بومی سازی پکیج دیواری «فوکو گاز» در ایران
*مهندس محمدرضا شاهزاده حمزه رئیس هیئت مدیره: هرچند گرما آوران پارسه در بازار ،رقبای بزرگ وصاحب نامی دارد اما در فاز دوم با عرضه محصولی که منطبق با فناوری روز دنیا است ،همه نیازهای مشتری از جمله مصرف کم وایمنی بالا را برآورده می سازد شرکت تعاونی تولیدی - سرمایشی گرما آوران پارسه، تولیدکننده انواع پکیج های شوفاژ دیواری خانگی تحت لیسانس شرکت ایتالیایی رادیانت با تکمیل خطوط تولید فعالیت خود را تحت برند «فوکو گاز» آغاز کرد.
مهندس محمدرضا شاهزاده حمزه، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی تولیدی-سرمایشی گرما آوران پارسه در دیدار مهندس یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و هیات همراه از تاسیسات تولیدی این شرکت در شهرک صنعتی پیشوا از ۳ سال تلاش مداوم برای راه اندازی این خط تولید خبر داد.
تاسیسات تولیدی-سرمایشی گرما آوران پارسه در زمینی به مساحت 2600 متر مربع و فضای سرپوشیده ای حدود 2 هزار متر مربع قرار گرفته و برای حدود 20 نفر اشتغالزایی داشته است.
آنچنان که شاهزاده حمزه می گوید مدیران این شرکت تا قبل از ورود به حوزه تولید در زمینه واردات انواع ادوات گرمایشی خانگی فعال بودند که با توجه به نیاز کشور تصمیم به ایجاد خط تولید داخلی و مونتاژ محصول در مرحله اول و بومی سازی آن در مراحل بعدی گرفتند.
پکیج تولیدی فوکوگاز در واقع بیش از 80 قطعه دارد که به صورت قطعات منفصله ( CKD ) وارد کشور شده و در تاسیسات مجموعه مونتاژ می شود. اگرچه تاسیسات «فوکو گاز» از چند ماه قبل آماده بهره برداری بود پس از مرحله پیش تولید و رفع خطاها روند تولید از حدود یک ماه قبل آغاز شده که کیفیت محصولات از سوی هیات کارشناسان اعزامی شرکت رادیانت ایتالیا هم مورد تائید قرار گرفته است.
به گفته شاهزاده حمزه، اگرچه در حال حاضر و به جز کابین تمامی اجزا و قطعات مورد نیاز تولید پکیچ از خارج تامین می شود اما امکان بومی سازی حداقل ۶۰ درصد از قطعات مورد نیاز وجود دارد که این مساله در دستور کار شرکت قرار گرفته است .
با این حال برخی اجزا و قطعات از جمله منبع انبساط و پمپ - شیر گاز -سنسورهای حرارتی و مبدل الزاما باید وارد شود چون تنها چند کشور محدود در دنیا تکنولوژی ساخت آن را دارند که واردات این اجزا و قطعات را اجتناب‌ناپذیر ساخته است.
اختلاف قابل توجه قیمت واردات پکیج آماده و مونتاژ آن در داخل یکی از دلایلی است که تجار را به مونتاژ پکیج ترغیب می کند اما تقریبا هیچ یک از تولیدکنندگان داخلی به همکاری با برندهای معتبر از جمله تولیدکنندگان اروپایی که در دنیا صاحب نام هستند رغبت نشان نداده اند چون سود نهایی را محدود می کند.
با این حال شاهزاده حمزه تاکید دارد با همکاری شرکت معتبر رادیانت ایتالیا برای تامین قطعات و تضمین کیفیت محصولات، محصول نهایی که به دست مشتری می رسد از بالاترین کیفیت، فناوری و ایمنی برخوردار خواهد بود.
تاسیسات تولیدی شرکت با سرمایه مشخص به میزان ۴ میلیارد تومان در فاز اول راه اندازی شده اما برای ادامه کار عدم پرداخت تسهیلات دولتی دست مدیران را برای خرید و تامین قطعات برای طرح توسعه خالی کرده است.
گرما آوران پارسه برای حل این مشکل درخواستی برای برخورداری از سرمایه در گردش تقدیم بانک توسعه تعاون کرده بود که بعد از دوندگی زیاد، نتیجه ای از آن به دست نیامده و از همین رو برای تامین سرمایه در گردش در تنگنای شدید قرار داشته و انتظار دارد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به آنها کمک کند.
شاهزاده حمزه تاکید می کند هرچند گرما آوران پارسه در بازار، رقبای بزرگ و صاحب نامی دارد اما فاز دوم با عرضه محصولی که منطبق با فناوری روز دنیا است، قیمت رقابتی دارد و همه نیازهای مشتری از جمله مصرف کم و ایمنی بالا را برآورده می سازد و مشکلی از بابت رقابت در بازار ندارد.
مهندس صادقی در پایان این دیدار با اشاره به مصوب شدن تسهیلات 3 میلیارد تومانی برای این واحد که تنها 900 میلیون تومان آن پرداخت شده دستورات لازم برای رسیدگی به این مساله و تسریع در پرداخت مابقی تسهیلات را بر طبق مقررات صادر کرد.