دولت به دنبال تقویت بخش‌خصوصی نیست

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی گفت: عزم لازم برای تقویت بخش خصوصی در بخش دولتی دیده نمی‌شود. فرزان گلچین در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با ابراز تاسف از حل نشدن مشکلات بخش صادرات در کشور، افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته بسیاری از معضلات و مشکلات صادرکنندگان را به گوش دولت رسانده‌ایم اما به اعتقاد من عزم لازم برای تقویت بخش خصوصی در دیدگاه‌های بخش دولتی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: متاسفانه در چند سال گذشته صادرکنندگان همواره با مشکلاتی در زمینه قوانین گمرکی مشکلات حمل بار از طریق کشتی، بیمه بار، عدم امکان نقل و انتقالات مالی از طریق بانک، تعهدات زیاد و دست و پاگیر برای صادرکنندگان، قواعد و قوانین مالیاتی متعدد و همچنین انواع و اقسام قانون‌های زائد مواجه بوده‌اند که هیچ‌یک از این موضوع مرتفع نشده است.این صادرکننده ایرانی افزود: ممکن است برخی از این قوانین اصلاح شده باشند اما شرایط خوب و فضای تسهیل شده‌ای برای صادرات به وجود نیامده است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار کرد: به عنوان مثال قانون استرداد ارزش افزوده به تازگی اصلاح شده و در مکانیزم درست‌تری قرار گرفت اما مکانیزم جدید هم نیاز به زمان زیادی برای استرداد ارزش افزوده به صادرکننده دارد. گلچین ادامه داد: طولانی‌بودن مکانیزم جدید موجب می‌شود که حدود ۴۵ درصد سرمایه صادرکننده درگیر شود و عملا مانع بزرگی پیش پای صادرکنندگان قرار دارد. وی تصریح کرد: این در حالی است که قرار بود با درست شدن مکانیزم این قانون شرایط راحت‌تری برای صادرکنندگان ایجاد شود، اما طولانی‌شدن این فرآیند صادرکنندگان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

گلچین اظهار کرد: ما مواردی را از صادرکنندگان داریم که از سال ۹۲ همچنان در زمینه ارزش افزوده از دولت طلبکار هستند و هنوز وجوه آنها استرداد نشده است. این در حالی است که در تمام دنیا پس از آنکه اثبات می‌شود صادرکننده کالایی را صادر کرده است بلافاصله وجوه او مسترد می‌شود. وی ادامه داد: به اعتقاد من دولت اگر عزمی برای رفع موانع صادراتی دارد بایستی در زمان یکساله با توجه به اینکه تمامی چالش‌ها و موانع حوزه کسب و کار را از طریق بخش خصوصی دریافت کرده است باید طی یک سال با یک بررسی کارشناسی شناسایی و برای رفع آن تلاش کند. وی افزود: بسیاری از قوانین موجود زمان زیادی است که منقضی شده و دولت حتما باید آنها را اصلاح کند اما همچنان از این قوانین استفاده می‌شود. رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی متاسفانه دولت نه تنها موانع پیش روی صادرکنندگان را در سال‌های اخیر از میان برنداشته است، بلکه جوایز صادراتی و مشوق‌های این حوزه را نیز حذف کرده است. وی افزود: در زمان حاضر صادرکنندگان هم مشوق‌های صادراتی را از دست داده‌اند و هم با بوروکراسی‌های سال‌های گذشته دست و پنجه نرم می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین معضلات صادرکنندگان بوروکراسی‌های اداری هست، افزود: دولت بایستی برای به حداقل رساندن این بوروکراسی‌ها و کاهش تعهدات صادرکنندگان و همچنین کاهش قوانین دست و پاگیر در بخش‌های مختلف تلاش کند.

گلچین با بیان اینکه متاسفانه این قوانین دست و پاگیر بارها فرصت‌های زیادی را از صادرکنندگان ایرانی در برابر رقبا و همسایگان خارجی گرفته است، افزود: همواره در بازارهای بین‌المللی فرصت‌هایی به وجود می‌آید که صادرکنندگان ایرانی به دلیل قوانین زیاد و بوروکراسی‌های زیاد در ایران یا فرصت‌ها را از دست می‌دهند یا زمانی به این فرصت‌ها می‌رسند که دیگر شیرینی و جذابیت آن از دست رفته است. وی گفت: به عنوان مثال در تغییرات قیمت نفت و ارز در منطقه فرصت‌های بسیار خوبی به وجود آمد که تا صادرکننده ایرانی تلاش کرد که این فرصت را با قوانین منطبق و هماهنگ کند شیرینی فرصت از دست رفت. وی افزود: دولت نیز خود اذعان دارد که برخی از مقررات گمرکی و مصوبات قانونی موجود دیگر لازم و ضروری نیست اما هنوز اقدامی برای رفع و بازنگری آنها انجام نداده است. وی ابراز امیدواری کرد تا در سال جاری مشکلات صادرکنندگان ایرانی رفع و فضای صادرات تسهیل شود.