فرصت طلایی برای صادرات به بازار عراق
*مجید کلانتری داریان مدیرعامل فرآورده های غذایی سمیه : در حال حاضر که برخی از مناطق شمال عراق در تسلط داعش قراردارد و داد و ستد تجاری با ترکیه به مشکل خورده در حال اجرای طرحی تازه برای تولید و عرضه نوشیدنی های خاص مناسب ذائقه مردم عراق هستیم شرکت فرآورده های غذایی سمیه، از قدیمی ترین تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور طرحی برای تولید انواع نوشابه در دست دارد که اجرای آن علاوه بر فراهم آوردن امکان صادرات 4 میلیون دلاری برای 80 نفر اشتغالزایی به ارمغان می آورد. مجید کلانتری داریان مدیرعامل شرکت فرآورده های غذایی سمیه هفته گذشته در دیدار مهندس هاشمی استاندار تهران به همراه حسین گروسی نماینده شهرستان شهریار، ملارد و شهر قدس در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی استان تهران و مسئولان محلی ملارد خواستار برخورداری از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه جدید شد.
سمیه فعالیت خود را در سال ۱۳۶۶ در زمینی ۳ هزار متر مربعی در ملارد شروع کرد و به یمن تلاش مداوم و توسعه گام به گام فعالیت ها در سال ۷۹ با تامین زمینی در شهرک صنعتی صفادشت و اجرای تاسیسات تولیدی مجهز و ماشین آلات مدرن به محل جدید خود نقل مکان کرد.
تولیدات این شرکت طیف وسیعی از محصولات غذایی از جمله انواع کشک، آبغوره ، انواع کنسرو، شربت سکنجبین ، سرکه سیب، رب انار، خوراک لوبیا، لوبیا با قارچ، بادمجان، نخودفرنگی، رشته آش، ترشیجات، عرقیات ، مرباجات و آبلیمو و رب گوجه فرنگی را در بر می گیرد که با ایجاد یک واحد توزیع و فروش اختصاصی تلاش کرده مانع از سپردن سرنوشت کار خود به دست دلالان شود.
توسعه مداوم شرکت موجب شده امروز حدود ۳۲۰ نفر در بخش تولید و توزیع سمیه مشغول به کار باشند و این شرکت که برای خود شعار«طعم اصیل ایرانی» را برگزیده مصمم به اخذ بالاترین سهم بازار در داخل و توسعه صادارت به خارج است.
این در حالی است که همین حالا هم محصولات سمیه به بسیاری از بازارهای منطقه ای اروپا و استرالیا صادر می شود و برند سمیه را در خارج از ایران به مصرف کنندگان معرفی کرده است.
به گفته کلانتری روند رو به رشد صادرات سمیه گواهی بر برنامه ریزی دقیق و مدون شرکت برای افزایش حضور در بازارهای خارجی است که در صورت اختصاص تسهیلات مورد نیاز شرکت برای اجرای طرح توسعه بی شک صادرات آن که در سال جاری حدود ۳ میلیارد تومان برآورده شده با جهش تصاعدی به حدود ۱۸ میلیارد تومان بالغ خواهد شد. تامین ماشین آلات جدید بسته بندی، راه اندازی خطوط جدید تولید کشک و رب گوجه فرنگی، تغییر بسته بندی ها و تبدیل آنها به بسته های جدید و مدرن از جمله کارهایی است که طی ماههای اخیر با هدف افزایش سهم بازار و ارتقای کیفی محصولات صورت گرفته است.
سمیه که کار خود را در سال 66 با 10 نیرو و یک محصول شروع کرده بود امروز شرکت بزرگی با 15 محصول در 50 بسته بندی مختلف است تا همه نیازها و مطالبات مشتریان را برآورده سازد.
نکته مهم ایجاد یک واحد تحقیق و توسعه (R&D) در شرکت است تا محصولات را طبق نیاز و خواست مشتری و با استانداردهای روز دنیا تولید کنند که همین مساله مورد توجه خاص بازدیدکنندگان قرار گرفت و مهندس صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مهندس بیات مدیر کل استاندارد استان تهران این نکته را به فال نیک گرفتند و توصیه هایی هم به مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سمیه ارائه دادند.
کلانتری همچنین با اشاره به مشکلاتی که در ارتباط تجاری ترکیه و عراق پس از تسلط داعش بر شمال عراق ایجاد شده از فرصت طلایی شرکت های ایرانی برای حضور در بازار عراق گفت و خواستار برنامه ریزی و حمایت جدی دولتی ها از فعالان بخش خصوصی برای بهره برداری از این فرصت شد .
مهندس هاشمی و هیات همراه در این بازدید با پیشینه و عملکرد سمیه آشنا شدند و مقرر شد درخواست این شرکت با نظر مساعد مورد بررسی قرار گیرد.