محمد غلامی‌پور حضور ورزشکاران مشهور خارجی هم همچون ایران در عرصه‌های هنر سابقه دارد. در کشورهای خارجی هم وقتی ورزشکاری مشهور می‌شود با پیشنهاد‌های زیادی روبه‌رو می‌شود که بعضی‌ها به این پیشنهاد پاسخ مثبت می‌دهند و خیلی‌ها هم بی‌تفاوت از کنارش می‌گذرند. در این گزارش به مشهورترین ورزشکارانی که وارد عرصه هنر شده‌اند، پرداخته‌ایم.
آرنولد شوآرزینگرpic۱
آرنولد بازیگر، ورزشکار، تاجر و سیاستمدار اتریشی-آمریکایی است که حرفه‌اش را با ورزش وزنه‌برداری سنگین وزن و پرورش اندام آغاز کرد. او در ۳۰ ژوئیه ۱۹۴۷ در اتریش به دنیا آمد. او علاقه شدیدی به پرورش اندام داشت و با سرسختی و تلاش فراوان این رشته را ادامه داد. او بدنسازی را از ۱۴ سالگی شروع کرد و در ۲۳ سالگی اولین قهرمانی خود را در مستر المپیا به‌دست آورد. البته در سال ۱۹۶۹ و در ۲۲ سالگی در مستر المپیا مقام دوم را به‌دست آورد. او ۵ بار قهرمان دنیا و ۷بار قهرمان مستر المپیا شد و به همین علت یکی از پرافتخارترین قهرمانان دنیا به حساب می‌آید. اما بعد از آن او وارد هالیوود و دنیای سینما شد و از آن پس به عنوان یک ستاره محبوب در بین مردم جایش را باز کرد. آرنولد تجربه بازی در ۲۵ فیلم در کارنامه هنری خود دارد که از معروف‌ترین‌های آن می‌شود به نابودگر، غارتگر، دروغ‌های حقیقی، داغ سرخ، بتمن و رابین، کوماندو و روز ششم
اشاره کرد.


اریک کانتوناpic۲
اریک کانتونا فوتبالیست مشهوری است که همه او را به‌واسطه توانایی و تسلط بالایش در زمین فوتبال با یقه‌های بالازده می‌شناسند. او متولد ۱۹۶۶ در مارسی فرانسه است. اریک ستاره فرانسوی تیم منچستر یونایتد انگلیس بود که به‌واسطه درخشش در این تیم لقب اریک شاه را از سوی تماشاگران شیاطین سرخ کسب کرد. در ۱۹۹۷ کانتونا بازنشستگی خود را از فوتبال اعلام کرد و تمام تمرکز خود را بر روی بازیگری و نقاشی گذاشت و راه خود را در مسیر هنر از پی گرفت. او در سال ۹۷ با تعدادی از تهیه‌کنندگان مشهور رابطه گرفت و توانست پس از گذشت کمتر از یک سال در فیلم سنمایی«الیزابت» بازی کند. او طی این سال‌ها در آثار زیادی به ایفای نقش پرداخت، آثاری همچون «فیلم فرانسوی»... اما هیچ کدام آنها به اندازه «به دنبال اریک» موفق نبودند. داستان فیلم درباره پستچی بدنامی است که پس از شکست‌های فراوان روحی و عاطفی به صورت خیالی با قهرمان زندگی خود، اریک کانتونا، آشنا می‌شود تا شاید زندگی پر از شکستش پس از سال‌ها رنگ پیروزی به خود بگیرد.


دیوید بکامpic۳
یکی دیگر از اعضای شیاطین سرخ که هنر خود را در عالم سینما محک زد. در هر صورت وقتی کانتونا بازیگر می‌شود چرا خوش سیماترین فوتبالیست تمامی ادوار انگلستان در تلویزیون و سینما ظاهر نشود؟ از نظر بسیاری او مشهورترین فوتبالیست حال حاضر دنیا است؛ زیرا حتی آنهایی که علاقه‌ای به مستطیل سبز ندارند، او را می‌شناسند.
در سال ۲۰۰۶، پایگاه This is Money ادعا کرد او به اندازه برندهایی همچون «کوکاکولا» و IBM مشهور است. بکام در این مدت ترجیح داده به جای بازیگری در آثار سینمایی بیشتر در شوها و تبلیغات پرهزینه بازی کند. حاضر شدنش در شو مشهور همسرش با نام «ویکتوریا بکام به آمریکا می‌رود» و دیگر شوهای تلویزیونی همچون «نمایش امشب» از جمله فعالیت‌های مهم او در تلویزیون به شمار می‌آید. بکام در طول سال‌های بازیش قراردادهای بسیاری را برای بازی در تبلیغات تلویزیونی دریافت کرد.
از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به قرارداد چند میلیون دلاری‌اش با پپسی اشاره کرد. البته نباید فراموش کنیم که بکام به مانند دوستان برزیلی‌اش، در فیلم گل دو ظاهر شد که از آن می‌توان به عنوان تنها اثر سینمایی قابل‌ملاحظه‌اش یاد کرد. گفته می‌شود سال آینده در نخستین فیلم سینمایی‌اش به عنوان بازیگر حرفه‌ای ظاهر خواهد شد. در اثری با نام «سرویس مخفی» به کارگردانی ماتئو وان و با حضوربازیگرانی همچون ساموئل ال جکسون و مایکل کین
بازی کرد.



مارادوناpic۴
یکی از بهترین و جنجالی‌ترین بازیکنان فوتبال در دنیا مارادونا است که هنوز بازی‌های زیبای او در وسط زمین از خاطر فوتبال‌دوستان نرفته و زندگی جنجالی او باعث شده به یکی از محبوب‌ترین‌های آرژانتین و کل دنیا تبدیل شود. نام مارادونا همیشه در صدر رسانه‌ها بوده چه به خاطر نبوغ و خلاقیت و بازی‌های استثنایی او، چه به‌دلیل جنجال‌ها و اخباری که از زمان بازیگری او در ناپل ایتالیا همواره حول و حوش این بازیکن شاخص آرژانتینی بوده است. در سال ۲۰۰۲ مارادونا در رای‌‌گیری اینترنتی فیفا جهت انتخاب بهترین بازیکن فوتبال قرن بیستم رای اول را به‌دست آورد و به‌عنوان بهترین بازیکن قرن بیستم توسط طرفداران فوتبال جهان شناخته شد. در همین سال گل دوم وی به انگلستان در جام جهانی ۱۹۸۶ به‌عنوان برترین گل قرن معرفی شد. زندگی جنجالی او در ناپل ایتالیا و درگیری‌اش با مافیا همچنین دستگیری به خاطر قاچاق مواد مخدر و اظهارات جنجالی او و ارتباط با انقلابیونی همچون کاسترو همیشه از او یک چهره رسانه‌ای و خبرساز ساخت. در سال ۲۰۰۵، مارادونا مدتی به عنوان مجری تلویزیونی در برنامه شماره‌های ۱۰ به کار مشغول شد. از این رو امیر کاستاریکا برنده جایزه کن و به‌عنوان یکی از مشهورترین کارگردانان تمام دوران در سال ۲۰۰۶ فیلمی مستند درباره اسطوره جاودانه فوتبال آرژانتین - دیه‌گو مارادونا - ساخت. این فیلم حاصل همنشینی کاستاریکا و مارادونا در قطاری است که به سمت بندر مار دل پلاتا در آرژانتین جهت برگزاری تظاهراتی علیه بوش می‌رود.



پله pic5
- پله برعکس دیگر ستاره زمان خودش، مارادونا، یکی از پرکارترین فوتبالیست‌های تاریخ است. حتی می‌توان گفت هیچ فوتبالیستی به اندازه پله در بخش‌های مختلف هنری، تجاری و سیاسی فعال نبوده. به همین دلیل وقتی با کارنامه غیرفوتبالی او روبه‌رو می‌شویم، فهرست طولانی را می‌بینیم که گلچین کردن بین آنها کاری بس مشکل است. با این همه ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله به‌دلیل بازی در یک فیلم نام خودش را حتی در دنیای سینما هم جاودانه کرد. فیلم فرار به سوی پیروزی، محصول سال ۸۱ میلادی همان اثر مورد نظر است. پله در این فیلم با بازیگران مشهوری همچون مایکل کین و سیلوستر استالون همبازی شد. البته در کنار او دیگر ستاره بزرگ تاریخ فوتبال، بابی مور هم در این عنوان نقش آفرینی کرد. داستان فیلم درباره تعدادی از زندانیان جنگ جهانی دوم است که در کمپ آلمان‌ها اسیر شده‌اند. آنها که مهارت بالایی در فوتبال دارند حاضر می‌شوند در مقابل سربازان اشغالگر نازی ظاهر شوند، هر چند پیشنهاد بی‌شرمانه آلمانی‌ها را قبول نمی‌کنند.
فیلمنامه فرار به سوی پیروزی بر اساس حوادث واقعی نوشته شده بود و همین موضوع پله را راضی کرد تا در آن نقش آفرینی کند. حوادثی همچون «بازی مرگ» مشهور که باعث شد آلمانی‌ها ۴ تن از بازیکنان تیم دیناموکیف اوکراین را به قتل برسانند. فیلمی که ما ایرانی‌ها هم به خوبی با آن آشنا هستیم.

شکیل اونیلpic۶
او بسکتبال خویش را با تیم اورلاندو مجیک شروع کرد. بعدها به لوس انجلس لیکرز، میامی هیت و فینکس سانز و کلیولند کاوالیرز رفت. او در آخرین سال بازی خود به «بوستون سلتیکس» پیوست و در پایان فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ بازنشسته شد.
او تا کنون چهار بار(سه بار با لوس انجلس لیکرز و یک بار با میامی هیت) قهرمان ان‌بی‌ای شده‌است. وی یکی از پنجاه بازیکن برتر تمامی ادوار ان‌بی‌ای به حساب می‌آید. همچنین نام او در تالار افتخارات ان‌بی‌ای به ثبت رسیده‌است. او تنها بازیکن در تاریخ ان‌بی‌ای به شمار می‌رود که توانسته در سیزده فصل پیاپی و متوالی آمار ۲۰ امتیاز و ۱۰ ریباند را در کارنامه به ثبت برساند.
او گذشته از فیزیک غول‌آسا و خشن یکی از خوش اخلاق‌ترین بازیکنان لیگ است و در سال ۲۰۰۳ به عنوان مرد اخلاق انتخاب شده ‌است. او بارها و بارها در مسابقات ستارگان شرکت داشته و سه بار هم در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ به‌عنوان بهترین بازیکن این مسابقات انتخاب شده است. او یکی از بهترین بازیکنان پست ۵ و یکی از نمادهای تاریخ ان‌بی‌ای به شمار می‌رود. او در زمینه سینما و موسیقی هم فعالیت دارد. اونیل از همان آغاز حضورش در سطح اول بسکتبال جهان در عرصه موسیقی هم بیکار نبود و ۶ آلبوم در سبک رپ روانه بازار کرد. آلبوم‌های او هر چند با انتقاد بسیاری از کارشناسان و هنرمندان روبه‌رو شد، اما او توانست جایزه پلاتینیوم را برای اولین آلبوم خود به دست آورد. اونیل یک بار هم در یک اجرا در کنار مایکل جکسون بزرگ‌ترین خواننده آمریکا حضور پیدا کرد. اونیل در چند فیلم سینمایی هم بازی کرد که البته این فعالیت او هم با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد. حضور در فیلم‌های «همسر و فرزندانم»، «باور نمی‌کنی»، «پارکز» و چند فیلم و کلیپ دیگر از او ستاره‌ای در دنیای سینما نساخت.

جان وینpic۷
جان وین با نزدیک به پنجاه سال فعالیت مستمر در هالیوود و حدود ۱۴۶ فیلم در مقام بازیگر و دو فیلم در مقام بازیگر/کارگردان و تهیه‌کننده به نوعی رکورددار این صنعت به حساب می‌آید. جان وین در انواع و اقسام نقش‌ها ظاهر شده است. هر چند بیشترین اعتبار او به‌دلیل بازی در نقش قهرمان‌های غرب وحشی و افسران ارتش بوده، اما در نقش‌های کمدی و درام هم تجربه قابل‌تاملی داشته است. وی به خاطر بازی در فیلم شن‌های ایوو جیما برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. اما جان وین در کالیفرنیا بزرگ شد و با کسب بورس ورزشی به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رفت. پیش از اینکه وارد سینما شود به عنوان بازیکن فوتبال مشغول بود و در تیم یو اس سی به عنوان مهاجم بازی می‌کرد، اما به‌دلیل مصدومیت فوتبال را ترک کرد و به‌واسطه دوستی با جان فورد وارد دنیای بازیگری و سینما شد.

رونالدو pic8
وقتی صحبت از بهترین بازیکن تاریخ می‌شود بسیاری از مارادونا یا پله نام می‌برند؛ اما برای نسل قبل هیچ‌کس جای رونالدو برزیلی را نمی‌گیرد. خرگوش چاق به‌دلیل محبوبیتش در شوها و فیلم‌های مختلفی بازی کرده. البته برعکس کانتونا فرانسوی تقریبا در تمامی آثارش، در نقش خودش ظاهر
شده است.
یکی از مشهورترین کارهای او قسمت دو فیلم «گل» بود. شخصیت اصلی این سری در قسمت دوم به رئال مادرید پیوسته و با تعدادی از بهترین بازیکنان جهان از جمله رونالدو و رائول همبازی می‌شود. البته رونالدو در گل ۳ هم ظاهر شد؛ هر چند آن فیلم به‌دلیل استقبال نه چندان مناسب قسمت دوم هیچ‌گاه اکران نشد و تنها روی لوح‌های فشرده عرضه شد. رونالدو همچنین در تعداد زیادی از آثار مستند همچون به «جنگ مواد مخدر در آمریکا» ظاهر شده؛ مستندی که خرگوش چاق در آن از خاطرات کودکی‌اش سخن می‌گفت. مستند رئال مادرید و سوپراستارها از جمله دیگر آثار او به حساب می‌آیند.
البته در بین تمامی کارهای تلویزیونی و سینمایی او یک اثر از بقیه جالب‌تر بوده و آن هم بازمی‌گردد به سال ۲۰۰۷ میلادی؛ یعنی جایی که فوتبالیست محبوب دهه شصتی‌ها در یکی از قسمت‌های سریال مشهور سیمسون‌ها ظاهر شد و بسیاری از مخاطبان فوتبالی این سری را خوشحال کرد. کسی چه می‌داند شاید روزی تو هم سوپراستار سینما شدی خرگوش!


وینی جونزpic۹
وینی جونز یک تفاوت بزرگ با دیگر افراد موجود در این فهرست دارد. او بیشتر از اینکه فوتبالیست باشد؛ یک بازیگر مشهور است. جالب اینجا است که با وجود بازی در تیم‌های مهم انگلستان، بسیاری او را به‌دلیل بازی‌هایش در آثار گانگستری به خاطر دارند و همین موضوع باعث شده تا جونز به چهره‌ای محبوب مبدل شود. بازیگر مورد علاقه گای ریچی در ویمبلدون به یک چهره مبدل شد.
او جزو همان تیمی بود که با شکست لیورپول، قهرمان FA Cup شدند؛ تیمی که بعدها «گروه دیوانه» نام گرفت. جونز طی دوران بازی‌اش در تیم‌هایی همچون لیدرز، چلسی و کوینز پارک رنجرز بازی کرد و بلافاصله پس از اتمام دوران بازیش به عنوان بازیگر در نخستین اثر ریچی با نام «قفل، انبار و دو بشکه باروت» ظاهر شد. فیلمی که «پسر بد» را در سطح جهانی
پس از آن بود که جونز به حرفه بازیگری روی آورد و تاکنون در بیش از ۵۰ اثر سینمایی ظاهر شده است! از دیگر آثار مشهور جونز می‌توان به قاپ‌زنی، سرقت در ۶۰ ثانیه و کشتن مرد ایرلندی اشاره کرد. البته نباید بازی او در فیلم Mean Manchine را از یاد ببریم که در آنجا هم در نقش یک فوتبالیست ظاهر می‌شود. بد نیست بدانید که جونز چندین بار برای تیم ملی ولز بازی کرد؛ هر چند او هم به مانندن دیگر ستارگان ولزی همچون رایان گیگز هیچ‌گاه به افتخار قابل‌توجهی دست نیافت.

رودی پایپرpic۱۰
پایپر در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۸۷ به عنوان یک کشتی‌گیر شناخته شده بود. او در دهه هشتاد بهترین کشتی‌هایش را گرفته و پس از آن هر سال در یکی از رقابت‌های معتبر حضور داشته است. اما شهرت او بیشتر از توانایی او در رینگ مسابقه به‌خاطر اظهارنظر‌ها و سخنانی است که بر زبان آورده است. اما او دوران بازنشستگی خود را با سینما آغاز کرد و همچنین به عنوان مجری مسابقات کشتی وارد تلویزیون شد. او در فیلم‌های «آنها زنده‌‌اند»، «دیوانه کشتی ۱و۲» و همچنین در فیلمی که بر اساس زندگی او است به نام «تولد برای جنگی» بازی
کرده است.



جانسون استیتهامpic۱۱
جانسون استیتهام متولد ۱۹۶۷ در انگلیس کارهای بسیاری را در مدت زمان کوتاهی انجام داده است. او در مسابقات جام جهانی اتومبیلرانی در قالب تیم اتومبیلرانی انگلیس در سال ۱۹۹۲ شرکت کرده و توانسته با عنوان دوازدهم از خط پایان
عبور کند.
همچنین به عنوان یک مدل در فشن شو و فروشنده برند بلک مارک فعالیت داشته است. او کارش را در سینما با بازی در نقش بیکن در فیلم lock,stock and smocking barrels همکاری او با تیم گای ریچی به ثمر نشست و باعث شد همکاری بعدی او با گای ریچی در فیلم بعدیش یعنی «قاپ‌زنی» ادامه پیدا کند. وی در فیلم‌های بسیاری پس از آن بازی کرد که «پیچیدگی»، «انتقال‌دهنده»، «رستگاری»، «ایمن»، «مسابقه مرگ» از آن جمله‌اند.