ریشه‌های خیال در دوردست
بلوما لنون، استاد دانشگاه کمبریج، حین عبور از خیابانی در شهر سوهو توسط اتومبیلی زیر گرفته و کشته می‌شود. از آنجایی که مرگش در حین خواندن شعری از امیلی دیکنسون رخ می‌دهد، همکارانش مدعی می‌شوند که این امر نشان می‌دهد کتاب و مطالعه چه خطراتی را در ذات خود نهفته دارد. در پی مرگ بلوما لنون، یکی از همکارانش در میان وسایل او نسخه‌ای از کتاب «مرز سایه» نوشته جوزف کنراد را پیدا می‌کند. روی کتاب را چیزی شبیه به سیمان به طرز غریبی گرفته است. تحقیقات او باعث می‌شود راهی سفر شود؛ بوئنوس آیرس و سپس ساحل اوروگوئه. همکار بلوما به دنبال کارلوس بروئر می‌گردد؛ فردی عاشق و شیدای کتاب که با جنون وسواسی‌اش نسبت به کتاب موجب شده در نهایت به طرز مرموزی ناپدید شود. و این چنین است که قصه غیرعادی و به یاد ماندنی «خانه کاغذی» آغاز می‌شود.
رمان کارلوس ماریا دومینگوئز آشکارا ادای احترامی است به خورخه لوئیس بورخس. پیداست که دومینگوئز به خوبی درس‌های استاد خود را آموخته است؛ به طوری که بازی‌های بکر بورخس را با زبان، خلق جهان‌هایی مینیاتوری و دیدگاه‌های وی در خصوص ادبیات به مثابه بازآفرینی در این داستان گرد‌آورده درهم آمیخته است.
«خانه کاغذی» یکی از آن کتاب‌های جمع و جور و کوچکی است که حتی مدت‌ها پس از اینکه خواننده‌اش آن را کنار می‌گذارد، او را تسخیر و درگیر خود می‌کند. داستان جایی در حوزه خیال ریشه دارد که دوردست است و رویاگون. علاوه‌بر اینکه ثابت می‌کند همیشه چیزهای خوب، قالبی گرد و جمع دارند. رمان «خانه کاغذی» تاکنون به بیش از 20 زبان ترجمه شده است و با استقبال بسیار خوبی هم روبه‌رو شده است.
نویسنده کتاب در سال ۲۰۰۲ برای خلق این داستان، جایزه ادبی «لولیتا روبیال» را دریافت کرد. از «شقایق قندهاری» پیش از این ترجمه رمان پرفروش و معروف «پیش از آنکه بخوابم» نوشته «اس‌جی‌واتسون» در نشر آموت منتشر شده که به تازگی چاپ سوم آن توزیع شده است.
داستان «خانه کاغذی» نوشته «کارلوس ماریا دومینگوئز» با ترجمه «شقایق قندهاری» در 112 صفحه و به قیمت 6000 تومان توسط «نشر آموت» منتشر شده است.