زیبایی، کم‌هزینه بودن و استفاده از مواد مقاوم سه رکن مهم است که اغلب افراد در دکوراسیون منزل خود به دنبال آن هستند.در این میان شاید بیشترین توجه ما به این سه اصل و به خصوص زیبایی دکوراسیون، ما را از یک اصل مهم و کلیدی غافل کند و آن توجه به سلامت موادی است که قرار است منزل ما با استفاده از این مواد زیبا شود.
همان‌طور که در شماره‌های قبلی گفته شد، ساده‌ترین و البته موثرترین عاملی که می‌تواند فضای داخلی آپارتمان‌های مسکونی را دچار تغییر و تحول کند، تغییر رنگ دیوارها با استفاده از تجدید رنگ آنها یا تغییر رنگ است.
اما اینکه آیا تاکنون به این نکته توجه کرده‌اید که رنگ تا چه اندازه می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد؟
امروزه رنگ‌های ساختمانی جزو پرخطرترین موادی است که در دکوراسیون منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که در اغلب کشورهای پیشرفته، حداقل استفاده از رنگ‌های ساختمانی
به عمل می‌آید و در عوض متخصصان دکور و طراحی داخلی ساختمان درصدد استفاده از راه‌های جایگزینی هستند که ضمن اینکه توان رقابت با رنگ را در زیبایی‌بخشی و ایجاد تحول در فضا داشته باشند مضرات ناشی از کاربرد رنگ‌های ساختمانی را نیز کاهش دهند.
استفاده از کاغذهای دیواری اولین راهکار جایگزینی دکور دیوار با رنگ‌های شیمیایی است که اغلب مالکان واحدهای مسکونی از گذشته تا امروز از آن استقبال کرده و می‌کنند. این در حالی است که شیوه‌های جدیدی این روزها مورد توجه سازندگان و دکوراتورها قرار گرفته است که در قالب پوشش‌های سلولزی انتخاب بهتری در مقایسه با کاغذ دیواری و رنگ‌های شیمیایی محسوب می‌شود.
شاید شما هم نام بلکا را به عنوان نوعی پوشش سلولزی برای دکور و پوشش سطح دیوارها و جایگزینی با رنگ یا کاغذ ویواری را شنیده باشید.
بلکا از کجا آمد؟
در گذشته‌های دور، مردم ژاپن به علت سرمای زیاد این منطقه برای اولین بار سبوس برنج را بعد از کوبیدن با چسب ترکیب نموده و به صورت لایه‌ای روی درها می‌مالیدند که از آن به عنوان عایقی در برابر سرما استفاده می‌کردند. بعدها این پوشش شکل کامل‌تری گرفت و در اروپا استفاده شد و به جای سبوس و ساقه برنج از مواد دیگری استفاده شد؛ یعنی ماده اولیه سلولز بود و افزودنی‌های فراوانی به آن اضافه شد که تنوع این محصول را بسیار زیاد نمود و کم‌کم به صورت یک پوشش شناخته‌شده درآمد که در تمام دنیا کاربرد دارد.
بلکا شکیل شده از الیاف پنبه‌ای، رزین‌های سلولزی، آراینده‌های معدنی، پیگمنت‌های مقاوم، روان‌کننده‌ها و دیگر افزودنی‌هایی است که به صورت خمیر و با استفاده از ماله‌های فلکسی گلاس بر روی سطح کار اجرا می‌شود. این پوشش دارای خواص جالب توجهی است که به عقیده دکوراتورها می‌توان از آن به عنوان بهترین و زیباترین جایگزین برای رنگ و کاغذ دیواری نام برد.
مزایای کاربرد پوشش‌های دیواری سلولزی
برای بلکا مزایای زیادی در مقایسه با رنگ‌های ساختمانی و کاغذ دیواری از سوی دکوراتورها و تولیدکنندگان این پوشش ساختمانی ذکر می‌شود که علاوه بر بی‌خطر بودن آن برای سلامتی، می‌توان به عایق بودن آن در برابر صوت و حرارت اشاره کرد.از دیگر مزایایی که تولیدکنندگان این پوشش سلولزی برای آن برمی‌شمرند این است که بلکا سریع اجرا می‌شود و باعث می‌شود تا شما زمان زیادی را مثل نقاشی از دست ندهید.
همچنین بلکا قابل ترمیم است که باعث می‌شود شما خود این کار را به راحتی انجام دهید.
بلکا ترک نمی‌خورد که باعث می‌شود دیوارهای شما زیبایی خود را از دست ندهند.بلکا قابل شست‌وشو است که باعث می‌شود شما با شامپو فرش و بخارشوی آن را تمیز کنید.
بلکا نیاز به زیرسازی ندارد که باعث می‌شود شما در هر محیطی آن را اجرا کنید - قابلیت اجرا بر روی گچ خاک، سیمان، کاشی، سرامیک، چوب و انواع رنگ هزینه اجرای آن بسیار ارزان‌تر از رنگ است.
همچنین نوعی از پوشش سلولزی بلکا عایق برودتی و حرارتی است که باعث می‌شود بتوانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.از دیگر مزایای دیگری که برای این نوع پوشش ساختمانی ذکر می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
جایگزینی همزمان رنگ و گچ در ساختمان‌های تازه‌ساخت که تا مرحله گچ و خاک پیش رفته است، به‌این‌ترتیب که بلکا نیازی به گچ‌کاری ندارد.
دارای صرفه اقتصادی در مقایسه با انواع رایج پوشش‌های ساختمانی.
سرعت اجرای بالا.
قابل اجرا روی همه سطوح صاف مثل گچ یا گچ و خاک، سیمان و حتی چوب و شیشه.
مقاومت بالا در برابر آتش، ضربه شدید و رطوبت.
برخورداری از حالت آنتی‌استاتیک دارد که گرد و غبار روی آن نمی‌نشیند و تازگی خود را سال‌ها حفظ می‌کند.
طول عمر بسیار بالا.
ترک‌ها و عیوب زیر کار را از بین می‌برد و به‌راحتی قابل ترمیم است.
زیبایی خاص این پوشش سلولزی که متناسب با سلایق و دکورهای مختلف می‌تواند متنوع باشد.
بلکا با پرکردن حفره‌ها و سوراخ‌های ریز حشرات موذی مثل سوسک را نابود می‌کند.
عایق صوتی به شمار می‌رود و رفلکس صدا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
مانند رنگ پلاستیک یا روغنی و گچ ترک نمی‌خورد و پوسیده نمی‌شود.
حین و بعد از اجرا، بو و مواد فرار ندارد.