جزئیات خانه‌های تخفیف‌دار  در انگلیس
دولت انگلیس از 28 فوریه یعنی روز شنبه هفته گذشته، اجرای طرح فروش خانه زیر قیمت به جوانان خانه‌اولی را آغاز کرد. این بخشی از طرح‌‌های دولت دیوید کامرون برای بهبود وضعیت مسکن در انگلیس است. از روز شنبه، جوانان انگلیسی ثبت‌نام در سایتی که دولت برای این منظور راه‌اندازی کرده را آغاز کرده‌اند. آنها با ورود به این سایت شرایط مورد نظر خود از نظر متراژ و طراحی و موقعیت خانه و همچنین شرایط پرداخت قیمت خود را ثبت می‌کنند. بعد از جمع‌آوری اطلاعات آنها در این سایت، گزینه‌هایی که برای فروش پیش‌روی آنها قرار دارد اعلام می‌شود. این بزرگ‌ترین طرح کمک هزینه‌ای خرید مسکن است که تاکنون در انگلیس اجرا می‌شود. با توجه به رشد قیمت‌ مسکن در انگلیس در سال‌های اخیر، فروش مسکن با 20 درصد تخفیف، نرخ‌شکنی بزرگی در بازار است و از سوی دیگر، می‌تواند تعداد زیادی را برای خرید مسکن ترغیب کند که خود به رونق بازار کمک خواهد کرد.
اما جزئیات این طرح چیست؟ براساس طرح جدید، دولت انگلیس به انبوه‌سازان و سازندگان مسکن امکان داده تا در زمین‌هایی با مجوز تجاری و صنعتی و در محله‌هایی از شهرها که قبلا مجوز ساخت نداشته، مسکن بسازند. همچنین تخفیفی در هزینه‌های ساخت و عوارض برای این سازندگان در نظر گرفته‌است در عوض این سازندگان را ملزم کرده که خانه‌هایی که می‌سازند را ۲۰ درصد زیر قیمت بازار به خانه‌اولی‌های جوان بفروشند. این به معنی کاهش حدود ۴۰ هزار پوندی برای هر خانه به‌طور متوسط است. قیمت مسکن به‌طور متوسط در انگلیس برای خانه‌اولی‌ها رقمی درحدود ۲۱۸ هزار پوند تمام می‌شود. در شرایط عادی، سازندگان برای ساخت مسکن در زمین‌های تجاری و بازرگانی و صنعتی که به «زمین‌های بخش ۱۰۶» موسوم است، باید هزینه‌ای معادل ۱۵ هزار پوند به‌عنوان عوارض برای هر باب خانه بپردازند اما در طرح جدید، دولت، سازندگان را از پرداخت این عوارض معاف کرده‌است.
کسانی می‌توانند از این شرایط برای خرید خانه بهره‌مند شوند که اولا برای اولین‌بار باشد که خانه می‌خرند و دوم اینکه زیر 40 سال سن داشته باشند. پرداخت آنها همچنین با وام همراه است و شامل پرداخت قسطی می‌شود. براساس شرایط تصویب شده دولت، آنها که این خانه‌ها را با چنین تخفیف 20 درصدی می‌خرند، اگر بخواهند این خانه را تا 5 سال بفروشند، باید همین میزان تخفیف را روی قیمت فروش به خریدار بعدی ارائه کنند اما با گذشته 5 سال، شرایط فروش این خانه‌ها عادی می‌شود.
طراحی این خانه‌ها با فراخوان دولت و انبوه‌سازان به طراحانی سپرده شده که در ماه‌های اخیر در نوعی رقابت برای این کار شرکت کرده‌اند. طراحانی از سراسر انگلیس طرح‌های خود را در ماه‌های گذشته به این شرکت‌های سازنده مسکن ارائه داده‌اند و بهترین آنها از نظر درنظر گرفتن استفاده حداکثری از فضا و همچنین صرفه‌جویی در هزینه، انتخاب شده‌اند. نکته دیگری که در انتخاب این طرح‌ها در نظر گرفته‌شده، با توجه به اینکه این خانه‌ها برای استفاده جوانان در نظر گرفته شده‌است مدرن‌بودن آنهاست. طرح‌های پیشنهادی که طراحان تهیه کرده‌اند در سایت ثبت‌نام جوانان، برای مشاهده و انتخاب آنها ارائه شده‌است. تاکنون بیش از ۳۰ شرکت انبوه‌ساز و سازنده مسکن برای مشارکت در این طرح انتخاب شده‌اند. دولت انگلیس نام این شرکت‌ها به تفکیک تعداد واحدهایی که قرار است در این طرح بسازند و همچنین سوابق آنها را بر روی اینترنت منتشر کرده‌است. براساس آنچه اعلام شده، این شرکت‌ها قرار است سالانه ۴۰۰ واحد مسکن در این طرح بسازند و تحویل دهند. سهم هر شرکت ساختمانی با احتساب افزایش سازنده‌ها به ۵۰ شرکت، ۲ هزار واحد مسکونی در طول ۵ سال است.
کمک به طبقه متوسط برای خرید مسکن و همچنین افزایش شمار خانه‌اولی‌ها، از اولویت‌های اعلام شده دولت انگلیس در سال‌های اخیر بوده‌است. دیوید کامرون نخست‌وزیر، هفته گذشته هنگام اعلام این طرح گفت» باید مطمئن شویم خانواده‌های جوان سخت‌کوشی که نگاه به آینده دارند و اهل پس‌انداز هستند، می‌توانند خانه بخرند. شمار خانه‌اولی‌ها در انگلیس این روزها به بالاترین میزان در هفت سال گذشته رسیده‌است. براساس آمار اعلام شده دولت، از سال 2009، بیش از 700 هزار مسکن جدید در سراسر انگلیس ساخته و تحویل داده شده‌است.
این طرح، جدیدترین طرح کمک برای خرید مسکن در انگلیس است. طرح‌های قبلی که شامل مسکن اجتماعی یا کمک هزینه مسکن است، شامل تخفیف نمی‌شد اما با کمترین میزان سپرده‌گذاری، وام‌های سنگین و طولانی برای خرید مسکن ارائه می‌شد. ازجمله آنها طرح کمک خرید مسکن با قیمت تا سقف ۶۰۰ هزار پوند بود که با سپرده‌گذاری ۵ درصدی صورت گرفت. کارشناسان بازار مسکن انگلیس به تازگی در گزارشی خطاب به دولت اعلام کرده‌اند که مشکل بازار مسکن و اینکه هنوز طبقه متوسط این کشور توان خرید مسکن را ندارد، کمبود مسکن نیست. تحقیقات نشان داده که شمار اتاق‌های خالی و خانه‌های خالی در شهرهای مختلف انگلیس زیاد است. به گفته این کارشناسان، مشکل بازار مسکن انگلیس نحوه توزیع مسکن است و اینکه خانه‌های مناسب افراد مناسب که با قدرت خرید آنها و با شرایط جغرافیایی و اجتماعی‌شان سازگار باشد وجود ندارد. این طرح دولت انگلیس برای خانه‌اولی‌ها، پاسخی است به این نقطه ضعفی که این کارشناسان اعلام کرده‌اند. دولت گفته برنامه دارد که تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۰۰ هزار مسکن جدید مخصوص خانه‌اولی‌ها بسازد. منظور از این مخصوص بودن فقط شرایط مالی و تخفیف ۲۰ درصدی نیست بلکه منظور انتخاب مکان و زمین ساخت این خانه‌ها و همچنین طراحی آنهاست که مناسب خانه‌اولی‌های زیر ۴۰ سال طراحی خواهد شد.
هفته گذشته گزارشی منتشر شد که نگرانی از نابرابری اقتصادی و اجتماعی در جامعه انگلیس به‌ویژه در زمینه وضعیت مسکن را بیشتر کرد. این گزارش نشان می‌دهد که شمار مالکان و خریداران مسکنی که بدون کمک وام خانه خریده‌اند، از کسانی که با کمک وام صاحب خانه شده‌اند بیشتر شده ‌است. این درحالی است که نسلی از جوانان انگلیسی هنوز قادر به خرید مسکن نیستند. این آمار نشان می‌دهد، 4/7 میلیون نفر بدون کمک وام مالک خانه هستند و 9/6 میلیون نفر با کمک وام خانه خریده‌اند. همچنین شمار 25 تا 34 ساله‌های انگلیسی که صاحب خانه هستند کاهش یافته و در سال 2014 به 36 درصد رسیده‌است. این درحالی است که در سال 2003، دوسوم جمعیت جوان 25 تا 35 ساله انگلیس صاحب خانه بودند.