لپ‌‌تاپ یا تبلت‌؛ کدام کاربردی‌ترند؟
با عرضه تبلت‌ها به بازار و رشد سریع آنها، بازار لپ‌تاپ‌ها و انواع کامپیوترهای شخصی تا حد زیادی تحت تاثیر این محصولات قرار گرفته و دچار رکود نسبی شدند. حالا به تدریج فاصله‌ تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها کاهش یافته است، به‌طوری که محصولاتی مانند سرفیس پرو ۳ مایکروسافت با شعار تبلتی برای جایگزینی با لپ‌‌تاپ‌ روانه بازار شده‌اند اما آیا واقعا تبلت‌ها کارآیی لازم برای جایگزینی لپ‌‌تاپ‌ها را دارند؟ مجله معتبر و شناخته شده PCWorld با بررسی و مقایسه مشخصات فنی مربوط به 700 تبلت با 2000 لپ‌تاپ، سعی کرده است میزان کارآیی و کاربرد هر کدام از این گجت‌ها را در موارد مهم با یکدیگر بسنجد. در این بررسی موارد مهمی مانند میزان حافظه رم، اندازه صفحه نمایش، باتری و قابلیت‌های ارتباطی در نظر گرفته شده‌اند.قطعا کاربرانی مانند توسعه‌ دهندگان نرم‌افزار، تدوین‌کنندگان حرفه‌ای تصاویر ویدئویی و گیمرهای حرفه‌ای، میانه چندان خوبی با گجت‌های قابل حملی مثل تبلت‌ها ندارند و تنها گزینه مناسب برای آنها لپ‌‌تاپ است. اما در مقابل تبلت‌ها هم دارای قابلیت‌های از قبیل اپلیکیشن‌های متنوع و کیبوردهای لمسی در کنار بهره‌گیری از کنترل چندانگشتی با ارگونومی مناسب هستند که این گجت‌ها را هم در موضع مناسبی قرار داده و در واقع نمی‌توان تبلت‌ها را در مقایسه با لپ‌‌تاپ‌ها ضعیف خواند.
حافظه رم: لپ‌تاپ‌ها با فاصله‌ زیاد جایگاه بهتری دارند
استفاده از حافظه رم با ظرفیت کم در تبلت‌ها موضوعی است که شاید کاربران عادی هم در زمان استفاده از تبلت به آن پی ببرند. این موضوع زمانی پررنگ‌تر می‌شود که چند اپلیکیشن را به‌صورت همزمان استفاده کرده و بین آنها سوئیچ کنیم. برای مثال در صورتی که در حال انجام بازی برای چک‌کردن ایمیل از محیط بازی خارج شده و دوباره وارد محیط بازی شویم، کند بودن را به‌ دلیل کمبود رم که مجبور است حافظه را برای اجرای برنامه درخواست شده خالی کند، احساس می‌کنیم. حافظه رم با ظرفیت پایین به ‌این معنا است که اپلیکیشن نیاز به روز رسانی بیشتری در حافظه رم داشته که این موضوع برای کاربرانی که از قابلیت چند وظیفگی سیستم بیشتر استفاده می‌کنند، آزاردهنده خواهد بود.
در این بررسی مشخص شده است که حافظه رم مربوط به ۵۰ درصد از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار به‌صورت پیش ‌فرض ظرفیت ۴ گیگابایتی دارند که در صورت نیاز می‌توان این میزان را به ۸ و ۱۶ گیگابایت افزایش داد. البته نسل جدید مک‌بوک‌پرو‌های اپل به‌صورت پیش‌‌فرض دارای ۸ گیگابایت حافظه رم هستند، به این دلیل برای اجرای چند نرم‌افزار و اپلیکیشن در کنار هم مشکلی ندارند. در مقایسه با لپ‌‌تاپ‌ها، اغلب تبلت‌ها دارای حافظه‌ رم یک گیگابایتی هستند که در بهترین حالت این میزان رم در بعضی از تبلت‌ها به ۲ گیگابایت افزایش می‌یابد که در مقایسه با لپ‌‌تاپ‌ها چندان زیاد نیست. تبلت سورفیس‌‌پرو ۳ (۳ orp ecafrus )مایکروسافت از ۴ گیگابایت حافظه‌ رم بهره می‌برد که هرچند در میان تبلت‌ها مقدار بالایی است، اما این میزان در دنیای لپ‌تاپ‌ها حافظه چندان زیادی نیست و یک ظرفیت معمولی محسوب می‌شود. بنابراین برنده رقابت حافظه‌ رم لپ‌‌تاپ‌ها هستند.
حافظه‌ داخلی: لپ‌تاپ‌ها پیروز قاطع
حافظه داخلی یک گجت مشخص می‌کند که چه میزان داده را می‌توان در یک گجت ذخیره کرد و مورد استفاده قرار داد که می‌تواند شامل ویدئوهای با وضوح تصویر بالا یا انواع فایل‌های موسیقی باشد. در حال حاضر بسیاری از تبلت‌ها از حافظه‌های داخلی با ظرفیت ۱۶ تا ۶۴ گیگابایت بهره می‌برند و تنها در موارد معدودی شاهد استفاده از حافظه‌های داخلی با ظرفیت ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت هستیم که قیمت این نمونه‌ها هم بسیار بالاتر از میانگین قیمت تبلت‌های موجود است. برای مثال یک تبلت با حافظه‌ داخلی ۵۱۲ گیگابایتی قیمتی در حدود ۲ هزار دلار خواهد داشت. در این بررسی مشخص شده است که معمولا در تبلت‌ها از حافظه‌هایی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ گیگابایت استفاده می‌شود و با افزایش ظرفیت حافظه داخلی قیمت آنها هم به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.
این در حالی است که معمولا لپ‌‌تاپ‌هایی با ظرفیت یک ترابایت را می‌توان با قیمت پایین‌تر از هزار دلار تهیه کرد که البته این لپ‌تاپ‌ها اغلب از هارددیسک بهره می‌برند، چون استفاده از حافظه‌های SSD قیمت آنها را بالاتر می‌برد؛ البته شاید طرفداران تبلت‌ها حافظه داخلی را چندان با‌اهمیت ندانند، چون این روزها استفاده از سرویس‌های ذخیره ابری در حال افزایش است و از این‌ رو افرادی که به حافظه‌ای بیش از ۶۴ گیگابایت نیاز داشته باشند، می‌توانند از سرویس‌های ذخیره ابری استفاده کنند. اما در مقابل افرادی که این چنین فکر می‌کنند، شماری از کاربران هم خود را ملزوم به همراه داشتن حافظه‌هایی با ظرفیت بالا می‌کنند که هدف از این کار به ‌همراه داشتن تمام آرشیو موسیقی یا تصاویر کاربر است و این موضوع یکی از مشکلات اصلی تبلت‌ها است. بنابراین برنده‌ رقابت حافظه داخلی لپ‌‌تاپ‌ها هستند.
صفحه نمایش: تبلت‌ها با‌کیفیت‌تر هستند
تا اینجا مقایسه انجام شده چندان به نفع تبلت‌ها نبوده است، اما صفحه نمایش نقطه‌ای است که تبلت‌ها قادرند در مقابل لپ‌تاپ‌ها عرض اندام کنند. حافظه رم و قدرت پردازشی عرصه‌ای نیست که گجت‌های موبایل قادر به رقابت در آن باشند، اما صفحه نمایش به خاطر بالا رفتن وضوح تصویر و در نتیجه تراکم پیکسلی، موضوعی است که تبلت‌ها پر‌قدرت ظاهر می‌شوند. از سال ۲۰۱۳ میلادی، میانگین تراکم پیکسلی تبلت‌های موجود در بازار به ۲۱۸ پیکسل در هر اینچ افزایش یافته است که برای صفحات ‌نمایشی به ‌اندازه ۷ تا ۱۱ اینچ میزان بسیار مناسبی است.
در میان لپ‌‌تاپ‌‌های پرطرفدار هم میانگین تراکم ‌پیکسلی در عدد نه‌چندان جالب توجه ۱۱۶ پیکسل در هر اینچ ثابت مانده است که در سال ۲۰۱۴ رقم چندان بالایی نیست. تراکم پیکسلی تبلت‌ها با ۲۱۸ پیکسل در هر اینچ در مقابل تراکم پیکسلی لپ‌‌تاپ‌ها که برابر ۱۱۶ پیکسل در هر اینچ است، نشان می‌دهد که هرچند شاید این اختلاف در اندازه صفحه نمایش کمی مقایسه را از حالت عادلانه خارج کند، اما در صورتی که بزرگ‌ترین تبلت با صفحه نمایش ۹ اینچ و لپ‌‌تاپی با صفحه نمایش ۱۳ اینچ را در نظر بگیریم، بازهم تبلت‌‌ها گوی سبقت را ربوده‌اند. البته باید به مک‌‌بوک ‌‌پروهای اپل هم اشاره کرد که تراکم پیکسلی بالایی دارند.
عمر باتری: اختلاف زیاد تبلت‌ها
شاید مقایسه عمر باتری برای این دو محصول چندان صحیح نباشد. قطعا یک لپ‌‌تاپ ۱۵ اینچی در مقایسه با یک تبلت ۷ اینچی به باتری با ظرفیت بیشتری احتیاج دارد. میانگین عمر باتری لپ‌‌تاپ‌ها در حدود ۶ ساعت است، هرچند لپ‌تاپ‌هایی مانند ThinkPad X۲۴۰ هم وجود دارند که می‌توانند برای ۱۷ ساعت انرژی مورد نیاز لپ‌تاپ را تامین کنند. در مقایسه با تبلت‌ها که میانگین عمر باتری آنها ۱۰ ساعت است، لپ‌تاپ‌ها اوضاع چندان خوبی ندارند. عمر باتری ۱۰ ساعته رایج‌ترین قابلیتی است که از نظر باتری در میان تبلت‌ها وجود دارد، چون تولیدکنندگان تبلت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که یک تبلت خوب زمانی در دنیای تبلت‌ها جدی گرفته می‌شود که عمر باتری آن حداقل ۱۰ ساعت باشد. باتری یکی از مهم‌ترین نکات برای افرادی است که در طول روز فعالیت زیادی دارند و نمی‌توانند برای شارژ گجت خود مدت زیادی را صرف کنند، به همین دلیل باید در این مورد هم تبلت‌ها را برنده رقابت اعلام کرد.
قابلیت ارتباطی: تبلت‌ها بازنده اصلی میدان
در نظر گرفتن قابلیت‌های ارتباطی از مواردی است که تقریبا بسیاری از کاربران در زمان خرید یک گجت به آن توجه کمی دارند، اما این مساله در زمان استفاده از گجت تبدیل به عمده‌ترین مشکل کاربران می‌شود، چون تبلت‌ها از نظر تجهیز به پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها چندان قوی نیستند. آمار برخورداری از انواع پورت‌های ارتباطی در مقایسه بین تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها چندان درخشان نیست. این روزها تمام لپ‌تاپ‌ها از پورت USB بهره می‌برند که تنها ۲۷ درصد از تبلت‌ها چنین امکانی دارند، میزان بهره‌گیری از پورت HDMI برای لپ‌‌تاپ‌ها ۸۲ درصد در مقابل ۱۵ درصد برای تبلت‌ها است. معمولا می‌توان به ‌راحتی تمام پروژکتورها را بدون ‌هیچ مشکلی به لپ‌تاپ‌ها متصل کرد که این کار در مورد تبلت‌ها چندان راحت نیست. تولیدکنندگان تبلت‌ها راهکارهای ارتباطی زیادی را برای تسهیل ارتباط تبلت‌ها و ابزار‌های موبایل با دیگر گجت‌ها انجام داده‌اند که از جمله‌ آنها می‌توان به اپل TV برای آی‌پد، کروم ‌کست برای نکسوس و آداپتور بی‌سیم مایکروسافت برای سرفیس‌ پرو اشاره کرد، اما این راهکارها هم یک روش جامع برای استفاده در سایر کاربردها نیست. پر‌کاربردترین پورت ارتباطی در تبلت‌ها، میکرو USB است که حدود ۵۷ درصد تبلت‌ها از آن بهره می‌برند.
لپ‌‌تاپ‌ها‌، برنده‌ رقابت
در حال حاضر باید لپ‌تاپ‌ها را برنده بی‌‌چون و چرای رقابت میان تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها از نظر فاکتورهای کاربردی و مهم بدانیم، اما نباید این نکته را از نظر دور کرد که تبلت‌ها روز به روز در حال پیشرفت بوده و شاهد تقویت روزافزون این گجت‌ها از نظر امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستیم. در این بین ظهور محصولات و تبلت‌های هیبریدی مانند سورفیس ‌پرو ۳ (۳ orp ecafrus )مایکروسافت عرصه را بیش از پیش برای لپ‌‌تاپ‌ها تنگ می‌کند.