سید امیر تقی‌آبادی
طبق نظرسنجی از مدیرعامل‌های شرکت‌های مختلف به نظر می‌رسد ۸۰ درصد آنها منتور داشته‌اند. منتور هم خود یک شکل از رهبر است که دیگران را برای رسیدن به اهداف‌شان راهنمایی می‌کند. رابطه‌ منتور و فرد یک رابطه دوطرفه است و تا زمانی که این رابطه برای دوطرف مفید باشد، می‌تواند اثربخشی بسیاری ایجاد کند. منتور کسی است که می‌تواند نقش یک راهنما و دوست را ایفا کند. ممکن است دقیقا در زمینه‌ مسیر شغلی شما تجربیاتی داشته باشد؛ اما ضروری نیست. اغلب اوقات، بهترین منتور تنها یک شنونده‌ خوب، یک معلم و یک دوست است.در بخش قبل از اهمیت وجود منتور صحبت کردیم. در این بخش در تلاشیم شما را یاری کنیم که بتوانید یک منتور خوب بیابید که شما را در مسیر شغلی پیش‌رو همراهی کند و در رسیدن به اهداف شغلی یاری رساند. منبع نخست: خانواده و دوستان


pic۱


تریگر وودز موفق‌ترین گلف‌باز دنیا زندگی و گلف را توسط پدر آموزش دید. پدر او یک گلف‌باز حرفه‌ای نبود. در حقیقت او هیچ وقت در یک مسابقه گلف هم شرکت نکرده بود؛ اما برای پسر نقش یک منتور را ایفا می‌کرد.
خانواده و دوستان یکی از بزرگ‌ترین منابع برای پیدا کردن منتور هستند. به خصوص والدین که از ته قلب موفقیت و رضایت شغلی شما را در ذهن دنبال می‌کنند. آنها دوست شما نیستند پس با فراغ بال بیشتری شما را به نقد می‌کشند و از گفتن حقیقت به شما ابایی نخواهند داشت. مهم‌تر از همه آنها همیشه آماده‌ شنیدن حرف‌های شما وقتی دنبال گوشی برای شنیدن می گردید هستند.اگر منتور شما قرار است از خانواده یا دوستان نزدیک شما باشد احتمالا در حال حاضر می‌دانید اوچه کسی است. او فردی قابل اعتماد برای شنیدن سختی‌ها و ناامیدی‌های شماست و بهترین فرد برای سوق دادن شما به جلو خواهد بود.

منبع دو: همکاران، روسا و شبکه کاری

pic۲


اگر شما شغل دارید، احتمالا رئیسی هم خواهید داشت که می‌تواند نقش منتور شما را بازی کند. روسا معمولا بیشتر از ما تجربه دارند. آنها در صنعت یکسانی با شما قرار دارند در نتیجه می‌توانند داستان‌ها و تجارب واقعا مرتبط و دقیقی را با شما به اشتراک بگذراند. همچنین آن شخص می‌تواند رئیسی باشد که در گذشته با او کار کرده‌اید یا در آینده می‌خواهید با وی کار کنید. در این شرایط شاید نتیجه بهتر هم باشد.همکاران نیز می‌توانند به عنوان منتورهای بزرگی وارد عمل شوند. آنها شامل افرادی هستند که با آنها کار می‌کنید یا در صنعت شما مشغول‌اند یا می‌تواند کسی باشد که مسیر شغلی مشابه آنچه شما دنبال می‌کنید داشته باشد.همچنین در شبکه کاری خود بگردید. از دوستان، آشنایان، روسا و همکاران بخواهید اگر کسی را به‌عنوان منتور بالقوه برای شما می‌شناسند معرفی کند. توصیه‌نامه‌ این افراد می‌تواند کمک بزرگی برای جلب توجه این اشخاص محسوب شود.

منبع سه: سازمان‌های حرفه‌ای محلی


pic۳


اتاق‌های بازرگانی محلی و اتحادیه‌های صنفی مکان‌هایی هستند که می‌توانید در آنجا با منتورهای خوبی آشنا شوید. این مکان‌ها پر است از آدم‌هایی در صنعت شما که دوست دارند با سایر دست‌اندرکاران این حوزه آشنا شوند.این فضاها یک مزیت خوب برای پیدا کردن افرادی در صنعت و در محل زندگی شغلی شما محسوب می‌شوند که معمولا از صحبت کردن با دیگر فعالان این حوزه لذت می‌برند. این افراد همچنین ارتباطاتی دارند که می‌توانند برای شما تبدیل به فرصت پیدا کردن منتور خوب شوند؛ البته اگر بتوانید اعتماد آنها را به دست آورید و مهارت‌های خود را به آنها نشان دهید.همچنین دفاتر انجمن‌های تخصصی معمولا در قالب برنامه‌هایی در تلاشند به نیازهای اعضای خود گوش دهند و به فراخور موضوع منتورهایی را به آنها معرفی کنند یا در قالب رویدادهای منظم هفتگی و ماهانه فضایی برای پیداکردن منتور را فراهم می‌آورند.

منبع چهار: ارتباطات شبکه‌های مجازی


pic۴


در نهایت دوستان و ارتباطات اینترنتی شما نیز فضای مناسبی برای جست‌وجوی منتور خواهد بود. شاید یکی از بهترین این شبکه‌های مجازی لینکدین یا توییتر باشد. می‌توانید به گروه‌های مختلف سر بزنید و کسی را که بیشترین شباهت را به منتور مورد نظر شما دارد بیابید.دنیا کوچک‌تر از هر زمانی شده است. به لطف اینترنت شما محدود به یک موقعیت جغرافیایی نیستید و می‌توانید به کمک تماس صوتی و ویدئویی، ایمیل و پیام‌رسان‌های اینترنتی راهنمایی‌هایی از افراد در سرتاسر دنیا دریافت کنید و با منتوری در قاره‌ دیگر ارتباط برقرار کنید.