به منظور حضور فعال ایران در این نمایشگاه، کمیته «علمی و فناوری» یکی از 7 کمیته‌ای است که قرار شده‌است در نمایشگاه جهانی اکسپو با شعار «نوآوری، برکت سفره جهانی و فرهنگ ایرانی» به همکاری با ستاد اکسپو 2015 بپردازد؛ در این کمیته قرار بر این است که ظرفیت‌های تکنولوژی مجموعه‌ای از محصولات به ارائه گذاشته شود. از سوی دیگر طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی این کمیته صورت گرفته است، بنا شده مجموعه‌ای از مستندات مجازی و تیزرهای 10 دقیقه‌ای نیز پخش شود و چند محصول ایرانی که کشور در منطقه و جهان در آنها مزیت‌هایی نسبت به سایر کشورها دارد، به نمایش گذاشته خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی کمیته «علمی و فناوری»، مواردی که این کمیته قرار است به ارائه آن بپردازد را می‌توان در سه بخش تقسیم‌بندی کرد که عبارتند از: «داروهای نوترکیب»، «دستگاه لیزر» و «پیل سوختی». لازم به ذکر است شعاری که این کمیته برای بخش خود در نظر گرفته نیز «نوآوری، برکت سفره جهانی و فرهنگ ایرانی» است.
علاوه بر موارد ذکر شده، این کمیته کتاب‌ها و سی دی‌هایی را نیز در دست دارد که آنها معرفی‌کننده شرکت‌های دانش بنیان و دستاوردهای علم و فناوری ایران است، از این رو این کتاب‌ها از سوی این کمیته به ستاد اصلی اکسپو ارسال شده که در نهایت در میلان به نمایش گذاشته خواهد شد.
همچنین در بحث تکنولوژی نانو نیز اقلامی در نظر گرفته شده که به انضمام بروشورهای هر بخش به ستاد اصلی اکسپو ارسال شده است. کمیته «علمی و فناوری» همچنین قصد دارد که برای هر کدام از اقلام ارسالی یک بروشور در نظر گرفته شود، در این مجموعه اقلامی که ارسال می‌شود نیز دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است.
در ابتدا قرار بر این بود که سیستم نگهداری پوشش گیاهی پاویون در اختیار این کمیته باشد که از طریق دستاوردهای ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، برای نگهداری، آبیاری و پوشش گیاهی پاویون استفاده شود که درنهایت این کار به پیمانکاران ایتالیایی واگذار شد.
در این بین نیز هر کمیته‌ای موظف است راهکارها، برنامه‌ها و فعالیت‌های خودش را از طریق جلسات هفتگی به گوش دیگران برساند. این کمیته‌ها باید سمت و سویی را انتخاب کنند که بتوانند جایگاه علمی، فرهنگی، اقتصادی و نمایشی درست و شفاف از ایران را در این نمایشگاه بزرگ و جهانی به اجرا بگذارند.