چگونه می‌توانم شاد‌تر زندگی کنم؟

زندگی شاد مستلزم اصلاح باور‌ها و تغییر رفتار‌ها است. هیچ یک از ما با افکار، باور‌ها و رفتار‌های غلط نمی‌توانیم زندگی شاد‌تر و پر انرژی‌تری داشته باشیم. در این مقاله سعی داریم چهار مورد از مواردی که شادی را وارد زندگی شما می‌کنند برای شما شرح دهیم:

1- رها کردن تلاش برای کنترل دیگران

گاهی انسان در این خیال به سر می‌برد که با کنترل دیگران می‌تواند کنترل امور و زندگی را در دست داشته باشد اما از این حقیقت بی‌خبر است که «به محض اینکه به کنترل دیگران می‌پردازیم، کنترل زندگی خود را به دست آنها می‌سپاریم». رها کردن تلاش برای کنترل دیگران باعث می‌شود که بر زندگی خود مسلط‌تر شویم و مسوولیت زندگی خود را به عهده بگیریم. اگر می‌خواهید شاد باشید، از همین امروز تمرین کنید که دیگران، شرایط و امور را کنترل نکنید و اجازه دهید هر چیزی با طبیعت خود ظاهر شود و پذیرا باشید.

2- رها کردن تعصب نسبت به توقعات خود

اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید بهتر است هرچه سریع‌تر توقعات خود را شناسایی کنید، توقعات ناسالم و افراطی را حل و فصل کنید، هر روز یک توقع. همچنین، تعصب به توقعات خود برای اینکه حتما باید برآورده شوند را کنار بگذارید. در جهان انسان‌ها زندگی می‌کنیم، هیچ چیزی از هیچ کسی بعید نیست و انسان تابع فرمول خاصی نیست. تعصب به برآورده شدن توقعات از جانب دیگران منجر به رنج و درد بیشتر در ما می‌شود و در نهایت افسردگی به بار می‌آورد.

3- کمتر جدی باشید

انسان‌هایی که در جوامع یا خانواده‌های ناسالم زندگی می‌کنند، تبدیل به افرادی می‌شوند که با زندگی خیلی جدی برخورد می‌کنند. یکی از نشانه‌های ارتقای معنوی انسان‌ها «لبخند» دائمی است. گاهی می‌توان با زندگی شوخی کرد، کمی خندید، کمی ساده‌تر گرفت و گاهی دغدغه‌ها را رها کرد. گاهی بد نیست که عضلات خود را از حالت انقباض در آوریم و کمی رها شویم. هیچ اتفاق ناگواری نمی‌افتد اگر گاهی همه چیز را رها کنیم...

4- تلاش واقعی خود را بیشتر کنید

متاسفانه بسیاری از مردم یا در ذهن و خیال خود خیلی تلاش می‌کنند یا نیروی خود را برای مسیرهای اشتباه و در جای نامناسب تلف می‌کنند. اگر می‌خواهید شاد‌تر باشید، سکوت به شما کمک بزرگی می‌کند و در پی سکوت، حفظ آرامش و تامل. تامل یعنی مکث، تفکر و رهایی. کمتر حرف بزنید و بیشتر عمل کنید، چه برای تغییر زندگی‌تان باشد، چه برای پیشرفت کاری و چه برای تغییر حالتان. اگر می‌گویید غمگین هستم، به جای اینکه دائما از غم‌هایتان صحبت کنید و بگویید که می‌خواهم شاد باشم، تلاش صحیح و عملی در جهت خوشحالی خود انجام دهید. اگر استرس دارید، برای رفع استرس خود رفتارها و باورهایتان را تغییر دهید. اگر می‌خواهید پیشرفت کنید، باید تلاش واقعی و در جهت صحیح داشته باشید نه اینکه اوقات خود را در شبکه‌های اجتماعی تلف کنید.