بازدهی بورس تهران در یک نگاه
فاطمه حاج علی بورس تهران سال جاری را با ورود به مرز 78 هزار و 548 واحد آغاز کرد. این در حالی بود که شاخص روزهای پایانی سال گذشته را با بازدهی مثبت 135 درصدی گذراند. اما از ابتدای سال جاری تاکنون بورس تهران دچار فراز و فرودهایی بوده که کارشناسان این حوزه علت کاهش شاخص در سه ماهه ابتدای سال مالی 93 را متاثر از خروج از رکود و ورود به دوره رونق اقتصادی، اصلاح و تغییر سیاست‌ها و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و سیاسی جدید و در نهایت الزامات ساختاری بورس برای اصلاح را اعلام کرده‌اند. این تفاوت در حالی خود را نمایان می‌سازد که کارشناسان بازار سهام علت افزایش شاخص را در سال گذشته تغییر فاز سیاسی دولت که به شرایط بسیار مناسب بازار سرمایه منجر شد میِ‌دانند.
در همین حال کارشناسان بر این باور بودند که این افزایش شاخص طی سال گذشته متناسب با وضع اقتصاد کشور نبوده و بازار به زودی با رکود مواجه خواهد شد.
از ابتدای سال‌جاری با تخلیه بورس از اخبار و هیجانات سال قبل، شاخص به مدار نزولی در جهت اصلاح بازار بازگشت. به این ترتیب بازدهی بازار از ابتدای سال جاری تا خرداد ماه به 9/4 درصدکاهش یافت. این در حالی است که از 9/4 درصد بازدهی منفی معادل 4/1 درصد آن مربوط به ماه خرداد بوده است.
شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری بورس قبل از تعطیلات به کانال ۷۵ هزار واحدی پای گذاشت و رقم ۷۵ هزار و ۱۰۳ واحدی را به ثبت رساند و به این ترتیب بازدهی بازار در سال ۹۳ نسبت به سه ماهه اول سال کاهش ۹/۴ درصدی را تجربه کرد.
این در حالی است که بازدهی شاخص کل در سه ماهه اول سال مالی 92 از افزایش 09/18 درصدی برخوردار بود و شاخص بازار از رقم 38 هزار و 603 واحدی در فروردین ماه 92 به رقم 45 هزار و 590 واحدی در خردادماه افزایش یافت.
همچنین طی سه ماه ابتدای سال مالی ۹۱ شاخص کل بازار بورس افزایش ۷/۱ درصدی را تجربه کرد و از رقم ۲۶ هزار و ۲۸۱ واحد به رقم ۲۶ هزار و ۷۳۵ واحد رسید.
تحلیلگران معتقدند عبور شاخص از کف حمایتی می‌تواند این پیغام را بدهد که بازار در شرایط کنونی در بهترین وضعیت برای خرید سهام قرار دارد و این نکته را نیز باید توجه داشت که احتیاط بالای بازار برای تخمین افت بیشتر شاخص است.
شایان ذکر است که تحلیلگران اقتصادی پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که اگر وضعیت فعلی بازار سرمایه پس از اینکه آخرین کف خود را در محدوده ۷۴ هزار واحدی به ثبت رساند رویه خود را تغییر داده و وضعیت نسبتا با ثباتی را در پیش خواهد گرفت و در این شرایط بازار نوسان‌های مقطعی و صعود و نزول‌های ملایمی را طی ماه‌های آینده تجربه خواهد کرد.