برای کاهش تلفات رانندگی بهترین استراتژی‌ها هم بدون فرهنگ، به بار نمی‌نشیند
اعضای هیأت اجرایی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های خراسان رضوی با مدیر کل حمل ونقل و پایانه‌های استان خراسان رضوی دیدار کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی، جواد وحدتی‌فرد، مدیرکل حمل ونقل وپایانه‌های خراسان رضوی با اشاره به این که ۹۰ درصد حمل و نقل مسافر و بار در کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌گیرد، افزود: این حجم وسیع تردد موجب شده تا میزان تصادفات و سوانح رانندگی به‌ویژه در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد و در نتیجه آمار قربانیان، مصدومان، مجروحان وخسارت‌های مالی ناشی از تصادفات به شدت افزایش یابد، به‌طوری‌که در سال ۸۵ بیش از ۲۷ هزار نفر کشته و صدها هزار مصدوم و مجروح و هزاران میلیارد تومان خسارت ناشی از تصادفات در کشور برجا ماند.

جواد وحدتی‌فرد اضافه کرد: معضل اساسی و نگران‌کننده تصادفات جاده‌ای ذهن مسئولان کشور را در چند سال اخیر بیش از پیش به خود معطوف کرده که چگونه با این موضوع مهم مقابله کنیم و اقداماتی با هدف کاهش آمار تصادفات آغاز که تا حدودی مؤثر واقع شد؛ به‌گونه‌ای که در سال ۹۳ میزان قربانیان حوادث جاده‌ای به ۱۷ هزار نفر کاهش یافت و چنانچه این حساسیت ایجاد نمی‌شد با توجه به رشد فوق‌العاده تعداد خودروها طی سال‌های اخیر در کشور و افزایش سفرهای درون وبرون‌شهری، قربانیان ۲۷ هزار نفری ناشی از تصادفات رانندگی در سال ۸۵ به بیش از ۶۰ هزار نفر در سال ۹۳ می‌رسید.


pic1


مدیرکل حمل ونقل وپایانه‌های خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بنابراین کاهش آمار قربانیان حوادث جاده‌ای نشان داد چنانچه این عزم ملی در همه سطوح جامعه فراگیر شود وخود مردم در این امر مهم وضروری حضور فعالانه‌ای داشته باشند، کاهش آمار تصادفات و قربانیان امکان‌پذیر است. وی افزود: متاسفانه به استناد گزارشات و آمارهای منتشره طی سال‌های اخیر، ایران بین ۱۸۰کشور جهان رتبه ۱۷۷ را از نظر حجم وسیع تصادفات رانندگی و میزان کشته‌ها، مجروحان و خسارت‌های سنگین مادی به خود اختصاص داده است.

وحدتی‌فرد در ادامه گفت: به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، خسارت‌ها و هزینه‌های ناشی از تصادفات رانندگی در کشور، فقط در سال ۹۱ حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده که معادل حدود هشت درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده و طی ۱۰سال گذشته بیش از ۲۴۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در کشور کشته شده‌اند، چندمیلیون نفر نیز مجروح ومصدوم، هزاران نفر معلول و هزاران میلیارد تومان خسارت‌های مادی به کشور تحمیل شده است. وی با بیان اینکه به‌طور میانگین روزانه ۵۰ تا ۶۰ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور کشته می‌شوند، ادامه داد: یعنی هر ۲۵ دقیقه حداقل یک نفر در تصادفات کشته می‌شود.

وحدتی‌فرد با اشاره به اینکه هر ساله بخش وسیعی از درآمدهای کشور را تصادفات رانندگی می‌بلعد، خاطرنشان کرد: متاسفانه ایران با داشتن یک‌درصد جمعیت جهان، حدود دو درصد تلفات ناشی از سوانح رانندگی در جهان را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل حمل ونقل و پایانه‌های خراسان رضوی تصریح کرد: راهی جز این نیست که در کنار ارتقاء روزافزون وضع جاده‌ها وخودروها، به عامل انسانی توجه بیشتری شود. وی افزود: عزم ملی باید از سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط به سطح تک تک افراد جامعه تسری یابد و مردم به‌ویژه جوانان ضمن احترام و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی «خوب رانندگی کردن» را به‌عنوان یک ارزش و شعار ملی قرار دهند و رفتارهای مضر در رانندگی را به عنوان رفتارهای ضد ارزشی در جامعه معرفی کنند.

تغییر و ارتقاء فرهنگ ترافیک، توجه خاص به آموزش را می‌طلبد
محمد مقدوری معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خراسان‌رضوی نیز با تاکید بر اهمیت و نقش صنعت حمل ونقل در جابه‌جایی مسافر و کالا عنوان کرد: بحث ایمنی حمل‌ونقل همیشه به عنوان یک اولویت اساسی در این بخش مطرح است. وی از عوامل اثرگذار در سوانح رانندگی، به مثلث وسیله نقلیه، راننده و جاده اشاره و اذغان کرد: در بسیاری از سوانح رانندگی، نقش منحصربه‌فرد انسان به عنوان عامل اصلی درسوانح است و اثر رفتارهای انسانی در قالب راننده یا سرنشین عابرپیاده، غیرقابل‌انکار است؛ در این راستا توجه خاص به آموزش برای تغییر و ارتقاء فرهنگ ترافیک ضروری است.


pic2


مقدوری در ادامه تأکید کرد: بهبود ایمنی راه‌ها مستلزم انجام فعالیت‌های مستمر، یکپارچه و نظام‌مند در زمینه‌های مختلف همچون مدیریت و هماهنگی ایمنی، سیستم مناسب جمع‌آوری و پردازش اطلاعات، طراحی و ساخت راه‌های ایمن، بهبود و رفع نقاط حادثه‌خیز، تبلیغات، تأمین استاندارد ایمنی وسایل نقلیه، وضع مقررات و قوانین ترافیکی و اعمال آن‌ها، ارتقاء عملیات نجات و فوریت‌های پزشکی و ... می‌باشد که به منظور سنجش وضعیت هریک، تعیین شاخص‌های اصلی که حصول آن‌ها شرط لازم در دستیابی به بهبود مستمر و پایدار ایمنی راه‌ها باشد، ضروری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی از تلاش و همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان به ترددکنندگان در طول جاده‌های استان تقدیر و هر یک از دستگاه‌ها را موظف به داشتن برنامه برای ارتقاء خدمات به مسافران ملزم کرد.

شعار «حتی یک تصادف هم زیاد است»
باید در جامعه همگانی شود


pic۳


شریعتی کوهبنانی مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در خراسان رضوی نیز در ادامه جلسه با تاکید بر این که باید شعار «حتی یک تصادف هم زیاد است» در جامعه همگانی شود، ادامه داد: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها که مجموعه‌ای مردم‌نهاد، داوطلبانه، غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی است، برای ارتقاء فرهنگ ترافیکی و ایمنی در راه‌ها، با رعایت جمیع ملاحظات اجتماعی و مستندات قانونی تشکیل و در همه حوزه‌های مرتبط برای ارتقاء ایمنی حمل و نقل به‌ویژه حوزه فرهنگی عزم فعالیت دارد. وی گفت: به واسطه احساس مسئولیت عمیق ملی و رسالت مذهبی به عنوان بخشی از پیکر جامعه‌ای که دستخوش بلای خانمان‌سوز و دشمن خاموش تصادفات است، پیگیر بهبود وضع ایمنی تردد در راه‌های درون و برون‌شهری استان خراسان رضوی و تحقق هدف آرمانی ارتقاء فرهنگ ترافیکی و ایمنی و در نتیجه کاهش قربانیان و جراحات و خسارات سنگین تصادفات ناشی از سوانح رانندگی در استان و مشهد مقدس از طریق انجام فعالیت‌های فرهنگی هستیم.
مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های خراسان رضوی با اشاره به تاسیس این جمعیت در 31 شهریورماه سال 1392، افزود: با استفاده از تجربه و دانش اعضای خود و در راستای نیل به جامعه توسعه‌یافته و همسو با دیگر نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط اجتماعی که دارای این هدف آرمانی هستند، همچنین با بهره‌گیری از جمیع آموزه‌های دینی و ملی و با دعوت و درخواست مشارکت عموم مردم با هدف کمک به نهادهای دولتی به‌طور اعم و تلاش به منظور افزایش آگاهی عمومی به‌طور اخص، دفتر جمعیت در اولین روز دهه مبارکه فجر سال 92 افتتاح شد و به‌طوررسمی شروع به فعالیت کرد.
گفتنی است در این دیدار، اعضای هیأت اجرایی جمعیت نسبت به ارائه پیشنهادات و برنامه‌های فرهنگی جهت ترغیب مردم به رعایت قوانین ایمنی و ترافیکی اقدام نمودند.