یعنی شرکت‏های نوپا یا همان استارت‏آپی.

شرکت‏های استارت‏آپی در چند سال گذشته و مخصوصا در دوسال اخیر، فضای کسب و کار کشور را به شکل ویژه‏ای تغییر داده‏اند. در واقع در ایران چند سالی است که شرکت‏های استارت‏آپی مختلفی مانند آنچه در جهان رخ داده در حال شکل گیری است. شرکت‏هایی که بیشتر آن‏ها به دلیل نبود حامی، سرمایه‏گذار، عدم آشنایی با دنیای تجارت، عدم امکان برقراری ارتباط با صاحبان تجارب موفق در این زمینه در کمترین زمان ممکن به یک طرح شکست خورده تبدیل شده‏اند. البته در مقابل شرکت‏های استارت‏آپی شکست خورده، می‏توان شرکت‏های استارت‏آپی موفقی را نیز دید که آوازه موفقیت‏ آن‏ها در کشور خارجی نیز پیچیده است. بسیاری از کارشناسان رشد جریان شکل‏گیری شرکت‏های استارت‏آپی در ایران را به رشد زیرساخت‏های ارتباطی و ارائه خدمات الکترونیکی مانند ارائه خدمات بانکداری الکترونیک، دولت الکترونیک، ورود ابزارهای نوین و هوشمند ارتباطی و.. ارتباط می‌دهند. شاید همین شرایط هم باعث شده تا سازمان نظام صنفی رایانه‏ای کشور به عنوان مجری برگزاری الکامپ 21، در این نمایشگاه جایگاه ویژه‌ای را برای این فعالان در نظر بگیرد.

فضای رایگان برای شرکت‏های نوپا
براساس آنچه پیش از برگزاری نمایشگاه‏الکامپ ۲۱ توسط مجری برگزار کننده این نمایشگاه شنیده می‏شد، سازمان نظام صنفی رایانه‏ای کشور(نصر) به منظور حمایت از استارت‏آپ‏ها فضایی رایگان را در الکامپ ۲۱ به این گروه از شرکت‏ها اختصاص داده است. ناصر علی سعادت، رییس نصر در خصوص این تصمیم می‏گوید: «برای معرفی و حمایت بیشتر از این شرکت‏های نوپا این فضا به آن‏ها اختصاص داده شده است. در بخش ویژه‏ای که به این شرکت‏ها ارائه می‏شود آن‏ها این فرصت را دارند تا خود و دستاوردهایشان را به بازدیدکنندگان معرفی کنند. و با این کار جرات پرورش ایده به افراد دیگر را نیز بدهند.همچنین این کار باعث می‏شود بسیاری با مفهوم و کاری که استارت‏آپ‏ها انجام می‌دهند نیز آشنا شوند » سعادت بر این باور است که شرکت‏های نوپا اینده اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند و به همین خاطر باید برای آن‏ها ارزش و جایگاه خاصی قائل شد. سعادت تاکید می‏کند که در نظر گرفتن یک فضای ویژه برای شرکت استارت‏آپی بها دادن به آن‏هاست و این باور و دید را ایجاد می‏کند که در سال‏های اینده نیز برای این گروه یک جایگاه ویژه و ثابت در نظر گرفته شود.

استقبال بیش از‌اندازه
فراخوان برای حضور شرکت‏های استارت‏آپی در نمایشگاه الکامپ ۲۱، از تقریبا دوماه پیش شروع شده بود و براساس آنچه سازمان نصر می‏گوید این فراخوان با استقبال باورنکردنی از سوی فعالان این حوزه روبه رو شد.شاهین طبری رییس کمیسیون نرم‏افزار سازمان نظام صنفی رایانه‏ای نصر استان تهران در این خصوص می‏گوید: استقبال کسب و کارهای نوین فناورانه برای حضور رایگان در نمایشگاه الکامپ۲۱ بیش از حد انتظار بود. برخی از این کسب و کارها به ما اعلام کردند علاقه‏مند حضور در نمایشگاه الکامپ هستند اما از امکانات مالی مناسب برای این کار بی‏بهره‏اند. از سوی دیگر حمایت از کسب و کارهای نوین فناورانه از اولویت‏های سازمان نصر است. چرا که برای استمرار رونق در بازار ICT، علاوه بر لزوم حمایت از شرکت‏های بزرگ، باید برای شکل گیری و توسعه کسب و کارهای کوچک نیز تلاش کرد.»

وی در ادامه می‏افزاید:«ما موضوع را با کمیته اجرایی نمایشگاه مطرح کردیم و پیشنهاد حمایت از کسب و کارهای نوین فناورانه و حضور رایگان آنها در الکامپ مورد استقبال خوبی از سوی اعضای کمیته قرار گرفت.» به باور وی این کسب و کارها آینده صنف فناوری اطلاعات را تشکیل می‏دهند و وظیفه صنف آی تی است از آنها در همه عرصه‏ها به ویژه در نمایشگاه الکامپ به عنوان محلی برای رونق بخشی به کسب و کار صنف ICT حمایت کنیم. به گفته وی سازمان به دنبال این بوده که شرکت‏هایی که از امکان حضور در الکامپ ۲۱ استفاده می‏کنند، واقعا در تعاریف معمول یک استارت‌آپ بگنجند و از سوی دیگر محصول یا خدمت نوآورانه آن‏ها به مرز ارایه تجاری رسیده باشد. طبری با بیان این که ۷۵ درخواست از سوی کسب و کارهای نوین فناورانه برای حضور در الکامپ به دبیرخانه نمایشگاه ارسال شده است تاکید کرد: از میان این درخواست‏ها، مدارک ۴۳ کسب و کار نوین فناورانه تکمیل بوده و استارت‌آپ بودن آنها برای ما محرز شده است. زیرساخت‏های لازم برای معرفی خدمات و محصولات کسب و کارهای نوین فناورانه در سالن ۱۸ نمایشگاه بین‏المللی تهران فراهم شده است و سازمان نصر امیدوار است این کسب و کارها، در کنار سازمان‏های بزرگ حاضر در الکامپ بتوانند آینده صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران را بسازند.