آیا آموزش و پرورش در رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد؟ برای نشان دادن اثری که آموزش و پرورش در رشد اقتصادی دارد ابتدا به عواملی که در رشد اقتصادی موثر است می‌پردازیم.

رشد اقتصادی که عبارت از افزایش مداوم در کار تولید ناخالص ملی است بستگی به عوامل ذیل دارد:
۱- استفاده بیشتر از نیروی کار
2- استفاده بیشتر از سرمایه‌ها و تجهیزات فیزیکی و مادی
۳- استفاده از نیروی کاربرتر و نیروی کار متخصص و کارآزموده
4- استفاده از تجهیزات و ماشین آلات برتر و تکنولوژی پیشرفته
۵- تخصیص منابع کارآتر و مطلوب‌تر عوامل تولید و به‌کارگیری بهتر نیروی کار، ماشین‌آلات و تجهیزات و منابع طبیعی.

1- آموزش و پرورش می‌تواند آثار مثبت و منفی روی عوامل زیر بگذارد

الف) ترکیب سنی جمعیت
ب) نرخ مشارکت نیروی کار
ج) نرخ اشتغال
د) تعداد ساعات مفید کار در هفته.

چنانچه نسبت بیشتری از زنان و نوجوانان از آموزش و پرورش بهره گیرند این تحصیلات آثار مثبت خود را در یافتن فرصت‌های اشتغال و نحوه انجام کار نشان خواهد داد چنانچه نیروی کار از تحصیلات بیشتری برخوردار باشد تحرک نیروی کار و نرخ اشتغال بیشتر خواهد شد.
در کشورهای پیشرفته نرخ مشارکت مردم در امور اجتماعی بیشتر است، زیرا جامعه از تحصیلات بیشتری برخوردار است. هر قدر نیروی کار از آموزش و پرورش بیشتر بهره جوید و هرچه این آموزش مفید‌تر باشد بهبود در کیفیت نیروی کار، در افزون‌تر ساختن مقدار تولید تاثیر بیشتریخواهد داشت.

2- آموزش و پرورش در کیفیت کار و نیروی انسانی اثر فوق العاده مهمی دارد آموزش و پرورش نیروی کار را به‌صورت ذیل شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

الف) عادات بهتر در مورد انجام کار، رعایت انضباط، ایجاد محرک برای دلبستگی و تلاش بیشتر نیروی کار، ایجاد اعتماد بیشتر در کارگران.
ب) رعایت موارد بهداشتی، بهبود در تغذیه و ارتقای سطح زندگی نیروی کار.
ج) ایجاد تخصص‌ها، مهارت‌های پیشرفته‌تر، توجه دقیق به نیازمندی‌های مسوولان و نهایتا کارآیی بیشتر.
د) تطبیق بیشتر و سریع‌تر با تغییرات لحظه‌ای فرصت‌های اشتغال به خصوص زمانی که عکس‌العمل‌های فوری نیروی کار ضرورت می‌یابد.
هـ) قابلیت بیشتر نیروی کار، زمانی که فرصت‌های جدید اشتغال فرا می‌رسد برای تحرک و جابه‌جایی در مشاغل پر بازده

3- آموزش و پرورش کمک می‌کند تا نیروی کار بتواند از ماشین‌آلات، تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته بهتر استفاده کند در این مورد آموزش و پرورش دو نقش عمده دارد:

الف) آموزش، مردم را آماده می‌کند تا با علاقه بیشتر از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته در تولید استفاده کنند و در کاربرد آنها از خود دقت و فراست بیشتری
نشان دهد.
ب) آموزش و پرورش، ظرفیت و بینش علمی، فنی، تکنولوژی مردم را برای انجام تحقیقات کاربردی، اختراع و اکتشاف افزایش و گسترش داده، موجب می‌شود تا نیروی کار، خود را با تغییرات و تحولات مداومی که در تکنولوژی کالاهای سرمایه‌ای ایجاد می‌شود، تطبیق دهد.

4- تخصیص منابع کارآتر و استفاده مطلوب‌تر از نیروی کار ماشین آلات و تجهیزات و منابع طبیعی در گرو میزان آموزش و پرورش عمومی است که در جامعه وجود دارد.

هرقدر نیروی کار از آموزش بیشتری برخوردار باشد، کاربرد سرمایه‌های فیزیکی و استفاده از منابع طبیعی از کنترل و مدیریت بهتر برخوردار است و بهره‌وری بیشتری خواهند داشت. در تخصیص منابع نیروی کارآموزش دیده قادر به انجام موارد ذیل است:

الف) در مورد برخی از پیشرفت‌های فنی و ماشین‌آلات تعبیه نشده، نیروی کار متخصص می‌تواند در ضمن انجام کار این پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها را در کالاهای سرمایه‌ای تعبیه کند.
ب) برای محدودیت‌های مالی و اداری که در داخل و خارج سازمان وجود دارد راه حل مناسبی پیدا کند و با آنها برخورد دقیق، منطقی و قاطعی داشته باشد.
ج) سازمانی به وجود آورد که متکی بر فرد نباشد و اعمال مدیریت برتر را آسان سازد به‌صورتی‌که کنترل مضاعف با صحت و دقت انجام شود.
د) تطبیق و تحرک بیشتر در نیروی کار و سرمایه و منابع در سازمان به وجود آورد، ایجاد یک چنین پویایی در عوامل تولید، تخصیص مطلوب‌تر منابع را اطمینان خواهد بخشید.