متن پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به نهمین جشنواره کارآفرینی خراسان رضوی
به گزارش اقتصاد شرق، متن پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به این شرح است: بسم ا... الرحمن الرحیم کارآفرینی اصطلاحی است که از نخستین روزهای زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها همراه جوامع بوده است و نگاه مردم و حکومت ها به کارآفرین و کارآفرینان در هر زمان به نسبت شرایط، متغیر بوده و همیشه به عنوان یک پدیده نوین نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها داشته است. نگاهی از سر تأمل به تعالیم اسلامی نشان از جایگاه کار و کوشش در آیات و روایات دارد. هم فرهنگ دینی و هم فرهنگ ملی ما مشوق کار و کوشش هستند و مطمئنا تلاش برای ایجاد زمینه کار و اشتغال و به طبع آن رونق اقتصادی جامعه که مفهوم آن در کارآفرینی جلوه بهتری دارد، پسندیده و مقدس است.
از تحولات شیوه های اقتصادی در قرون مختلف می گذرم که یک بحث تخصصی برای متخصصین علم اقتصاد است و بر اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار تاکید می نمایم که امروزه نقشی کلیدی در جوامع انسانی دارد.
در شرایط فعلی و با توجه به مجموعه تجربیات علمی و عملی، این نکته مبرهن و آشکار است که تضمین موفقیت کشورها نیازمند نوآوری، ابداع و خلق محصولات و خدمات جدید و تعامل با جهانیان است. افزایش بی‌رویه جمعیت در قرن 19 و 20و عدم ساماندهی مناسب آنها موج فزاینده بیکاری را در سرتاسر جهان به همراه داشت و تقریبا در اکثر جوامع بیکاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین بحران‌ها نمود پیدا کرد. عقلای حکومت‌ها برای حفظ آرامش جوامع، با روش‌های مختلف به مقابله با بیکاری و مدیریت این بحران پرداختند و علمای اقتصادی بر توسعه کارآفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه تأکید نمودند. دانشگاه‌های بزرگ جهان آموزش و تفکر کارآفرینی را در برنامه خود قرار دادند و یونسکو به عنوان زیر مجموعه سازمان ملل، طی برنامه های متعدد، توسعه مهارت و ابتکارهای کارآفرینی را از ضرورت‌های دانشگاهی دانست.
کشورهای در حال توسعه نیز با تأسیس سازمان‌هایی برای ترویج کارآفرینی سعی در فراهم کردن زمینه‌ها برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی داشته و دارند که می‌توان آن را شکل ویژه‌ای از نوآوری و خلاقیت دانست که طی آن اقشار مختلف جامعه و به خصوص جوانان هم از بلای رخوت و سستی رهایی می‌یابند و هم جامعه را به سوی تکاپوی مثبت در جهت ارتقای شرافت فردی و اجتماعی سوق می‌دهند.
حتما به یاد دارید که در دوره سازندگی فقط به خاطر افزایش اشتغال بود که علاوه بر جهش اقتصادی و صنعتی که امنیت سیاسی و فرهنگی را به دنبال دارد، خانواده ها خود را روزی خور حکومت نمی دانستند و رونق زندگی را حاصل زحمات خود و دسترنج اعضای شاغل خانواده
می دانستند.
در همان زمان افراد کارآفرین به عنوان
سرمایه های عظیم انسانی منشا خدمات موثر در روند پیشرفت جامعه و کشور بودند و هنوز هم در توسعه بسیار موثرند. چنان که با توجه به گسترش روز افزون نیازهای جدید در جوامع، می توانند از طریق شناسایی فرصت ها، شرایط را کنترل و مهار کنند و در نهایت ایجاد شغل نمایند که سبب آرامش و آسایش، رفاه و سعادت همه افراد جامعه می شود. کارآفرین پلی بین صنعت و دانشگاه و یا به عبارتی پرکننده خلأ بین علم و بازار است.
به دلیل نقش و جایگاه کارآفرینان در روند توسعه و رشد اقتصادی بسیاری از دولت‌ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تلاش می کنند با حداکثر امکانات و بهره برداری از دستاوردهای تحقیقاتی، افراد بیشتری از جامعه را که دارای ویژگی‌های کار‌آفرینی هستند، به آموزش در جهت کارآفرینی و فعالیت‌های کارآفرینانه تشویق و هدایت کنند و هر کاری که در این جهت باشد در صورتی که منتج به نتایج عملی شود، مانند کارآفرینی اهمیت دارد.
با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره کارآفرینی، تاکید می نمایم که ایجاد شغل تنها راهی برای انباشت پول و سرمایه نیست، دستاوردهای دیگری چون تضمین امنیت، تقویت استقلال، تنوع کارها و بالاتر از همه حفظ کرامت انسانی دارد و امیدوارم این جشنواره نقشی برای رونق اشتغال در جامعه داشته باشد که نبود آن رکود را به دنبال دارد و رکود وقتی با تورم جمع شود، فلاکت به بار می‌آورد.
اکبر هاشمی رفسنجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام