آماده باش پاییزی برای خرید زمین
با ورود بازار مسکن به فصل سرد و رکود طبیعی معاملات واحدهای آماده در بنگاه‌ها، جنب و جوش دیگری هر ساله از نیمه آبان تا پایان پاییز در بازار معاملات آغاز می‌شود. مطابق روال هر سال خرید و فروش زمین و املاک کلنگی بین مالکان و سازندگان، عمده معاملات 45 روز پایانی فصل پاییز را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که طی امسال و پارسال رکود موجود در بازار مسکن به دامنه بازار معاملات زمین هم سرایت کرده است و تحت تاثیر کاهش انگیزه‌های ساخت و سرمایه‌گذاری در این حوزه مسکن، خرید و فروش مسکن هم کاهش یافته است.
به دنبال این کاهش تمایل و افت حجم معاملات زمین، هم‌اکنون بازار زمین با سیر نزولی قیمت در اغلب مناطق پایتخت مواجه شده است.
با این حال، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به سازندگان و سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند خرید خود را به تعویق نیندازند چرا که تا دو سال آینده که واحدهای آنها برای فروش آماده شود، به‌طور قطع بازار مسکن هم از حالت رکود خارج شده و به رونق رسیده است.
قیمت زمین شکست
حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به عدم افزایش قیمت زمین در پاییز امسال در مقایسه با سال گذشته به «دنیای اقتصاد» گفت: نه‌تنها امسال در بازار زمین افزایش قیمت نداشته‌ایم بلکه هم‌اکنون در اکثر مناطق شهر تهران قیمت املاک کلنگی و زمین‌های مسکونی با کاهش مواجه شده است.
وی در توضیح علت این کاهش قیمت، اظهار کرد: کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری و تمایل به ساخت‌وساز در نتیجه رکود حاکم بر بازار مسکن مهم‌ترین عامل شکست قیمت زمین در سال ۹۳ محسوب می‌شود؛ این در حالی است که کاهش قدرت خرید مردم، افزایش بی‌رویه قیمت مسکن ظرف سال‌های اخیر و طولانی شدن مدت زمان خواب سرمایه سازندگان در پروژه‌های ساختمانی از دیگر علل کاهش قیمت زمین محسوب می‌شود.
عقبایی در عین حال به سازندگان توصیه کرد: به‌رغم شرایط رکودی حال حاضر در بازار مسکن با توجه به نشانه‌های خروج از رکود، این تضمین را به سازندگان می‌دهم که مطمئن باشند ظرف 12 تا 40 ماه زمان متوسط ساخت پروژه‌های ساختمانی، اگر پاییز امسال با خرید زمین مقدمات ساخت و ساز در سال آینده را فراهم کنند، با فرارسیدن زمان بهره‌برداری از پروژه که عمدتا به سال‌های 94 و بعد از آن منتهی می‌شود، می‌توانند واحدهای خود را با شرایط مناسبی به فروش برسانند.
وی تاکید کرد: به‌طور قطع با توجه به نشانه‌های موجود تا آن زمان بازار مسکن فعال و از رکود خارج شده است.
آخرین آمار از قیمت زمین
به گزارش «دنیای اقتصاد»، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از اطلاعات قیمت و اجاره مسکن پایتخت در بهار ۹۳ در بخش قیمت زمین آورده است: متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بوده است که نسبت به فصل قبل ۸/۳ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱/۱۰ درصد کاهش داشته است.
همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران نسبت به فصل قبل 1/8 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 1/8 درصد کاهش داشته است.
براساس این گزارش، در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های کلنگی حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در منطقه ۳ و کمترین آن حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در منطقه ۲۰ بوده است.
تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده بین حداقل یک میلیون تومان در منطقه ۱۹ و حداکثر ۲۱ میلیون و 500 هزار تومان در منطقه یک بوده است.
همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران منطقه ۸ با ۱/۱۰ درصد دارای بیشترین سهم و منطقه ۱۹ با ۳/۱ درصد دارای کمترین سهم بوده است.
زمین 90 میلیاردی در پایتخت
هرچند براساس اعلام مرکز آمار ایران متوسط قیمت هر مترمربع زمین در شهر تهران در سه ماهه اول امسال حدود ۴ میلیون تومان بوده است اما در میان آگهی‌های تبلیغاتی روزنامه‌ها و سایت‌های املاک، معدود زمین‌هایی به چشم می‌خورند که با ارقام میلیاردی قابل توجه به بازار فروش عرضه شده‌اند.
در یکی از این آگهی‌ها، زمینی به مساحت 5 هزار مترمربع در محدوده دروس واقع در منطقه سه پایتخت، 90 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. در واقع هر مترمربع از این زمین 18 میلیون تومان برای فروش به بازار مسکن عرضه شده است!