کشمکش بر سر یارانه مواد غذایی در آمریکا به ویژه در یک سال اخیر به ابزاری سیاسی در رویارویی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تبدیل شده است. دولت اوباما که عمده تلاش‌هایش را در سال‌های اخیر بر مسائل اقتصادی و وفاه اجتماعی مردم آمریکا متمرکز کرده و به جای سیاست خارجی بیشتر بر تغییرات اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم در داخل تاکید می‌کند، جمهوری‌خواهان را متهم کرده که نمی‌گذارند دولت به اقشار کم‌درآمد رسیدگی کند.
یارانه مواد غذایی در کنار افزایش حداقل دستمزد و همچنین طرح بیمه رایگان همگانی موسوم به اوباماکر obama care، سه محور اصلی رویارویی اوباما با مخالفان جمهوری‌خواهش در کنگره در سال‌های اخیر بوده است. با این حال نمایندگان دموکرات کنگره یعنی هم‌حزبی‌های اوباما هم درباره تغییر نظام پرداخت یارانه در کشور در جهت هدفمند کردن آن با جمهوری‌خواهان اتفاق نظر دارند. عدم اختصاص یارانه به دانشجویان خارجی و مهاجرانی که هنوز وضعیت اقامتشان مشخص نشده، از جمله موارد اختلاف جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها درباره نظام پرداخت یارانه بوده است. جمهوری‌خواهان همچنین تاکید می‌کنند که باید بر چگونگی هزینه‌کردن یارانه مواد غذایی نظارت صورت گیرد. آنها می‌گویند پولی که به‌عنوان یارانه مواد غذایی به افراد کم‌درآمد پرداخت می‌شود صرف خرید مواد غذایی نامناسب می‌شود.
با این حال به نظر می‌رسد نظام پرداخت یارانه دست‌کم تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا به شیوه فعلی حفظ شود. زیر هرکدام از دو حزب که کاری در جهت کاهش مقدار یارانه یا کاهش شمار یارانه‌بگیران انجام دهند، باید منتظر واکنش منفی رای‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ و زودتر از آن در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در همین امسال باشد.