پای سرمایه گذاران خارجی به کشور باز شود
دنیای اقتصاد: مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: پس از «برجام» و برداشته شدن تحریمها تولیدکنندگان باید به فکر ایجاد کارخانه ها و محصولات جدید باشند چرا که مشتریان در بازارهای داخلی و خارجی به دنبال تنوع کالاها هستند و تا زمانی که حرکت های نو در این صنعت به وقوع نپیوندد نمیتوانیم شاهد ورود سرمایه گذاران خارجی باشیم. بهرام سبحانی، درباره فضای بعد از تحریم و برجام در صنعت فولاد ایران میگوید: در اینباره خوشبینی های فراوانی وجود دارد زیرا فعالان این حوزه بر این باورند که ظرفیت های زیادی در فولادسازی ایران وجود دارد که باید به آنها اهمیت داده شود. وی میافزاید: پس از برجام باید به فکر ایجاد کارخانه ها و صنایعی باشیم که در این سالها به دلیل تحریم ها، محدودیت هایی در تأمین منابع مختلف از جمله منابع مالی آنها وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: فولاد؛ صنعت پرهزینه ای است که نمی توان واحدهای آن را با وام های یک تا 3 میلیاردی بانکی احداث کرد. برای این صنعت حدود هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است بنابراین، این رقم از طریق وام بانکی قابل تامین نیست حتی اگر امکان دریافت چنین وامی وجود داشته باشد با بهره های بانکی 27 درصدی دریافت آن به صرفه نخواهد بود.
مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان بیان می کند: بر همین اساس مجبوریم با فاینانس و وامهای خارجی کار را پیش ببریم. امیدواریم پس از رفع تحریم ها فضای مناسبی ایجاد شده و پای سرمایه گذاران خارجی به کشور باز شود.

وی درباره اینکه با توجه به رکود بازار جهانی فولاد آیا افزایش تولید توجیه منطقی دارد، بیان میکند: رکود فعلی مقطعی است و به طور تقریبی در هر دهه یکبار چنین رکودی در بازار رخ میدهد. در سالهای ۱۳۸۱ و۱۳۸۲ نیز دقیقا برای مدتی چنین وضعیتی حاکم شد و قیمت فولاد از حدود ۴۵۰ به ۱۷۰ دلار رسید.
وی تاکید کرد: این رکود به نوعی یک منحنی سینوسی دارد اما نکته مهم آنکه مصرف فولاد در دنیا با وجود تمام این افت و خیزها همیشه سیر صعودی دارد. کما اینکه این رقم از حدود یک میلیارد تن تولید 10 سال پیش به حدود یک میلیارد و 860 میلیون تن رسیده که رشدی 60 درصدی را نشان می دهد.