درخشش تعاونی‌ تک‌نیروی یزد در سطح ملی
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، از فعالیت بیش از 3 هزار تعاونی در استان یزد خبر داد.

محمدحسین ریاحی خاطر نشان کرد: تعاونی‌ها نماد همدلی و همزبانی هستند و اشاعه فرهنگ تعاونی می‌تواند همدلی و همزبانی را در جامعه ترویج دهد.
وی با بیان اینکه توسعه تعاونی‌ها، رفاه اجتماعی و اشتغال را نیز افزایش خواهد داد، تاکید کرد: توسعه تعاونی‌ها در نهایت به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی منجر خواهد شد.
وی با ابراز خرسندی از وجود فرهنگ تعاونی در استان یزد و فعالیت‌ تعاونی‌های بزرگ در آن عنوان کرد: برخی تعاونی‌های یزد در سطح ملی و حتی بین‌المللی مطرح هستند و توانسته‌اند با سرمایه‌‌های خرد مردم، دست به کارهای بزرگ و ارزشمندی بزنند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان یزد از شرکت تک‌نیرو به عنوان یکی از شرکت‌های تعاونی این استان که در سال جاری به عنوان تعاونی برتر ملی انتخاب شده است نام برد و گفت: با توجه به مجوزهای اخذ شده، فعالیت‌های شاخص شرکت تک‌نیرو در موضوعاتی نظیر خدمات فنی، نیروگاهی، آموزشی، بازرگانی و ارائه خدمات مهندسی پیشرفته شامل طراحی، نظارت و اجرای پروژه‌های راه‌اندازی نیروگاه، بهره‌برداری و تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها است.

وی افزود: فعالیت‌های جاری این مجموعه اثرات مطلوبی در زمینه بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداری نیروگاه شهید زنبق یزد، اجرای طرح‌های تولید پراکنده برق، اجرای طرح‌های نیروگاه خورشیدی، فروش انرژی برق در بورس انرژی و بازار برق، تهیه قطعات نیروگاهی، بهره‌برداری از واحد بخار نیروگاه هرمزگان و تعمیرات اساسی واحدهای گازی نیروگاه هرمزگان داشته است.
ریاحی ضمن برشمردن مزیت‌های تک‌نیرو، اظهار کرد: ویژگی‌های این مجموعه همراه شاخصه‌هایی نظیر روح همکاری بین‌ اعضای شرکت و پایبندی به اصول بین‌المللی تعاون، موجبات هم‌افزایی در شرکت شده و توسعه نظام بهبود مستمر آن را فراهم کرده است. کارآفرینی و اشتغالزایی ۲۰۰ نفر (۴۰ نفر در یزد و ۱۶۰ نفر در بندرعباس)، اشتغالزایی غیر مستقیم بیش از ۵۰ نفر، استفاده از فناوری‌های نوین و تهیه مقدمات راه‌اندازی کسب و کار در سطح روستاها و مناطق محروم برخی از معیارهای انتخاب این شرکت به عنوان شرکت تعاونی برتر ملی است.
وی افزود: تک‌نیرو دارای 632 نفر عضو و تعداد 351527 سهام است و آخرین سرمایه ثبتی آن بالغ بر 126 میلیارد ریال برآورد شده است.

این مقام مسئول، با اشاره به شعار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال جاری مبنی بر « با تعاون اشتغال به‌وجود می‌آوریم و به رفاه می‌رسیم»، شرکت تعاونی تک‌نیرو را یکی از بهترین نمونه‌ها برای عملی کردن این شعار دانست که علاوه بر تولید ثروت از سرمایه اندک نیروهای انسانی بومی و استفاده از سرمایه انسانی، موجب افزایش سرمایه اجتماعی و تولید سرمایه نمادین در بخش تعاون و صنعت برق کشور شده است.

وی با اشاره به سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و سهم بیش از 50 درصدی تعاونی‌ها در خطوط برق روستایی برخی کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا و همچنین مالکیت و اداره نیروگاه‌های برق هسته‌ای در برخی کشورهای اروپایی توسط تعاونی‌‌ها، ابراز امیدواری کرد، با کمک و همکاری دولت و مردم، ایران نیز بتواند به این امر مهم در آینده نزدیک دست یابد.