جشن «عالم افروز» در پاکستان

نوروز در پاکستان توسط گروه‌های مختلفی جشن گرفته می‌شود. آنان این جشن را «عالم افروز» می‌نامند که به معنی روشن‌کننده و روشنی‌بخش جهان است. شیرینی‌های خاصی در این ایام تهیه و هدایایی نیز به مناسبت فرارسیدن آن داده می‌شوند. علاوه‌بر این اختلافات بین افراد در این مدت حل‌و‌فصل و به فراموشی سپرده می‌شود.

با این وجود، در پاکستان این جشن همانند ایران و با همین گستردگی برگزار نمی‌شود، اما جمعیت‌های شیعیان و اسماعیلیان این جشن را با پوشیدن لباس‌های نو و درست کردن و طبخ غذاهای لذیذ گرامی می‌دارند. در این مناطق عمدتا شیعه‌نشین، جشن نوروز با باورهای مذهبی شیعی نیز ادغام شده است و در این روز اشعاری در مدح علی(ع) امام اول شیعیان خوانده می‌شود.

از جمله آداب دیگر نوروزی این است که افراد به بازدید از قوم و خویشان خود می‌پردازند و شیرینی‌‌ها را به‌ویژه در میان کودکان توزیع می‌کنند. معروف‌ترین این شیرینی‌ها عبارت است از: لدو، گلاب حامن، برفی، شکرپاره، کریم رول، سوهن حلوا و برخی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه.

سنت نوروزی در پاکستان در شهرهایی نظیر راولپندی و لاهور پرشورتر از بیشتر شهرها است. از دیگر رسوم سنتی عید نوروز در پاکستان به‌ویژه در شمال این کشور می‌توان به هدیه دادن تخم مرغ‌های رنگی به یکدیگر، رفت و آمد به منازل اقوام و بازی و تماشای چوگان اشاره کرد.

همچنین عید نوروز و ایام فرا رسیدن فصل بهار در ایالات بلوچستان و پنجاب نیز با حضور مردم در دامن سبز طبیعت، اجرای برنامه‌های سنتی از جمله پریدن از روی آتش که از نظر مردم بومی باعث پاک شدن گناهان است، جشن گرفته می‌شود.

افزون بر موارد ذکر شده، همانند بسیاری از کشورهای نوروز و متاثر از حوزه فرهنگی ایران کهن، خانه‌تکانی از مراسم پیش از نوروز در پاکستان به‌شمار می‌رود. در این جشن باستانی، نمایش‌های‌ حیوانات نیز برگزار می‌شود و در کنار آن بازی‌های‌ سنتی‌ در سطح کشوری‌ و بین‌المللی‌ نیز به اجرا درمی‌آید که از این جمله می‌توان به کشتی‌، اسب‌‌سواری‌، اسب‌‌دوانی‌ و مهم‌تر از همه‌ نیزه‌ بازی‌ و کبدی اشاره کرد‌.

افزون بر این نمایش‌های‌ حیوانات که ذکر شد،‌‌ خرید و فروش‌ آنها و برگزاری مسابقاتی‌ برای تعیین‌ بهترین‌ حیواناتی مانند گاو، گاومیش‌، شتر، اسب‌، گوسفند، بز و... نیز اجرا می‌شود و به‌ بهترین‌ و سالم‌ترین‌ حیوانات‌ جوایزی‌ تعلق‌ می‌گیرد. برگزاری تئاترهای مختلف، دسته‌های‌ سرود و آهنگ‌ و رقص‌های‌ محلی‌ نیز در گوشه و کنار شهرهای مختلف دیده می‌شود.