هلدینگ‌های بین المللی غایب بودند
یک فعال معدنی استان تهران که با 3 مجموعه صنعتی و معدنی، گروه هلدینگ مهر محمد پایتخت را تشکیل داده است، در اولین کنفرانس بین المللی هلدینگ های برتر ایران مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت و موفق به دریافت تندیس طلایی شد. مهندس محمد حیدری مدیرعامل هلدینگ مهر محمد پایتخت ابتدا با قدردانی از مدیران تشکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران که برگزار کننده اولین کنفرانس بین المللی هلدینگ برتر در ایران بود، گفت: اگرچه اولین کنفرانس مورد استقبال مسئولان و مدیران هلدینگ های برتر کشور قرار گرفت اما در عین حال ضعف هایی نیز در برنامه ریزی و اجرا داشت که امیدواریم در دوره های بعد برطرف شود.
وی افزود: از جمله نکات ضعف این کنفرانس مهم بین المللی ضعف ساختاری و عدم انسجام برنامه ها و مهمتر از عدم حضور مقامات عالی دولت و مجلس بود، هرچند با حضور دکتر سلطانی فر معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری و صنایع دستی به این ضعف ها زیاد اشاره نشد.
فعال معدنی استان تهران تاکید کرد: در سخنرانی ها نیز اطلاعات توضیحات مبسوط و منطقی در مورد نقش و عملکرد هلدینگ ها ارائه نگردید و در عین حال مدیران هلدینگ های موفق و برتر سخنرانی نداشتند و فقط از زبان برخی مسئولان دولتی اشاراتی به این موضوع شد که کفایت نمی کرد.
حیدری عدم برگزاری جلسه پرسش و پاسخ در مورد نقش و جایگاههای هلدینگ‌ها را نیر مورد انتقاد قرار داد و افزود: این جلسه می توانست تصویر روشن تری از اهداف اولین کنفرانس بین‌المللی هلدینگهای برتر ارائه دهد و قطعا با برگزاری آن، ابهامات و سوالات حاضرین تا حدود زیادی مرتفع می شد.
معدن دار جوان استان تهران برای سال بعد پیشنهاد کرد: حتما از کلیه تشکلهای صنعتی و معدنی و مدیران غایب هلدینگهای بزرگ دعوت شود و بخش مقالات وارده به این کنفرانس نیز افزوده شود و از مقامات و مدیران هلدینگهای بین‌المللی نیز دعوت شود که تجارب خود را در این کنفرانس ارائه دهند تا چهره کنفرانس بین المللی به چهره یک کنفرانس در جه دو داخلی تبدیل نگردد.
بهره بردار معادن کوه بادام و بورزن ۳ استان تهران و واحد صنایع غذایی آتیه سازان مهر محمد صنعت در شهرک صنعتی سالاریه از هلدینگ های صنایع معدنی نام برد و توضیح داد: صنایع معدنی و معادن در دولت یازدهم به عنوان واحدهای بکر با توجه به منابع خدادادی در کشور، هم اکنون برای توسعه و بهره برداری بسیار برجسته شده اند تا شاید از این طریق بخشی از مالیات کشور را تامین کنند. اما نقطه ضعف این برنامه ریزی آنست که در حال حاضر پاره ای تصمیمات غلط در این حوزه و عدم حمایت از کاربردی کردن مواد معدنی از جمله شن و ماسه و سیمان در پروژه های عمرانی و اقتصادی موجب شده که هلدینگ های بزرگ کارخانجات سیمان و مواد معدنی در حالت رکود قرار گیرند.
براساس اظهارات حیدری، یکی از این تصمیمات تعطیلی اخیر یک ماهه کارخانجات سیمان توسط انجمن کارفرمایان صنعت سیمان بود که همه معادن پشتیبانی کننده مواد معدنی این کارخانجات و پرسنل و هزینه های آنها را متوقف و یا از چرخه تولید خارج کرد.
وی تصریح کرد: در این مورد، قطعا مدیران هلدینگ های معدنی و صنایع معدنی کشور متفق القولند که با توجه به رکود برنامه های عمرانی، مازاد سیمان باید در پروژه های جاده سازی و سایر ابینه ها و ساخت سازهای مسکونی و اداری و تجاری به کار گرفته شود ، آیا این پیشنهادات صحیح که توسط دولت محترم پذیرفته شده است، در شرایط اضطراری کنونی به کار گرفته می شود و وزارت راه و شهرسازی مکلف به اجرای آن و کمک گرفتن از هلدینگ های بزرگ سیمانی و معدنی می شود؟


*مهندس محمد حیدری: هلدینگ های معدنی و صنایع معدنی کشور که امسال با توجه به کاهش بودجه و طرح های عمرانی با مازاد سیمان و کلینکر روبرو شدند، باید در این کنفرانس حضور فعال پیدا می کردند