لیزینگ‌های بدون خودرو
در شرایط کنونی تفاوت میان درآمد و قیمت بسیاری از خودروها برخی از متقاضیان را از خرید منصرف می‌کند. بنابراین اولین گزینه متقاضیان برای خرید خودرو، در نظر گرفتن شرایط اقساطی یا مراجعه به شرکت‌های لیزینگی است. شرکت‌هایی که حضورشان در بازار فروش خودرو امید بسیاری از مردم برای ماشین‌دار شدن را زنده کرده است. فروش لیزینگی خودرو یکی از شیوه‌های فروش بسیار مطلوب در دنیا محسوب می‌شود که براساس شکل‌گیری یک قرارداد میان مشتری و شرکت صورت می‌گیرد، اما در این میان شرکت‌هایی هم هستند که امید بسیاری از مردم را ناامید کرده‌اند و به‌دنبال سود یکسویه هستند؛ بنابراین آنها با تاسیس شرکت لیزینگی فاقد مجوز به کلاهبرداری از متقاضیان می‌پردازند و امید بسیاری را ناامید می‌کنند. فعالیت شرکت‌های لیزینگ خودرو به گواه تبلیغات بسیاری که دارند، در حال افزایش است. این شرکت‌ها با فروش خودروهای متعدد داخلی و خارجی به‌صورت لیزینگ سعی در جلب مشتریان دارند. عمده‌ترین شیوه آنها نیز برای فروش خودرو استفاده از تبلیغات و آگهی‌های بسیار در مجلات و روزنامه‌ها است، اما این تبلیغات تضمینی برای رسیدن کالا دست مشتری محسوب نمی‌شود.
نحوه شکل‌گیری شرکت‌های لیزینگ خودرو
خرید لیزینگی خودرو براساس قراردادی میان شرکت و مشتری است که متقاضیان در زمان انعقاد قرارداد، بخشی از قیمت خودرو را پرداخت می‌کنند و شرکت متعهد می‌شود باقیمانده مبلغ خرید خودرو را در قالب وام و به‌صورت اقساط از متقاضیان دریافت کند. این شیوه فروش در بسیاری از کشورهای دیگر برای کمک به خریدارانی در نظر گرفته شده که توان مالی کافی ندارند. در ایران نیز این شیوه فروش به همین منظور رایج شد، اما برخی کلاهبرداری‌های صورت گرفته در این زمینه باعث شده که اعتماد بخشی از جامعه نسبت به خرید لیزینگی به‌خصوص خودرو سلب شود. هر چند برای این مشکل راه‌حل‌های بسیاری مطرح شده است.
گول شرایط آسان را نخورید
هر چند در حال حاضر تعداد شرکت‌های لیزینگ خودرو همانند گذشته نیست، اما حضور این شرکت‌ها در بازار فروش خودرو به دلیل شرایط فروش اقساطی‌شان چشمگیر است. شرکت‌هایی که مردم در دنیای تبلیغات با آنها آشنا می‌شوند و بدون آنکه از صحت و سقم نحوه فعالیت آنها باخبر شوند به خرید خودرو می‌پردازند. مردمی که بدون اطلاع از مجوزهای لازم پول خود را به این شرکت‌ها می‌سپارند، اما جست‌وجوی دقیقی برای قانونی بودن آن شرکت نمی‌کنند. از سوی دیگر بیشترین تخلف و کلاهبرداری در شرکت‌هایی صورت گرفته که شرایط فروش خودرو را بسیار آسان در نظر گرفته‌اند به همین دلیل مردم جذب این شرایط شده‌اند.یکی از کارشناسان صنعت خودرو درباره افزایش کلاهبرداری برخی شرکت‌های لیزینگی می‌گوید: تعداد شرکت‌هایی که مجوز فروش لیزینگی خودرو را از بانک مرکزی دارند بسیار محدود هستند؛ بنابراین مردم می‌توانند با پیگیری مجوز شرکت به خرید خودرو بپردازند. وی معتقد است متقاضیان در زمان انعقاد قرارداد، بخشی از قیمت خودرو را پرداخت می‌کنند و شرکت متعهد می‌شود باقیمانده مبلغ خرید خودرو را در قالب وام و به‌صورت اقساط از متقاضیان دریافت کند؛ بنابراین برای کاهش تخلف در چنین شرکت‌هایی باید زمان پرداخت مبلغ اولیه خودرو توسط مشتریان دریافت شود نه اینکه تحویل خودرو به موعد دیگری موکول شود. در این باره نظارت بیشتر و تغییر در قوانین شرکت‌هایی از این دست می‌تواند از بروز تخلف جلوگیری کند.وی با تاکید براینکه شهروندان هنگام خرید خودرو به‌صورت اقساطی، دقت لازم و کافی را داشته باشند، خاطرنشان می‌کند: متقاضیان ضمن اینکه نباید فریب شرایط سهل و آسان اینگونه شرکت‌ها را بخورند، لازم است قبل از انعقاد قرارداد، با مراجعه به یکی از شرکت‌های خودروسازی، قانونی بودن فعالیت شرکت موردنظر را استعلام کنند. در این زمینه اما یک نماینده مجلس نیز طرحی برای جلوگیری از تخلفات و کلاهبرداری‌های احتمالی شرکت‌های لیزینگ خودرو ارائه کرده است. ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار کرده است: «بانک‌ها باید حلقه واسط مشتریان و شرکت‌های لیزینگ خودرو برای مقابله با سودجویی‌ها با دریافت تعهدات کافی و همچنین بلوکه کردن پول تا زمان تحویل خودرو باشند.» وی خاطرنشان کرده که «باید تضمین کافی برای پرداخت پول از سوی مشتریان به شرکت‌های لیزینگی وجود داشته باشد؛ درصورتی‌که مشتریان بدون واسطه اقدام به پرداخت پول به شرکت‌های لیزینگی کنند، هیچ تضمینی برای عمل به تعهد از سوی این نوع شرکت‌ها وجود ندارد؛ بنابراین بهترین راهکار برای کاهش کلاهبرداری در قالب لیزینگ خودرو، دریافت تضامین کافی از شرکت‌ها و بلوکه‌ کردن پول مشتریان در بانک‌ها تا زمان تحویل خودرو است.»
نظارت بیشتر بانک مرکزی
بر این اساس وظیفه اعطای مجوز به شرکت‌های لیزینگ خودرو بر عهده بانک مرکزی است. براساس گفته یک کارشناس صنعت خودرو تنها حدود 30 شرکت مجوزهای لازم برای فعالیت در حوزه لیزینگ خودرو را دریافت کرده‌اند؛ بنابراین شرکت‌هایی که بتوانند به‌صورت لیزینگی به مشتریان خدمات ارائه دهند، بسیار محدود هستند. هر چند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مشتریان خرید خودرو لیزینگی باید دقت کافی در انتخاب شرکت مورد نظر خود برای خرید را داشته باشند، اما به نظارت بانک مرکزی در این باره نیز تاکید دارند. وی می‌گوید: بانک مرکزی باید دقت بیشتری در اعطای مجوز به شرکت‌های لیزینگ خودرو داشته باشد؛ زیرا در صورتی که بانک مرکزی نظارت بیشتری بر عملکرد شرکت‌های لیزینگ خودرو داشته باشد، افراد کمتری می‌توانند تحت این نام از مردم کلاهبرداری کنند.