کسانی که جهان را به مکانی بهتر تبدیل می‌کنند

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

کارآفرینان جوان امروز به‌دلیل علاقه و تعهدشان برای تبدیل جهان به دنیایی بهتر، از طریق کسب‌و‌کارشان، شناخته شده هستند. به عنوان رهبران کسب‌و‌کاری که از نظر اجتماعی احساس مسوولیت می‌کنند، هدف آنها ایجاد اثر بر برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های اجتماعی جهان است. در این میان، برجسته‌ترین آنها فرصت این را دارند تا از سوی مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) شناخته و برای پیوستن به یک سازمان منحصربه‌فرد جهانی و زیرمجموعه این مجمع به نام «رهبران جوان جهان» (YGL) دعوت شوند؛ سازمانی که ۸۰۰ عضو آن به شبکه‌ای از افراد برجسته دسترسی دارند تا به آنها برای ایجاد تغییر در جامعه کمک کنند. YGL یک جامعه منتخب است. بسیاری از اعضای این سازمان دولت‌ها و شرکت‌های فورچون ۵۰۰ را هدایت می‌کنند و تبدیل به سفیران حسن نیت سازمان ملل و کارآفرینان اجتماعی شده‌اند.

امسال این افتخار نصیب ۱۰۰ نفر از برجسته‌ترین رهبران کسب‌و‌کار زیر ۴۰ سال برای دستاوردهای حرفه‌ای، تعهد به جامعه و پتانسیل برای مشارکت در شکل‌دهی آینده جهان شد. بین رهبران اجتماعی جوان در کلاس YGL در سال ۲۰۱۷، دان برلوویتز (Dan Berelowitz) مدیر ارشد اجرایی و موسس «مرکز بین‌المللی برای فرانشیز اجتماعی» (ICSF) قرار دارد. این سازمان غیرانتفاعی چارچوبی برای شناسایی و درک مساله پیچیده سنجش اثر اجتماعی ایجاد کرده است؛ به طوری که سازمان‌هایی که کار تغییر جامعه را انجام می‌دهند، لازم نیست زمان و منابع گرانبهای خود را صرف درک بهترین روش برای رشد کنند. آنها تیمی از افراد حرفه‌ای هستند که برای ایجاد، سنجش و تقویت حداکثر اثر اجتماعی تلاش می‌کنند.

او می‌گوید: «پس از دانشگاه به بخش بازرگانی رفتم، فیلم می‌ساختم؛ اما دریافتم برای این کار ساخته نشده‌ام. زمانی که فهمیدم کمک به مردم می‌تواند تغییر ایجاد کند دریافتم که آینده من در همان‌جا نهفته است.» برلوویتز که ICSF را پنج سال پیش تاسیس کرده، معتقد است YGL مانند یک کاتالیزور برای تغییر خواهد بود. او می‌گوید «پس از تنها ۶ ماه، به دنبال اعضای جدید هیات‌مدیره و یک رئیس جهانی جدید هستیم.» «اکنون ما به شبکه‌ای از افراد برجسته مرتبط هستیم، کسانی که به‌طور رسمی به آنها دسترسی نداشته‌ایم.» او به آینده بسیار خوش‌بین است. او می‌گوید «به نظر می‌رسد جهان در سال گذشته درونی‌تر شده است؛ اما ما نیاز به نگرش بیرونی و همکاری‌های بیشتر داریم. هر روز با افرادی ملاقات می‌کنم که برای ایجاد تغییر اجتماعی به شیوه‌ای متفاوت تلاش می‌کنند و بسیاری از اعضای YGL در این مسیر فعالیت دارند.»

امسال عضو جدید جامعه YGL ربکا مینگوئلا (Rebeca Minguela)، موسس و مدیر ارشد اجرایی Clarity است؛ شرکتی که از علم داده‌ها برای حل مشکل تخصیص نابرابر سرمایه استفاده می‌کند. پس از اتمام رشته MBA از دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۰، او یک ابزار سفارشی ساخت تا به سرمایه‌گذاران کمک کند اثر اجتماعی سرمایه‌گذاری‌هایشان را حداکثر کنند و مصرف‌کنندگان را قادر سازند تا ببینند کدام شرکت‌ها اثر بهتری بر جهان می‌گذارند. او می‌گوید: «بسیار مفتخرم که انتخاب شده‌ام؛ من تنها یکی از ۱۷ کاندیدا از اروپا و تنها کاندیدا از کشور اسپانیا بودم. بخشی از این جامعه بودن بسیار مهم است. من معتقدم YGL و مجمع جهانی اقتصاد با تخصص آکادمیک و فنی خود می‌توانند در درک اثر اجتماعی سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران راهگشا باشند.»

بنابراین برای پیوستن به این گروه جهانی منحصربه‌فرد چه باید کرد؟ اول از همه، شما باید نامزد شوید و امسال پنل انتخابی YGL بیش از ۳ هزار نامزد از سراسر جهان داشته است. پیلار سانتیاگو در Heidrick & Struggles، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پژوهش در جهان، فعالیت دارد. شرکتی که در ۱۰ سال گذشته با مجمع جهانی اقتصاد مشارکت داشته است و هدف آن کمک به شناسایی و ارزیابی کاندیداهای باارزش برای عضویت در YGL است. او با درگیر شدن در فرآیند انتخاب، باید بتواند کارآفرینان جوانی را شناسایی کند که آنچه برای ایجاد تغییرات قابل‌توجه نیاز است را داشته باشند. کسانی که دارای علاقه و انگیزه کافی باشند؛ اما مهارت‌ها و توانمندی‌های رهبری برای مشارکت در شبکه YGL و کسب بیشترین مزیت از آن را نیز داشته باشند. او می‌گوید: «سه چیز وجود دارد که ما به دنبال آن هستیم؛ سابقه دستاوردهای حرفه‌ای، گستره تخصص و تعهد به جامعه. کاندیداها باید قادر به نشان دادن توانایی خود برای فائق آمدن بر مشکلات باشند. ماموریت این افراد، فکر کردن به استراتژی جهان در ۵ یا ۱۰ سال آینده و از همه مهم‌تر، انگیزه دادن به دیگران برای تبدیل جهان به مکانی بهتر برای زندگی است.»

منبع: Forbes