تغذیه
کوکوی سبزیجات برای افراد با کلسترول بالا (غذای رژیمی و کم روغن)
مواد لازم:
۲فنجان پیازخردشده و تفت داده شده
۲ فنجان بادنجان خردشده و تفت داده شده
۲ فنجان قارچ خرد شده و تفت داده شده
۱ قاشق مرباخوری جعفری
۱ قاشق مرباخوری نعناع
۶ عدد (در صورت رژیم ۶ سفیده) تخم مرغ
۳ قاشق غذاخوری آرد
۱ قاشق مرباخوری بیکینک پودر
مقدار کافی نمک و فلفل
طرز تهیه:
بادنجان را پس از پوست کندن مانند خیار خرد کرده و در آب نمک خیس کنید. بعد از ۱۵ دقیقه آبکش کرده و کمی آب روی آن بگیرید تا شوری نمک از بین رود. سپس آن را در یک قاشق روغن زیتون تفت دهید. همین عمل را با پیاز و قارچ انجام دهید، البته هر کدام را به طور مجزا و در همان ظرفی که قبلا استفاده کرده‌اید و حاوی کمی روغن است، تفت دهید. تمام مواد را با هم مخلوط کرده و تخم مرغ‌های هم‌زده شده را به آن اضافه کنید. کم کم مایه کوکو برای پخت آماده می‌شود. برای مصرف کمتر روغن حتما باید مواد مخلوط شده را در پلوپز آماده کنید، به این طریق که ۱ قاشق روغن در پلوپز ریخته و بعد مایه را درون آن بریزید و در پلوپز را همراه با دم کنی ببندید. بعد از۱۰ دقیقه کوکو را وارونه کنید و بگذارید پلوپز کارش را انجام دهد. کوکوی خوشمزه و کم روغن شما بعد از مدت کمی حاضر می‌شود.
نکات تغذیه‌ای:
افرادی که کلسترول خونشان بالا است:
۱) می‌توانند ۳-۲ عدد تخم مرغ کامل (همراه با زرده) را مصرف کنند، زیرا حذف کلی کلسترول از رژیم غذایی ، تولید داخلی آن را در بدن افزایش می‌دهد.
۲) با هرغذا حتما سالاد پر از سبزی‌های سبز رنگ مثل کاهو یا کلم بروکلی یا جعفری و... یا سبزی خوردن به میزان زیاد میل کنید که باعث کاهش جذب کلسترول و چربی غذا می‌شود.
۳) مصرف فیبر محلول در کاهش کلسترول بسیار موثر است، از این رو به میزان ۵ عدد در روز، پس از غذا یا بین وعده‌های غذایی، از میوه‌هایی چون سیب، گلابی، توت فرنگی، مرکبات و هویج (در سالاد) و حتما از نان‌های سبوس دار استفاده کنند.
۴) مصرف روزانه ۸ لیوان آب بسیار مفید خواهد بود.
۵) طبق توصیه انجمن قلب آمریکا مصرف ماهی به مقدار هفته‌ای ۱۸۰ گرم (دو بار درهفته و هر بار ۹۰ گرم)، به علت داشتن اسیدهای چرب امگا-۳ باعث کاهش کلسترول خون شده و احتمال ابتلا به سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.



لازانیای بادنجان
غذایی برای حفظ سلامت دستگاه گوارش
pic۱
مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر
بادنجان: یک عدد متوسط‌ (۵۰۰ گرم)
روغن زیتون: ۲ قاشق سوپخوری
قارچ (ورقه شده): ۳۰۰ گرم
هویج: یک عدد بزرگ
آویشن تازه: یک قاشق چایخوری
رب‌گوجه‌فرنگی: ۴ قاشق سوپخوری
لازانیا (خشک):‌ ۵۰۰ گرم
پنیر پارمزان: یک پیمانه
نمک و فلفل: به مقدار لازم
طرز تهیه:
بادنجان را به صورت نگینی خرد کنید. به آنها نمک بزنید و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند. سپس آنها را خشک کنید و در یک کاسه بریزید. ۲ قاشق‌ غذاخوری روغن به آن اضافه کنید. سپس درون ظرف فر که آن را با کاغذ روغنی پوشانده‌اید، بگذارید و حدود ۲۰ دقیقه درون فر با حرارت ۴۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید. درون یک تابه باقی‌ روغن را بریزید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید. قارچ ورقه شده و هویج را که نگینی خرد کرده‌اید، درون روغن بریزید. کمی آنها را تفت دهید. سپس آویشن و ادویه غذا را اضافه کنید. وقتی قارچ و هویج کمی نرم شد، آنها را از روی حرارت بردارید. ظرف فر را چرب کنید. کمی رب ته ظرف بمالید و یک ورقه لازانیا ته ظرف بگذارید. سپس یک لایه قارچ و هویج روی لازانیا بریزید و بعد کمی رب روی آنها بریزید. یک ورقه لازانیا روی آنها بگذارید و این بار یک لایه بادنجان روی آن بچینید. بعد روی آن رب و پنیر پارمزان بریزید. این لایه‌ها را تکرار کنید. روی آخرین لازانیا فقط رب و پنیر بریزید. روی ظرف را با فویل بپوشانید و آن را حدود ۴۰ دقیقه در فر بگذارید. وقتی کاملا پخته شد. ظرف را از فر بیرون بیاورید. فویل روی ظرف را بردارید و ۱۰ دقیقه دیگر آن را درون فر بگذارید تا طلایی شود. ظرف را از فر بیرون بیاورید و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کمی سرد شود. سپس با تزئین دلخواه خود سرو کنید.
نقش بادنجان در سلامت بدن
۱- فیبر موجود در آن به هضم غذا و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
۲- کالری اندک و فاقد چربی، آن را به غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل کرده است.
۳- مصرف بادنجان در افراد دیابتی به علت محتوای فیبر بالا و کربوهیدرات محلول اندک توصیه می‌شود.
۴- مصرف بادنجان در افراد مبتلا به نقرس توصیه نمی‌شود.