پرداخت بیش از 2 هزار میلیارد تومان  تسهیلات توسط بانک‌های  خراسان رضوی
ایرنا- دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال 2874میلیارد تومان تسهیلات توسط بانکها در این استان پرداخت شده است. اصغر عدالتی اظهار کرد: از این میزان تسهیلات 6.42 درصد تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان، 2.26 درصد به بخش بازرگانی و خدمات و 6.16 درصد به حوزه کشاورزی اختصاص یافت. وی ادامه داد: 6.8 درصد از تسهیلات اعطایی امسال نیز مربوط به بخش صنعت و معدن و 3.6 درصد آن وام‌های قرض‌الحسنه بوده است.
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی کل مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های استان در پایان بهمن ماه را ۲۱ هزار و ۷۹۴میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: این رقم نسبت به پایان سال ۹۲ رشد ۱۷ درصدی دارد.
عدالتی تصریح کرد: از کل مانده این تسهیلات که طی سال‌های گذشته تا بهمن ماه امسال پرداخت شده 6.43 درصد مربوط به بخش مسکن و ساختمان، 1.19 درصد به حوزه بازرگانی و خدمات و 8.16 درصد نیز مربوط به بخش صنعت و معدن بوده است. وی اضافه کرد: 8.16 درصد تسهیلات در بخش صنعت و معدن، 5.13 درصد در بخش کشاورزی، 3.6 درصد تسهیلات قرض الحسنه و 0.7 درصد هم تسهیلاتی است که به بخش صادرات داده شده است.
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۷۴ درصد تسهیلات اعطایی مربوط به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و نیز مسکن و ساختمان است که با حذف بخش مسکن عملا ۳۰ درصد تسهیلات به بخش تولید اختصاص یافته است.
عدالتی علت بالا بودن سهم بخش مسکن و ساختمان از تسهیلات بانکی را ناشی از تسهیلات تکلیفی دانست که طی سال‌های گذشته به مسکن مهر داده شده است و افزود: حدود 90 درصد تسهیلات اعطایی حوزه ساخت‌وساز نیز توسط بانک مسکن طی سال‌های گذشته پرداخت شده است.

رشد 28 درصدی سپرده های بانکی
دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی با بیان اینکه کل سپرده‌های نظام بانکی در پایان بهمن ماه ۲۴ هزار و ۹۵۳ میلیارد تومان بوده است، گفت: این رقم نسبت به پایان سال ۹۲ رشد ۲۸ درصدی دارد.عدالتی بر این مبنا نسبت تسهیلات به منابع بانکی را در پایان بهمن ماه امسال ۳.۸۷ درصد ذکر و بیان کرد: در واقع ۳.۸۷ درصد منابع بانکی در قالب تسهیلات به بخش‌های مختلف ارائه شده که این رقم بیش از میزان مجازی است که بانک‌ها می‌‎توانستند تسهیلات پرداخت کنند.دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی درصد مجاز برای اعطای تسهیلات را در بانکها ۷۷ تا ۸۰ درصد منابع عنوان و بیان کرد: مابقی منابع یعنی ۲۰ تا ۲۳ درصد دیگر باید به عنوان سپرده‌های قانونی و میعان در بانک‌ها حفظ شود.