تعاونی شهریار و نیم دهه تلاش در عرصه خدمات شهری
تشکیل اولین تعاونی ایران را به روایتی به سال 1341 و داودآباد گرمسار مربوط می‌دانند. حال از این تاریخ بالغ بر نیم قرن می‌گذرد و در این مدت تعاونی‌ها در کشور تغییر و تحولات مختلفی را تجربه کرده و فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته‌اند.

تعاونی‌ها که اکنون شمار آنها در ایران به ده‌ها هزار رسیده، به منظور مشارکت و همکاری دسته جمعی مردم در حل مشکلات و پیشبرد اهداف اقتصادی در دولت‏های مختلف تعریف شده و به اقتضای هر دوره مورد توجه قرار گرفته‌اند.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌ایران، اقتصاد در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تعریف می‏شود و حدود هر بخش باید توسط قانون معین و مشخص شود. در اقتصاد ما تعاونی بیشتر در معنای تشکیلاتی حقوقی جهت رفع نیازمندی‏های اعضاء تعاونی نظیر مسکن، لوازم مصرفی و یا قرض‌الحسنه و به عبارتی ارائه خدمات داخلی به سهامداران مورد توجه بوده است. بر اساس همین نگاه، دولت‏های مختلف هر یک بنابر مقتضیات دوره خود از ابزار تعاونی برای تحقق اهدافشان بهره برده‏اند.


به عنوان مثال در دوره‏ای تعاونی‏های مصرف و در دوره‏ای دیگر، تعاونی‏های مسکن مورد توجه دولت‏ها بوده‌اند، اما این نگاه آن چیزی نیست که قانونگذار در پی آن بوده، چرا که بر اساس قانون، تعاونی‏ها در شمار یکی از ارکان اساسی اقتصاد به شمار می‌روند و اینگونه نیست که بتوان نقش آنها را صرفا محلی برای رفع نیاز کارکنان و کارمندان تعریف کرد. در کشورهایی نظیر مالزی اقتصاد کشور بر اساس تعاونی شکل می‏گیرد. به این معنا که صاحبان سرمایه، حرف و تخصص در کنار هم جمع شده و با جلب زنجیره‏ای از تخصص و سرمایه، به عموم مردم خدمت‏رسانی می‏کنند. در کشور ما نیز می‌توان گفت چنین رویکردی در موارد متعددی از جمله تعاونی شهریار مورد توجه و بهره‌برداری قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این شرکت تعاونی به گفت‌وگویی با محمد مهدی پاک‌نژاد، مدیر روابط عمومی‌تعاونی شهریار پرداخته ایم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم.
***
آقای پاک نژاد کمی‌ در خصوص روند شکل گیری و فعالیت‌های این شرکت تعاونی می‌فرمائید؟
شرکت‌های تعاونی در اصل مابین اشخاص حقیقی و به منظور فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع در جهت اهداف مصرح در قانون بخش تعاون به منظور بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق همکاری و تشریک مساعی آنها تشکیل می‌شوند. در راستای اجرای این قانون و با تدبیری که مدیریت ارشد شهرداری شهر تهران، جناب دکتر قالیباف مد نظر قرار دادند، تعاونی شهریار با انباشت سرمایه‌های‌اندک کارکنان محترم با هدف حضور توانمند در عرصه خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک، عمرانی و... با چشم‌انداز ارائه خدمات برتر در حوزه مدیریت شهری و تداوم افزایش ثروت سهامداران در سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرد.

در خصوص سرمایه اولیه و سرمایه فعلی این شرکت نیز توضیح می‌دهید؟
در مرحله نخست، سرمایه اول شرکت ۹ میلیون ریال منقسم به سی سهم ۳۰۰ هزار ریالی بود اما امروز و با گذشت عمری پنج ساله از فعالیت‌های این شرکت این رقم پس از گزارش عملکرد مجمع سال ۱۳۹۳، به رقمی‌بالغ بر ۶۶۴ میلیارد ریال افزایش داشته و به همین تناسب تعداد سهامداران این شرکت نیز به بیش از ۶۷ هزار نفر رسیده است.
بدین ترتیب در ابتدا هر یک از کارکنان محترم با رقمی‌معادل 30 هزار تومان به عنوان سهامدار این شرکت تعاونی وارد عمل شده و پس از تصویب مجمع سال 1392 به ازای هر سهم به میزان 270 هزار تومان افزایش سرمایه داشتیم، به عبارت دیگر میزان سود سهام ما طی سال‌های 1388 تا 1392 نمودار رشد 26 برابری را نمایش می‌دهد.

از سوی دیگر، با توجه به برگزاری مجمع عمومی‌سال 1393 که در مرداد ماه سال جاری برگزار شد، سود سال گذشته بنا بر تصمیم مجمع محترم در قالب افزایش سرمایه کارکنان محترم اعمال خواهد شد و در این میان با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سالی که گذشت، توانسته‌ایم در این حوزه به سود قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کنیم.

در نهایت هدف اصلی و چشم‌انداز غایی این شرکت از فعالیت در حوزه خدمات شهری چگونه تعریف می‌شود و بازارهای هدف تعاونی شهریار کدام است؟
چشم‌اندازی که در تعاونی شهریار در بازار کسب و کار ترسیم شده را به طور شاخص می‌توان در سه عرصه طبقه‌بندی کرد. در گام اول هدف این شرکت تعاونی همان طور که اشاره شد حضور موثر در عرصه ماموریت‌های شهری شهر تهران به شمار می‌رود. در گام بعدی حضور در حوزه مدیریت شهری کلان شهرهای کشور که عملا از طریق تشکیل تعاونی‌های شهری با مشارکت تعاونی شهریار صورت می‌پذیرد این روند دنبال خواهد شد و در نهایت فاز سوم چشم‌اندازهای طراحی شده، به بحث حضور در عرصه مدیریت شهری کشورهای پیرامونی مربوط می‌شود.

نحوه ورود به این بازارها از چه قرار است؟
در واقع ورود به بازارهای هدف از طریق شرکت‌هایی انجام می‌شود که تعاونی شهریار سهامدار آنها به شمار می‌رود. در این میان شرکت‌های متنوعی در این طیف قرار می‌گیرند که در مجموع تعداد آنها به ۱۹ شرکت می‌رسد.

اگر می‌شود این شرکت‌ها را تا حدی معرفی می‌کنید؟
به طور شاخص تعاونی شهریار سهامدار ۱۰۰ درصدی هفت شرکت به شمار می‌رود. در این میان برای معرفی اولین شرکت می‌توان از شرکت حمل و نقل کالاهای تهران (پیک بادپا) یاد کرد که ارائه خدمات و تسهیلات متنوع و یکپارچه در حوزه حمل و نقل کالاهای شهری را بر عهده دارد.
شرکت علائم راهنمایی و فنی ایران(عرف ایران) که به ارائه خدمات ایمنی ترافیک پرداخته و طراحی و تولید تجهیزات ایمنی راه‌ها را در دستور کار دارد، دیگر شرکتی است که سهام 100 درصدی آن در اختیار تعاونی شهریار قرار دارد. شرکت جهان اقتصاد شهریار که مشاوره و مدیریت طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی، فضای سبز، خدمات شهری، ترافیکی و. . . را دنبال می‌کند نیز از جمله شرکت‌های مذکور به شمار می‌رود و پس از آن چهارمین مورد به شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری تهران گشت طلایی مربوط می‌شود که ارائه خدمات گردشگری اعم از برگزاری تورهای داخلی و خارجی را در دستور کار دارد.

شرکت مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک تهران نیز در عرصه مشاوره، طراحی، مهندسی، نظارت در زمینه پروژه‌های حمل و نقل شهری فعال است و پس از آن شرکت جهان اقتصاد و سرمایه آتیه ایرانیان دیگر شرکتی است که با خرید و تامین اقلام مورد نیاز بخش‌های خصوصی و دولتی، انجام کلیه خدمات پیمانکاری تاسیساتی به همراه تامین نیروی انسانی موردنیاز، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری‌های خارجی و مشاوره در امور سرمایه‌گذاری مشغول فعالیت است.
آخرین مورد نیز به شرکت فناوری اطلاعات کارکنان شهرداری تهران (فنکاش) مربوط می‌شود که در این بخش نیز ارائه خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، راه‌اندازی شبکه، پشتیبانی فنی سیستم‌های رایانه‌ای و مواردی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرد.
البته علاوه بر این موارد شرکت‌های پاکرو سبز قشم، بازرگانی و بهره‌برداری کارکنان شهرداری تهران،بهساز نگهدار شهر، شرکت آراد فناوری شفق، شرکت ساختمان و عمران شهر پایدار، شرکت خودرو سرویس شهر، شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران، شرکت سرویس بیمه شهر دیگر شرکت‌هایی هستند که هر یک از آنها جهت افزایش بهره‌‌بری گام‌های بلند و استواری برداشته و بدین ترتیب مجموعه این فعالیت‌ها در کنار هم شرایطی ایجاد کرده که مجموعه هلدینگ شهریار با اتکا به علم، دانش و تجربه پنج ساله توانسته است افزایش 26 برابری ارزش سهام را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

کمی ‌هم در ارتباط با برنامه‌هایی که در آینده نزدیک در دستور کار دارید توضیح می‌دهید؟
در این بخش جا دارد به این نکته اشاره کنم که با توجه به پروژه‌هایی که در دست اقدام داریم نوید این را می‌دهیم که در آینده شرکت تعاونی شهریار با سوددهی بیشتر می‌تواند جهت رفاه حال اجتماعی و اقتصادی پرسنل و کارکنان خدوم شهرداری تهران گام‌های بزرگ‌تری برداشته و نقش پررنگ تری ایفا کند. نکته دیگر آنکه دستورکار جدیدی جهت اطلاع رسانی جامع در خصوص اطلاعات سهام سهامداران و اخبار شرکت مورد بررسی قرار گرفته که بر اساس این فرایند از طریق طراحی نرم‌افزار تلفن همراه و سایت و... شرایطی ایجاد خواهد شد که سهامداران محترم بتوانند با سهولت هرچه بیشتر علاوه بر دریافت اطلاعات مربوط به سهام خود، آخرین اخبار شرکت را در هر لحظه رصد کنند.

به عنوان سوال آخر کمی ‌بیشتر در خصوص نرم افزار‌های موبایلی که اشاره کردید توضیح می‌دهید؟
مدتی است نرم‌افزاری در دست طراحی قرار دارد که به دنبال ارائه آن سهامداران محترم می‌توانند در قالب بهره‌گیری از گوشی‌های تلفن همراهی که به سیستم‌های عامل‌اندروید و ios مجهزند، نرم افزار مربوطه را نصب کرده و در هر لحظه به راحتی وارد سامانه سهام شده و تمام اطلاعات سهام خود را مشاهده کرده و به لحظه تغییرات رخ داده در قیمت روز، قیمت پایه و مواردی از این دست را رصد کنند. از سوی دیگر به دنبال نصب این نرم‌افزار اخبار مرتبط با فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت نیز به طور مرتب برای سهامداران محترم ارسال خواهد شد.