دعوت از بخش‌خصوصی برای مرمت آثار تاریخی
دنیای اقتصاد، گروه فرهنگی- «منابع دولت برای حفظ و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی محدود است؛ اما رویکرد دولت، مشارکت با مردم برای مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از منابع تاریخی و فرهنگی است و از بخش‌خصوصی فعال و علاقمند برای حضور در این زمینه دعوت می‌کنم». این‌ها بخشی از سخنان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در آیین بهره‌برداری از فاز نخست موزه بزرگ خراسان بود که روز 18 بهمن ماه در محل این موزه واقع در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار شد. مسعود سلطانی‌فر در این مراسم با اشاره به این که کلنگ‌زنی موزه بزرگ خراسان از سال 82 و عملیات اجرایی احداث آن از سال 84 آغاز شد، اظهار کرد: پس از تلاش 9 ساله، امروز این موزه به عنوان یکی از کانون‌های مهم فعالیت فرهنگی در کشور بهره‌برداری می‌شود.
معاون رئیس‌جمهور به بازدید خود از موزه بزرگ خراسان در اسفند ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در آن زمان تصمیم گرفتیم با اقدامی جهادی در سال «اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی» این موزه را که افتتاح آن برای برخی به آرزو تبدیل شده بود، به بهره‌برداری برسانیم.

موزه خراسان، کانون تعاملات فرهنگی
سلطانی‌فر با تاکید بر این که موزه بزرگ خراسان باید در کنار نمایش اشیای فرهنگی به کانون تعاملات فرهنگی نیز تبدیل شود، خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ غنی خراسان، این موزه می‌تواند کمک شایانی به پژوهشگران عرصه فرهنگی کند تا بتوانیم در جهت حفظ و حراست میراث فرهنگی تلاش بیشتری داشته باشیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به محدودیت منابع دولتی برای حفظ و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی از بخش‌خصوصی برای مشارکت در این زمینه دعوت کرد و افزود: همچنین اشخاصی که اشیای تاریخی دارند و امکان نگهداری آن‌ها را ندارند، می‌توانند به این موزه مراجعه کنند و بدون این که برای آنان مشکلی ایجاد شود، اشیای خود را به موزه تقدیم کنند.
سلطانی‌فر با بیان این که در سازمان موزه‌ها با مشکل مدیریت تخصیص منابع مواجه بودیم، تصریح کرد: برای رفع این مشکل اولویت‌ها را به پروژه‌هایی دادیم که پیشرفت بیشتری دارند.

توافق اولیه با بخش‌خصوصی
برای احیای توس
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص شورای ملی احیای توس اظهار کرد: برای ساماندهی شهر تاریخی توس پروژه‌های مختلفی تعریف شده است که بخشی از آن در داخل محوطه آرامگاه فردوسی و بخشی دیگر در محوطه پیرامونی آرامگاه اجرا خواهد شد. وی ادامه داد: شورای احیای توس 18 سال تعطیل بود، اما با همت استانداری خراسان رضوی و سازمان میراث فرهنگی فعال شده و در ماه‌های گذشته، دو جلسه داشته و تعدادی کمیته کاری نیز در این شورا تشکیل شده است که در حال فعالیت هستند. وی ادامه داد: برای ساماندهی توس نیز برنامه‌های مشخصی تدوین شده که برای تکمیل امکانات و تاسیسات جهانگردی آن مذاکراتی با بخش‌خصوصی داشته‌ایم و تقریبا در حال تفاهم هستیم.
سلطانی‌فر همچنین میزان افزایش بودجه سازمان میراث فرهنگی را در بخش تملک دارایی ۳۴ درصد، هزینه‌ای ۱۷ درصد و در بخش درآمدها ۱۰۰ درصد اعلام کرد و گفت: در مجموع میزان اعتبارات سازمان
در سال 94 حدود 28 درصد افزایش خواهد داشت که امیدواریم مجلس با این رقم موافقت کند و در تخصیص این بودجه نیز استان‌های بزرگی از قبیل خراسان در اولویت هستند، مانند اقدامی که برای موزه بزرگ خراسان انجام شد و با اختصاص اعتبارات بخش تکمیل موزه‌ها توانستیم این پروژه را حدود دو سال زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برسانیم.

موزه خراسان، مرکز پژوهش‌های منطقه‌ای
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این مراسم به جایگاه ویژه خراسان در عرصه تمدن ایرانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: هر گوشه‌ای از خراسان ویژگی‌های خاصی دارد که باید بیشتر به آن پرداخت. لذا پروژه‌ها و برنامه‌های بسیاری در این دوره پیش بینی شده است.
محمدحسن طالبیان با بیان این که موزه خراسان جایگاه ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: ظرف یکی دو سال آینده که ساماندهی و انتقال اشیای تاریخی به آن صورت گیرد، می‌تواند رتبه دوم موزه‌های کشور را به خود اختصاص دهد.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه در سطح منطقه در حال ارتباط گرفتن با سایر کشورها هستیم، تصریح کرد: این موزه می‌تواند مرکز پژوهش منطقه‌ای و مهمی نه تنها برای شرق کشور، بلکه برای کشورهای همسایه نیز باشد. وی با بیان اینکه بهره‌برداری یک شبه از موزه امکان‌پذیر نیست و فاز نخست این موزه امروز به بهره‌‌‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: ۲۸ اردیبهشت ماه سال آینده یک طبقه از موزه به صورت ویژه افتتاح می‌شود و در هفته دولت سال آینده کل موزه به بهره‌برداری خواهد رسید.
طالبیان با اشاره به همکاری با برخی از موزه‌های بزرگ دنیا، اظهار کرد: برخی از این موزه‌ها قرار است اشیای خود را به موزه ملی بیاورند که با توجه به این که چنین ظرفیتی برای خراسان ایجاد شده است، اجازه گرفتیم که شاید این اشیاء به جای موزه ملی به موزه خراسان منتقل شوند و این تبادل بین موزه‌ها صورت گیرد. وی برلزوم ارتباط نزدیک موزه بزرگ خراسان با موزه‌های آستان قدس رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: با آستان قدس نیز ارتباط برقرار کردیم تا شاید تعدادی از اشیای موزه آستان قدس را به امانت بگیریم.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: از این پس با جدیت سراغ موزه‌های منطقه‌ای دیگری خواهیم رفت؛ معتقدیم پس از توفیق در پرونده‌های ثبت جهانی می‌توانیم در خراسان هم چند پرونده میراث فرهنگی با استاندارد داشته باشیم. طالبیان با بیان اینکه وضع اعتباری خوبی نداریم، گفت: می‌توان با هم‌افزایی و همدلی اقدامات بزرگی را انجام داد. وی ابراز امیدواری کرد که موزه بزرگ خراسان به پاتوق فرهنگی برای انجام اقدامات پژوهشی، مرمتی و حفاظتی از آثاری که می‌تواند هویت خراسان را معرفی کند، تبدیل شود.

راه‌اندازی یک شبه موزه ممکن نیست
استاندار خراسان رضوی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اندکی تأخیر در آیین گشایش موزه بزرگ خراسان حاضر شد.
علیرضا رشیدیان موزه بزرگ خراسان را به لحاظ وسعت و عظمت در شأن مشهد و خراسان دانست و اظهار کرد: با وجود مراکز تفریحی مخالف نیستم و معتقدم این مراکز نیاز شهر است؛ اما می‌طلبد در شهر امام رضا(ع)، مراکز فرهنگی گسترش بیشتری داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به وجود مفاخر فرهنگی از قبیل فردوسی، عطار، جامی و ... در استان، تصریح کرد: اگر نمی‌توانیم مردم را به مقبره این مفاخر ببریم، می‌توانیم آثار آنان را در این موزه به نمایش بگذاریم.
رشیدیان همچنین با اشاره غیرمستقیم به اظهارات معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی مبنی بر مخالفت با افتتاح موزه بزرگ خراسان به صورت ناقص، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی موزه یک‌شبه و در یک مرحله ممکن نیست و باید این امر در چند مرحله صورت گیرد.

درخواست از شهرداری
برای اختصاص زمین به موزه مشاهیر
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این مراسم از شهرداری مشهد خواست ۲۵۰۰ مترمربع زمین برای احداث موزه مشاهیر در اختیار این سازمان قرار دهد.
رجبعلی لباف خانیکی همچنین از تمام دست‌اندرکاران احداث موزه بزرگ خراسان قدردانی کرد.
موزه بزرگ خراسان، نخستین موزه استاندارد کشور پس از انقلاب اسلامی است که طرح آن در سال ۷۱ در دستور کار قرار گرفت؛ مسابقه طرح این موزه در سال ۷۵ برگزار و عملیات کلنگ‌زنی آن در سال ۸۲ آغاز شد؛ آغاز عملیات اجرایی احداث آن در سال ۸۴ بود و از آن زمان تاکنون اعتباری معادل ۳۸ میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده است. گفته می‌شود زیربنای مفید این موزه ۱۷ هزار مترمربع است؛ ساختار موزه بزرگ خراسان نیز الهامی از عمارت خورشید است.

حاشیه‌ها:
بخش عمده‌ای از آیین گشایش این مراسم برای تشکر و قدردانی از مسئولان و دست‌اندرکاران احداث موزه بزرگ خراسان سپری شد که برخی از آنان از جمله دکتر محمدامین میرفندرسکی، طراح پروژه موزه اکنون در قیدحیات نیستند.
فرماندار و شهردار مشهد، رئیس شورای شهر، رئیس حوزه شهردار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و ... از مهمانان ویژه این مراسم بودند.