افت صادرات و نوسانات قیمت ارز
غزاله طایفه دبیر گروه بازرگانی توسعه صادرات غیرنفتی از محورهای توسعه اقتصادی کشور است که عدم وابستگی به اقتصاد نفتی را تضمین می‌کند.
در این میان، در حالی برای امسال تحقق ۵۹ میلیارد دلاری برنامه صادراتی پیش‌بینی شده که آمار ۵ ماه منتهی به مرداد ماه امسال، حکایت از کاهش ۸ درصدی صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و متولیان تجارت کشور نیز نسبت به تحقق برنامه صادراتی خوشبین نیستند. ارز و نوسانات قیمتی آن، یکی از پارامترهایی است که به گفته برخی از صادرکنندگان بر روند کاهشی صادرات تاثیر گذاشته است. به گفته آنها، نرخ ارز از متغیرهای مهم اقتصاد کلان است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر فعالیت تولید و تجارت کشور تاثیرگذار است. از سوی دیگر، مسائل و موانع ناشی از تحریم‌های خارجی، نقل و انتقال ارز، افزایش نرخ دلار تا ۳۵۰۰ تومان و کاهش غیرمنطقی آن و... دست به دست هم داد تا کار صادرات محصولات غیرنفتی در ماه‌های اخیر با مشکل مواجه شود. در این بین، به نظر می‌رسد که تعیین نقطه بهینه قیمت ارز و اطمینان دادن به صادرکنندگان مبنی بر عدم نوسان شدید قیمت‌ ارز به دلایلی خارج از مکانیزم بازار (اظهارنظر یک مقام مسوول، مذاکرات ایران با سایر کشورها، پرتاب کفش و... که طی روزهای اخیر قیمت ارز را تحت‌الشعاع قرار داد)، می‌تواند وضعیت صادرات کشور را تا اندازه‌ای بهبود ببخشد.
کارشناسان حوزه تجارت با هشدار نسبت به افت ارزش صادراتی کشور در نیمه اول سال، پیش‌بینی می‌کنند که در صورت عدم دوراندیشی دولت برای ایجاد ثبات در قیمت ارز، روند کاهشی صادرات در نیمه دوم سال نیز تداوم ‌یابد