ردپای دلالان «سم» در آمار موش‌ها
نوراحسینی این روزها آمارهای متفاوتی از جمعیت موش‌های پایتخت ارائه می‌شود از 800 هزار تا 50 میلیون موش، اما انتشار خبر وجود لشکر 50 میلیونی موش در پایتخت دلهره‌ای در دل شهروندان ایجاد کرد که اگر این جانوران موذی بخواهند به‌روی زمین بیایند چه سرنوشتی در انتظار آنها است. رضا قدیمی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران معتقد است طرح چنین موضوعاتی در فصل بازگشایی مدارس به جز تشویش اذهان عمومی چیز دیگری نیست، قصد کسانی که چنین سخنانی می‌گویند سودجویی است. او می‌گوید: اگر این آمار صحت داشته باشد، شهر تهران به کلی نابود می‌شود؛ زیرا این تعداد موش نیاز به لانه، غذا، پناهگاه و آبی که مصرف می‌کنند، دارند و درنهایت با این شرایط باید تهران به یک شهر متروکه تبدیل می‌شد. قدیمی درباره آمار دقیق موش در تهران می‌گوید: تا یک ماه دیگر این آمار ارائه می‌شود، اما تهران در حدود 2 میلیون موش دارد.

موش‌های تهرانی از چه نژادی هستند و آیا آماری واقعی از آنها وجود دارد؟
تهران ۲۰ سال است که میزبان موش‌های نروژی است. آمارهای متعددی از جمعیت موش در پایتخت وجود دارد از زیر دو میلیون موش تا یک میلیون و حتی ۸۰۰ هزار. این ارقام طبیعی است، اما برخی آمارها بیشتر به تخیلات هالیوودی می‌ماند، ۵۰ میلیون موش در پایتخت که جهش یافته‌اند و آدم خوار شده‌اند، مضحک و خنده‌دار است که مورد تایید افراد علمی و جانورشناسان هم نیست. این سخنان زاده ذهن خیال پرداز افرادی است که می‌خواستند با عنوان پژوهشگر و روش‌های علمی به ما نوعی از سم را بفروشند که ما براساس تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم سخنان این افراد پایه علمی ندارد.
یعنی آمارهای غیر‌واقعی از سوی دلالان سم منتشر می‌شد، شما چه زمانی آمار دقیق موش‌های پایتخت را اعلام می‌کنید؟
وجود آمار ۵۰ میلیون موش در شهر تهران کاملا غیر‌واقعی است، اگر این حرف کذب، صحت داشته باشد، شهر تهران به کلی نابود می‌شود؛ زیرا این تعداد موش نیاز به لانه، غذا، پناهگاه و آبی که مصرف می‌کنند، دارند و درنهایت با این شرایط باید تهران به یک شهر متروکه تبدیل می‌شد. شهر نیویورک که آلوده‌ترین شهر دنیا است هم ۵۰ میلیون موش ندارد، نیویورک یک ابر شهر است و به دلیل مسائل پیچیده‌ای که دارد، به‌طور تقریبی ۷ تا ۸ میلیون موش دارد. پس چگونه شهر تهران می‌تواند چندین برابر این شهر موش داشته باشد.
براساس روش‌های علمی تا یک ماه آینده تعداد موش‌های شهر تهران را اعلام می‌کنیم. تقریبا هفت ماه است که مسوولیت جانوران مضر شهری برعهده شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران است، در این مدت افراد مختلفی شروع به فعالیت کردند که تعدادی از آنها دلال سم بوده و تعدادی نیز به قصد سودجویی و ادعاهای دروغین، قصد داشتند در‌جهت کاهش جمعیت موش در شهر تهران کارهای دور از واقعیت و غیرعلمی انجام دهند. عده‌ای از این افراد ادعا می‌کردند که روش جدیدی ابداع کرده‌اند، این در حالی بود که شرکت ساماندهی از همان ابتدای شروع فعالیت خود در زمینه کاهش جانوران مضر شهری، کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه و متخصص که دارای سوابق علمی و کتاب‌های تخصصی در این زمینه بودند، تشکیل داده است.
بعد از تشکیل این کارگروه از افرادی که ادعایی در زمینه ابداع دانش جدید در جهت کاهش این جانوران مضر شهری داشتند دعوت به‌عمل آوردیم، این افراد به دلیل عدم پشتوانه علمی و تشویش اذهان عمومی به غیر‌واقعی جلوه دادن آمار پرداختند. این افراد واقعیت موجود در شهر را برخلاف واقعیت ممکن جلوه می‌دهند، در این مدت هزاران نفر در تهران زحمات شبانه‌روزی برای حذف این جانوران کشیده‌اند و این در حالی است که فعالیت‌های ما در این زمینه مبتنی‌بر آخرین یافته‌های علمی، دانشگاهی و تجربیات روز دنیا است.
روش پیشنهادی دلالان سم چه بود؟
آنها می‌گفتند برای کاهش جمعیت موش جوی‌ها را پر از زباله کنیم وبعد ازسم برای کشتن موش‌ها استفاده کنیم این کارهیچ پایه علمی ندارد. زمان آزمون و خطا برای از بین بردن موش در تهران گذشته است ماتاکید بر استفاده از روش‌های کاملا علمی و دانشگاهی داریم. در ابتدا هم این گروه مدعی بودند پژوهش گر هستند، اما بعد که ما خواستیم در کارگروه علمی از روش خود دفاع کنند مشخص شد که تمام حرف‌هایشان ادعا بوده است. مشخص است که دلیل اصلی افزایش موش در تهران وجود زباله است اگر ما آب و غذا در اختیار موش‌ها قرار ندهیم مطمئنا از افزایش جمعیت آنها جلوگیری کرده‌ایم. متاسفانه برخی رسانه‌ها نیز که کارکرد ملی دارند هم این تخیل‌های‌هالیوودی را منعکس کردند و طوری جلوه دادند که انگار تهران در تسخیر ۵۰ میلیون موش آدم خوار است.
اما تنها دلالان سم این ادعا را مطرح نکردند، رئیس کمیسیون سلامت شورا هم وجود موش‌های گوشت‌خوار را تایید کرد.
برخی از حیوانات همه چیز خوار هستند. مانند کلاغ همه چیز می‌خورند، اما آدم‌خور نیستند. آیا کلاغ‌ها را هم باید شهرداری تهران جمع‌آوری کند؟ همه حیوانات از انسان می‌ترسند. موشی نداریم که به سمت آدم‌ها حمله کند البته برخی از این موش‌ها هستند که در روستاها به محصولات کشاورزی لطمه می‌زنند و برخی از نژادها هم لاشه هم نوع خودشان را می‌خورند یا جانوران کوچک را؛ ما به نفع خودمان از این ویژگی استفاده می‌کنیم، اما این نوع موش‌ها کجا و موش‌هایی که آقایان برای جامعه تصویر کرده‌اند کجا. آمارهایی که داده‌اند کجا.
پس چه نوع موش‌هایی به شهرها حمله می‌کنند؟
موش‌هایی که به شهر حمله می‌کنند موش‌های صحرایی هستند که به‌طور مثال در سالیان بسیار دور موش‌های صحرایی در مهاجرت خود از روستایی در سبزوار عبور کردند و به روستای دیگری حمله کردند، این درحالی است که موش‌های تهران موش‌های نروژی هستند که نمونه شهری محسوب می‌شوند و در شهرهای مختلفی همچون نیویورک نیز حضور دارند و در کنار شهروندان به‌صورت کنترل شده زندگی می‌کنند. موش‌های شهری تنها از پسماند‌های غذای انسان‌ها (مانند فست فودها و..) استفاده می‌کنند و به مرور عادات غذایی انسان‌ها را یافته و از لوبیا و سبزیجات تا انواع گوشت و سوسیس و کالباس را مصرف می‌کنند.
قبول دارید اعلام موضوع از جانب شما که برخی از خیابان‌های تهران بدون موش شده است هم به شایعات دامن می‌زند. وقتی شما اعلام می‌کنید خیابان ولی عصر و بلوار کشاورز عاری از موش است، اما مردم همچنان در این خیابان‌ها موش می‌بینند به آمارهای رسمی بی‌اعتماد می‌شوند؟
باید مقایسه کنید جمعیت موش را با چند ماه پیش زمانی عابرانی که از خیابان ولیعصر و بلوار کشاورز و پیروزی عبور می‌کردند ناگزیر چندین موش می‌دیدند، اما حالا باید سه چهار ساعت در این خیابان‌ها بگردی شاید یک موش به چشم شما بیاید ما نمی‌توانیم هیچ‌گاه موش را ریشه‌کن کنیم، اما در این چند ماه که مبارزه علمی با موش را آغاز کردیم موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌ایم این را از روی تعداد لاشه‌های جمع‌آوری شده می‌گویند. یکبار به‌طور ناشناس از کسبه خیابان پیروزی درباره طرح مقابه با موش در محله‌شان پرسیدم یکی از کسبه می‌گفت هر روز صبح که می‌خواستیم مغازه را باز کنیم تا چند موش به سمت ما نمی‌آمدند کرکره مغازه بالا نمی‌رفت، اما حالا جمعیت موش به شدت کم شده است. ما ادعای ریشه‌کن کردن موش را نداریم ممکن است در برخی از فرعی‌ها جمعیت موش‌ها به شدت بالا باشد. در این موارد شهروندان به کمک ما بیایند و با اطلاع‌رسانی از طریق سامانه ۱۸۸۸ ما را در اجرای این طرح کمک کنند. خواهند دید در مدت ۱۵ روز چه میزان از جمعیت موش‌های کوچه و خیابانشان کاسته می‌شود. گواه این موضوع نبود موش در خیابان‌های ستارخان، پیروزی، شادمان، بهشتی، شریعتی، کارگر و ... است. به عنوان مثال در سال گذشته در شب‌های احیا گزارش‌های زیادی را از سامانه ۱۸۸۸ در زمینه وجود موش در خیابان‌های تهران داشتم، اما امسال تعداد این پیام‌ها به شدت کاهش
پیدا کرد.

روش مبارزه شما با موش‌های تهرانی چیست؟
روشی تلفیقی است. هم روش‌های مکانیکی و هم روش‌های شیمیایی، اما بیشتر توجه ما نظافت و لایروبی انهار است. ما با اصناف زباله ساز هم مذاکراتی داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم با همکاری و کمک اصناف غذا برای موش‌ها فراهم نکنیم. ۸۵ درصد تلاش ما در این بخش تمرکز یافته است. طعمه‌گذاری و روش‌های دیگر هم ۲۵ درصد دیگر کار را تشکیل می‌دهند.
هزینه اتلاف موش چقدر است؟
مطابق با برآورد شهریورماه ۱۳۹۳ کارگروه مبارزه با جانوران مضر شهری، آخرین برآورد نرخ اتلاف هر موش با احتساب هزینه‌های مربوط به عملیات بهسازی محیط و انسداد مقاوم منافذ در معابر شهری که به‌صورت پیوسته در حال اجرا و انجام است، ۲۷۸۰۰ ریال محاسبه
شده است.
سر انجام آمار موش‌های تهرانی را به ما نگفتید؟
یک ماه آینده به‌طور حتم تعداد موش‌های شهر تهران را اعلام خواهیم کرد، برآورد تعداد موش در هر شهری براساس روش capture re capture است یعنی موسسات علمی براساس روش‌های علمی با استفاده از سیستم‌های مخصوص خود آمارگیری می‌کنند. برای برآورد تعداد موش‌های شهر تهران با 3 موسسه قرارداد بسته شده است، این نتیجه تا یک ماه آینده اعلام می‌شود تا مشخص شود که شهر تهران چه میزان موش دارد، اما گمان می‌کنم در حال حاضر درتهران حدود 2 میلیون موش داریم.