ویژگی آرم طرح ترافیک 94
خردادماه سال 1359 نخستین محدودیت جدی در تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر تهران ایجاد شد و بر اساس آن ورود همه وسایل نقلیه به استثنای وسایل نقلیه مجاز مانند وسایل نقلیه عمومی، اتومبیل‌های اورژانس، کادر پزشکی و سرویس‌های دولتی از ساعت 6:30 تا 10 صبح شنبه تا چهارشنبه ممنوع شد. از پاییز سال 64 نیز برای نخستین‌بار از آرم‌‌های یک‌ساله برای وانت‌ها و اتومبیل‌های شخصی استفاده و از سال 73 هم آرم‌های روزانه طرح ترافیک صادر شد؛. به مرور زمان علاوه‌بر گسترش محدوده طرح ترافیک، آرم‌های هفتگی طرح ترافیک هم جای خود را بین متقاضیان ورود به این محدوده باز کرد.
در طول این سه دهه ثبت‌نام برای دریافت آرم‌ها نیز به یک رویه تبدیل شده و از اواخر پاییز هر سال مقدمات ثبت‌نام برای دریافت آرم آغاز می‌شود و تا اواخر فروردین ماه سال آینده هم این پروسه ادامه دارد.
آرم‌های طرح ترافیک سال 94 تغییرات زیادی با سال گذشته داشته است. امسال دیگر نیازی نیست خودروها در شیشه جلوی خود آرمی نصب کنند و به‌دلیل کنترل هوشمند تمام ورودی‌ها و خروجی‌های محدوده طرح ترافیک تنها برای واجدان شرایط ‌ای‌دی کارت‌های مخصوص صادر شده است.
صدور آرم‌های نامرئی
مجوزهای جدید، به‌صورت نامرئی و از طریق دوربین‌ها -کنترل الکترونیکی از روی پلاک خودرو- تردد خودروهای دارای مجوز را کنترل می‌کند و نیازی به نمایش روزانه کارت الکترونیک نیست.
با تکمیل دوربین‌های نظارتی در محدوده طرح ترافیک خیابان‌های تهران، تردد خودروها در کل این محدوده، به‌صورت «هوشمند» کنترل می‌شود و چون ورود به محدوده طرح ترافیک از ابتدای سال برخلاف سال‌‌های گذشته، نیازی به داشتن مجوز نصب‌شده روی شیشه خودروها برای رویت توسط ماموران پلیس راهور ندارد، مجوز ورود به محدوده با ثبت پلاک خودروهای واجدشرایط در سامانه نظارتی دوربین‌ها، به شکل هوشمند و نامرئی، صادر می‌شود.
شهرداری در عین حال، یک کارت‌ الکترونیکی نیز در اختیار هر دارنده مجوز طرح ترافیک94 قرار می‌دهد که اگر در محدوده طرح، نیاز به رویت اصل مجوز توسط پلیس باشد، کارتی که پلاک ماشین روی آن نوشته شده است، به ماموران نشان داده شود.
کارت‌‌های طرح ترافیک، قابلیت کارت‌های اعتباری برای استفاده در مترو و سامانه‌های اتوبوسرانی را نیز دارند.
به تمامی افرادی که آرم طرح ترافیک سالانه دریافت می‌کنند، به همراه آن یک عدد کارت اعتباری استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی که امکان استفاده از مترو، اتوبوس‌های تندرو و سایر اتوبوس‌ها را برای آنها فراهم می‌کند نیز اهدا می‌شود.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه کارت‌های اعتباری اهدایی، شخصی‌سازی شده و جایگزین برچسب‌های سابق می‌شوند، می‌گوید: با توجه به اینکه کنترل خودروها از طریق دوربین‌های پلاک‌خوان انجام می‌شود، ضرورتی به نصب برچسب روی شیشه خودروها وجود نخواهد داشت و کارت مذکور به منزله مجوز طرح ترافیک به‌منظور ارائه در بازدیدهای موردی خواهد بود.
مصطفی قنبرنژاد، مدیر واحد صدور آرم‌های طرح ترافیک شهرداری تهران هم در توضیح بیشتر امتیازات آرم‌های طرح ترافیک امسال می‌گوید:افرادی که حائز شرایط دریافت آرم می‌شوند‌، بعد از ارائه اطلاعات پنجره‌‌ای‌ برایشان باز می‌شود که همه روزهای کاری سال در آن به نمایش درمی‌آید. متقاضیان می‌توانند با توجه به نیاز خود، یا همه روزهای کاری تعیین شده را انتخاب و عوارض آن را پرداخت ‌کنند یا تنها برخی از روزهای سال را انتخاب کنند که در این صورت به ازای هر روزی که از سوی متقاضی انتخاب نشود، از میزان پرداخت عوارض کاسته خواهد شد.
علاوه‌بر این در همان روزی که قرار است متقاضی دریافت آرم از خودروی شخصی خود برای ورود به طرح استفاده نکند، کارت شهروندی وی شارژ می‌شود و می‌تواند به‌صورت رایگان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کند، اما چنان چه یک فرد، روزی که برای ورود به محدود طرح انتخاب نکرده‌، وارد محدوده شود، اعمال قانون خواهد شد.
محل سکونت افراد، محدوده طرح ترافیک، محدوده طرح زوج و فرد، خروج از این دو محدوده، آدرس محل شغل، نوع شغل و حساسیت شغل از جمله مسائلی است که در نظام امتیازبندی مدنظر قرار می‌گیرد اما همچنان بسیاری از کسانی که در محدوده طرح ترافیک زندگی می‌کنند برای تردد‌های روزانه خود دچار مشکل هستند. قنبرنژاد راه حل خاصی برای این افراد ندارد و می‌گوید: مجموعه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به دنبال الگوی خاصی برای این افراد است تا بتواند این مشکل را مرتفع کند اما صدور آرم برای همه این افراد امکان‌پذیر نیست چراکه تعداد آرم‌ها جوابگوی این نیاز نخواهد بود. در عین حال توسعه حمل‌ونقل عمومی به منزله این است که شهروندان از این ناوگان استفاده کنند و استفاده از خودروهای شخصی به حداقل ممکن برسد.
از روزهای ابتدایی فروردین ماه ارسال ‌ای‌دی کارت‌های ورود به محدوده طرح ترافیک آغاز شده است. قنبرنژاد به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: تقریبا ارسال کارت‌‌ها به پایان رسیده است.
او ادامه می‌دهد: کسانی که پیش از سال 94 مدارک خود را به پست تحویل و مدارک آنها تایید شده است، اگر هنوز هم‌ ای دی کارت‌ها به دستشان نرسیده است می‌توانند به محدوده طرح وارد شوند، دوربین‌های کنترل کننده محدوده طرح ترافیک، پلاک‌خوان است و چه آی‌دی کارت‌ها به دست واجدان شرایط رسیده باشد و چه نرسیده باشد، پلاک آنها را در حافظه ثبت دارد.
قنبرنژاد با اشاره به آرم طرح ترافیک سهمیه‌بگیران، می‌گوید: تمامی آی‌دی کارت‌های وزارتخانه‌ها، ارگان‌های دولتی و سهمیه‌بگیران صادر شده و نمایندگان آنها می‌توانند اقدام به دریافت‌ای‌دی کارت‌ها کنند.
وی با بیان اینکه آی‌دی کارت‌های افراد حقیقی و حقوقی صادر و به پست تحویل داده شده، می‌گوید: اداره پست از روزهای ابتدایی فروردین ماه توزیع کارت‌ها را شروع کرده و تقریبا تمامی واجدان شرایط کارت‌های خود را دریافت کرده‌اند.
مدیر واحد صدور آرم‌های طرح ترافیک شهرداری تهران اضافه می‌کند: کسانی که روزها درمنزل نیستند، نگران دریافت آرم‌های طرح ترافیکشان نباشند. اگر مسوول پستی به منزل مراجعه کرد و کسی پاسخگو نبود، آرم به منطقه پستی بازگشت داده می‌شود و متقاضی با در دست داشتن مدارک شناسایی می‌تواند‌ای دی کارتش را از پست تحویل بگیرد.